تایید گزارش ایندیپندنت فارسی درباره تجاوز سریالی در کوهدشت؛ والدین کودکان مجبور شدند شکایتشان را پس بگیرند

روزنامه اعتماد به گزارش ایندیپندنت فارسی درباره تجاوز سریالی به کودکان کوهدشتی پرداخت و در گفت‌وگو با منابع محلی، از کذب بودن ادعای دادستان کوهدشت درباره تعداد قربانیان پرده برداشت

تایید گزارش تجاوز سریالی به کودکان کوهدشتی - aa.com

ایندیپندنت فارسی چهارشنبه ۲۸ دی‌ در گزارشی اختصاصی، از تجاوز یک راننده سرویس مدرسه به دست‌کم ۱۵ پسر دبستانی در شهر کوهدشت واقع در استان لرستان خبر داد. رسانه‌های داخل ایران و همچنین دادستان کوهدشت هم سرانجام در روزهای شنبه و یکشنبه به این گزارش واکنش نشان دادند و کلیات آن را تایید کردند.

بر اساس گزارش ایندیپندنت فارسی و به نقل از اهالی و خبرنگاران محلی در کوهدشت، راننده سرویس یک دبستان پسرانه در این شهر به نام رسول آ.ت. روز ۱۲ دی‌، پس از بازداشت در اداره پلیس آگاهی کوهدشت، به تجاوز جنسی به دست‌کم ۱۵ پسربچه اعتراف کرده است. تجاوزهای سریالی این راننده زمانی افشا شد که پسری هفت ساله به عنوان آخرین قربانی پس از تجاوز جنسی رسول به او، دچار خونریزی و مشکلات مقعدی شد و ماجرا را برای پدرش تعریف کرد.

پدر کودک ابتدا به خاطر «حفظ آبرو» از افشای این واقعه هولناک و تماس با پلیس یا رسانه‌ها، خودداری کرد و فرزندش را برای درمان به بیمارستان امام خمینی کوهدشت منتقل کرد اما در آنجا پس از اصرار پزشکان و مسجل شدن تجاوز جنسی خشن به کودک، در نهایت حقیقت ماجرا را فاش کرد. به این ترتیب عصر روز ۱۲ دی‌ از این بیمارستان با پلیس آگاهی کوهدشت تماس گرفته شد و ماموران نیروی انتظامی شامگاه همان روز رسول را در خانه‌اش دستگیر کردند.

روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه، دوم بهمن، ضمن اشاره به جزئیات گزارش ایندیپندنت فارسی درباره این پرونده، با یک «منبع آگاه محلی» گفت‌وگو کرد: «طی یک سال گذشته، تعدادی كودک زیر ۱۰ سال خودكشی كرده‌اند. این خودكشی‌ها به صورت غیرعادی صورت می‌گیرند. پس اگر قربانی آخر اقدام به خودكشی كرده باشد، عجیب نیست. مشخص هم نیست این كودک با اتفاقی كه برایش افتاده، چه سرنوشتی داشته باشد.»

یكی از آشنایان رسول، فرد متجاوز به کودکان، به این روزنامه گفت: «ر فرزند اول خانواده بود. خانواده‌اش بعد از اینكه او دستگیر شد، تلفن‌هایشان را خاموش كردند و از این شهر رفتند.»

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود به سراغ مدیر روابط‌عمومی آموزش و پرورش کوهدشت هم رفت. او ادعا کرد: «این خبر به اداره آموزش و پرورش ربطی ندارد. این اتفاق خارج از محدوده مدرسه رخ داده است. اخباری كه در فضای مجازی شایع شده، این است كه اعلام كردند این آقا راننده سرویس مدرسه بوده و گزینش نشده است. این آقا خودش جزو دانش‌آموزان استثنایی بود و مشكل روانی دارد. فرد راننده سرویس نبود و در فضایی خارج از فضای آموزشی و در خیابان اتفاق افتاده است.»

خبرنگار روزنامه اعتماد در واکنش به ادعای مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش کوهدشت، پرسید که اگر این فرد مشکل روانی دارد، پس چطور گواهینامه دارد؟ ناصری پاسخ داد: «ما در جریان نیستیم. برای خود ما هم مبهم است كه این فرد چگونه گواهینامه دارد. ما چند بار برای پیگیری تماس گرفتیم ولی گفتند خود خانواده‌ها باید پیگیر باشند. فضای این شهر قومی و قبیله‌ای است و روی این مسائل بسیار حساس‌اند. پرونده این آقا در دست مراجع قضایی و دادستان این شهرستان است.» 

بدین ترتیب او از توضیح بیشتر درباره پرونده تجاوز به کودکان کوهدشتی طفره رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش ایندیپندنت فارسی آمده بود که منابع محلی می‌گویند افشین خسروی، دادستان کوهدشت، تلاش دارد تا با «بیمار» جلوه دادن رسول، او را از مجازات و ادامه حبس رها کند و پرونده مختومه اعلام شود. نکته‌ای که در سخنان مدیر روابط‌عمومی آموزش و پرورش کوهدشت هم دیده می‌شود و به نظر می‌رسد مسئولان محلی به بهانه‌هایی همچون «حفظ آبروی خانواده‌ها» و «جلوگیری از دعواهای قومی» می‌خواهند پرونده را در سکوت خبری ببندند و مختومه اعلام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب کوهدشت روز شنبه اول بهمن در واکنش به گزارش ایندیپندنت فارسی، به خبرگزاری‌های داخل ایران گفت: «شایعات منتشرشده در رسانه‌های ضدانقلاب مبنی بر آزار جنسی ۱۵ کودک را تکذیب می‌کنم. در این حادثه که ۱۰ روز قبل رخ داد، فردی به اتهام آزار جنسی یک پسربچه هشت ساله در کوهدشت دستگیر شد. این فرد راننده سرویس مدرسه نبود و قربانی را به صورت اتفاقی در خیابان سوار خودرو کرده و با انتقال او به خارج از محدوده شهری مرتکب این جرم شده است. متهم هم‌اکنون در بازداشت است و تا این لحظه گزارشی مبنی بر بیماری روانی او به دادسرا ارسال نشده است.»

ادعای دادستان کوهدشت درباره تعداد قربانیان این تجاوز جنسی درحالی مطرح شده که ایندیپندنت فارسی در گفت‌وگو با چندین خبرنگار محلی و همچنین اعضای خانواده قربانیان، از تعداد ۱۵ نفری کودکان قربانی اطمینان کسب کرده بود و گزارش روز یکشنبه روزنامه اعتماد و گفت‌وگوی این روزنامه با شهروندان کوهدشتی نیز تاییدکننده وجود ۱۵ قربانی در پرونده است.

به طور مثال، یکی از منابع محلی در پاسخ به ادعای دادستان کوهدشت درباره اینکه فقط یک کودک هدف آزار جنسی قرار گرفته است، به روزنامه اعتماد گفت: «این خبر كذب نیست. اگر كذب است، چرا الان رسول در بازداشت است؟ پدر این پسربچه بعد از مدتی رضایت می‌دهد و شكایتش را پس می‌گیرد، چون خودم اهل اینجا هستم و آداب و رسوم را می‌شناسم. احساس می‌كنم پدر این پسربچه رضایت داده تا وقتی رسول آزاد شد، خودش تقاصش را از او بگیرد. در میان خانواده كودكانی كه هدف آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند، فقط همین خانواده قربانی آخر شكایت كردند كه آن هم همان‌طور كه گفتم، خیلی سریع شكایتشان را پس گرفتند.»

یکی دیگر از اهالی کوهدشت که صاحب یک رسانه محلی است نیز به اعتماد گفت:‌ «خیلی از این خانواده‌ها به خاطر حفظ آبرو شكایت نكردند. این ماجرا هم به دلیل اتفاقی كه برای قربانی آخر رخ داد، برخی اهالی متوجه شدند و پای پلیس به ماجرا باز شد.»

پرونده‌های تجاوز و آزار جنسی کودکان موضوعی است که مسئولان جمهوری اسلامی در ۴۴ سال اخیر هر بار تلاش کرده‌اند تا به اشکال مختلف آن را پنهان کنند و پس از رسانه‌ای شدن پرونده‌ها نیز بارها به تکذیب جزئیات آن روی آورده‌اند.

به گمان برخی ناظران، مدیران قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی بر این باورند که با رسانه‌ای شدن این پرونده‌ها، «آبروی نظام و جامعه اسلامی» به خطر می‌افتد. تازه‌ترین نمونه از چنین نوع برخوردهای سرکوبگرانه‌ای مربوط به خبر تجاوز و آزار جنسی مسئولان یک مدرسه فوتبال علیه کودکان فوتبالیست در مشهد است که روز ۳۰ دی‌ رسانه‌ای شد.

رئیس هیئت فوتبال استان خراسان رضوی در واکنش به این اتفاق، خبرنگاران را به «دریافت پول برای انتشار خبر» متهم کرد و گفت: «اگر از ابتدا متوجه این موضوع می‌شدم، آن خبر را در نطفه خفه می‌کردم.»

او همچنین می‌گوید مسئولان درحال تلاش برای «حل کدخدامنشانه» پرونده شکایت خانواده‌های کودکان مشهدی‌اند. اصطلاحی که معنایی جز فشار و تهدید خانواده‌ها برای پس گرفتن شکایات و جلوگیری از محاکمه شدن متجاوزان ندارد.