اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ معصومه ۲۹ ساله هم قربانی قتل‌های «ناموسی» کوهدشت شد

شهروند کوهدشتی می‌گوید کاش صدای مظلومیت زنان و دختران این شهر شنیده و راهی پیدا شود تا زودتر از سلطه زن‌ستیزی، قبیله‌گرایی و تفکرات پوسیده نجات یابند

اعلامیه فوت معصومه مهکی - ایندیپندنت فارسی

ایندیپندنت فارسی مطلع شده است که ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، در روستای دم‌روستان از توابع بخش طرهان شهرستان کوهدشت در استان لرستان، یک شهروند به نام کهزاد مهکی، دختر ۲۹ ساله خود را به بهانه «دفاع از آبرو» و در جریان قتل‌های «ناموسی» به قتل رسانده است.

این در حالی است که ایندیپندنت فارسی پیش از این در گزارشی اختصاصی خبر داده بود که شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت نیز دو دختر ۱۶ و ۱۹ ساله به نام‌های ستایش و فرشته منصوری در روستای ابوالوفا در کوهدشت لرستان، با انگیزه «ناموسی» به دست والدین خود کشته شدند.

حالا منبعی موثق در شهر بحران‌زده و جرم‌خیز کوهدشت می‌گوید معصومه مهکی، متولد ۱۳۷۳، ساکن روستای دم‌روستان بود که در ۱۵ سالگی مانند بسیاری از دختران کوهدشتی و روستاهای اطراف آن، قربانی «کودک-همسری» شده بود.

این شهروند مطلع توضیح داد: «پدر و مادر معصومه، او را در کودکی و به اجبار به عقد یک مرد که اختلاف سنی زیادی با معصومه داشت و معتاد هم بود، درآوردند. علت رواج بیش‌ازحد کودک-همسری در کوهدشت و شهرهای اطراف هم افزایش شدید فقر، اعتیاد و بیکاری در سالیان اخیر است که خانواده‌ها را مجبور می‌کند تا مثلا یک نان‌خور از خانواده‌شان کم کنند. معصومه از این ازدواج اجباری، یک دختر به نام سوگل داشت که حالا ۹ ساله است. معصومه درنهایت از ادامه زندگی با یک فرد معتاد با سابقه سرقت، خسته شد و طلاق گرفت.»

او در ماه‌های اخیر، با فردی به نام روح‌الله وارد رابطه عاطفی شده بود و قصد ازدواج در آینده‌ای نزدیک داشتند، اما پدرش که او نیز به مواد مخدر اعتیاد دارد، از اینکه باید برای دخترش مقداری اثاثیه منزل به‌عنوان جهیزیه تهیه کند، عصبانی بود و طی روزهای اخیر دائما دخترش را به بهانه «دوست‌پسر داشتن» و اینکه چرا قبل از ازدواج باهم به شهر و کافه و رستوران می‌روند، مورد ضرب‌وشتم قرار می‌داد.

شهروند مطلع کوهدشتی افزود:‌ «همسایه‌ها می‌گویند ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، پس از دعوای دوباره پدر و دختر در روستای دم‌روستان، پدر با اسلحه شکاری‌اش و به بهانه ناموس‌پرستی، دخترش را با شلیک چند گلوله به قتل رساند و حالا بازداشت شده است. زنان روستا می‌گویند معصومه هیچ گناهی جز تصمیم برای ازدواجی منطقی و درست نداشت. روح‌الله هم پسر خوبی بود و به معصومه گفته بود به جهیزیه نیاز ندارد، اما پدر معصومه می‌گفت زشت است که دخترم را بدون جهیزیه به خانه طرف بفرستیم و درنتیجه به دلیل فقر، نباید ازدواج کند! هر بار که معصومه قصد دیدار روح‌الله را داشت، پدرش خون به دلش می‌کرد و با این جمله که پس غیرت من کجا رفته، او را کتک می‌زد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران شهرستان کوهدشت و مخصوصا افشین خسروی، دادستان این شهر، در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا با احضارهای امنیتی و قضایی خبرنگاران، از انتشار اخبار فجایع اجتماعی مانند قتل‌های خانوادگی، کودک-همسری و تجاوز به کودکان، جلوگیری کنند. با این حال، هر چندماه یک‌بار و با تلاش شهروند-خبرنگاران، نام کوهدشت مجددا در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

محمد بساطی، مهدی گرایی، سینا قلندری، حمید آدمی و امین سعادتی، ازجمله خبرنگاران کوهدشتی‌اند که در سال‌های اخیر با صدور احکام زندان، بازداشت و شکنجه در سلول انفرادی مواجه شده‌اند تا از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بغرنج زندگی مردم و بحران‌های اجتماعی در شهر محل زندگی‌شان منصرف شوند.

خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران در کوهدشت لرستان می‌گویند وضعیت فقر و بیکاری در این شهر بسیار حاد و گسترده است و شماری از جوانان این شهر به‌دلیل بی‌پولی و گرفتاری مجبور شده‌اند تا به مشاغل غیرقانونی، ازجمله خریدوفروش مواد مخدر مشغول شوند که موجب معتاد شدن خودشان نیز شده است.

شهروند کوهدشتی به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «دادستان و مسئولان امنیتی به‌جای اینکه اجازه دهند اخبار به‌صورت دقیق و فوری در تمام رسانه‌های داخلی منتشر شوند و همه از جرم‌خیز بودن کوهدشت مطلع شوند تا راهی برای حل بحران و بهبود وضعیت فرهنگ و معیشت مردم در این مناطق پیدا شود، تنها به بستن راه‌های اطلاع‌رسانی و خفه کردن صدای خبرنگاران فکر می‌کنند. کاش صدای مظلومیت زنان و دختران کوهدشتی زودتر شنیده شود و از سلطه زن‌ستیزی، قبیله‌گرایی و تفکرات پوسیده همسران و پدرانشان نجات یابند. همین‌که مادر معصومه امروز برای مراسم تشییع پیکر حاضر نشد تا عکسی از دخترش را بر مزارش قرار دهد، نمونه‌ای از عقب‌ماندگی است.»

ایندیپندنت فارسی پیش از گزارش پنجشنبه هفته گذشته درباره قتل ستایش و فرشته منصوری، دی‌ماه سال گذشته نیز در گزارشی اختصاصی، از تجاوز و آزار جنسی یک راننده سرویس مدارس به کودکان دانش‌آموز در کوهدشت لرستان، پرده برداشت.