اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ قتل دختران ۱۶ و ۱۹ ساله در کوهدشت لرستان با انگیزه «ناموسی»

همسر فرشته به‌دلیل فروش مواد مخدر در زندان بود و اعضای خانواده فرشته و ستایش با انگیزه ناموسی و به بهانه دفاع از آبروی خود آن‌ها را کشتند

ستایش منصوری - ایندیپندنت فارسی

ایندیپندنت فارسی مطلع شده است که فرشته منصوری، ۱۹ ساله و دخترعموی او ستایش منصوری، ۱۶ ساله، اهل روستای ابوالوفا در شهرستان کوهدشت استان لرستان، شامگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، با انگیزه «ناموسی و حفظ آبرو» به قتل رسیده‌اند.

منابع آگاه در استان لرستان گفتند اتهام واردشده به این نوجوان و جوان کوهدشتی دروغین بوده است و تنها جرم آن‌ها این بود که قصد داشتند برای سفری تفریحی و شرکت در کنسرت خوانندگان ایرانی، به شهر وان در ترکیه بروند.

یک فرد مطلع از این پرونده، با ارائه مستنداتی توضیح داد: «فرشته همسر برادر ستایش بود. قربانی کودک-همسری شده بود و او را در ۱۲ سالگی، به اجبار به عقد پسرعمویش درآوردند. وقتی که بزرگ‌تر شد طبیعتا از ازدواجش ناراضی بود و به‌دلیل فقر هم زندگی خوبی نداشت، اما به‌هیچ‌وجه اهل خیانت نبود و عاشق پسر پنج ساله‌اش بود. همسر فرشته فروشنده مواد مخدر بود و اعتیاد داشت و به همین دلیل مدت‌هاست که در زندان به سر می‌برد. فرشته نیز در بومهن تهران در منزل پدر و مادر همسرش، همراه با ستایش زندگی می‌کردند.»

فرشته و ستایش پاییز سال گذشته تصمیم گرفتند تا با توری تفریحی و به‌صورت جاده‌ای به شهر وان در ترکیه بروند و گشت‌وگذار کنند. فرشته هزینه این مسافرت را نیز با فروش طلاهایش تامین کرده بود، اما پس از حرکت از تهران به سمت مرز خوی، شایعاتی علیه آن میان اقوامشان مطرح شد و گفتند آن‌ها همراه با چند پسر به سفر خارجی رفته‌اند، شایعاتی که باعث شد فرشته و ستایش قبل از رسیدن به مرز ترکیه، با فشار خانواده‌ها از اتوبوس پیاده شوند و به بومهن بازگردند.

شهروند کوهدشتی ادامه می‌دهد: «پس از بازگشت آن‌ها و انصراف از سفر نیز متاسفانه شایعات دروغین و حرف‌وحدیث‌ها تمام نشد تا درنهایت خانواده فرشته مجبور شدند برای حفظ آبرو، از روستای ابوالوفا نقل‌مکان کنند. اما طی روزهای اخیر و با مطرح شدن دوباره همان شایعات قدیمی در روستا و شهر، پدر فرشته و پدر ستایش، فرزندان خود را از بومهن به محل زندگی پدر فرشته در شهرک نادری کوهدشت می‌برند و شامگاه چهارشنبه، فرشته ۱۹ ساله را با شلیک چند گلوله مقابل چشمان فرزند پنج ساله‌اش می‌کشند. در ادامه نیز پدران و برادران فرشته و ستایش به این دختر ۱۶ ساله می‌گویند یا خودکشی کند یا او را نیز خواهند کشت که این بچه هم با خوردن قرص برنج به زندگی‌اش پایان می‌دهد.»

حالا پدر ستایش، پدر فرشته و برادران این دو دختر، همگی به جرم قتل و همدستی در این جنایت در کوهدشت لرستان زندانی‌اند و تحقیقات پلیس و قوه قضاییه لرستان برای پیگیری پرونده و محاکمه، آغاز شده است.

این منبع آگاه همچنین افزوده است شرکت مسافرتی که فرشته و ستایش با خرید دو بلیت تور تفریحی از آن، قصد سفر به ترکیه را داشتند، نیز موجود است و واریزی‌ها نشان می‌دهند که دوست دیگری همراهشان نبوده است و شایعات درباره خیانت فرشته به همسر زندانی‌اش کاملا دروغ بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های قضایی تا ظهر روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت، هنوز اجازه خاک‌سپاری پیکر این دو جوان را نداده‌اند و تحقیقات ادامه دارد. مادر ستایش نیز به علت فشار روحی ناشی از این اتفاق، دچار حمله قبلی شده و در بیمارستان بستری است.

جنایت یا قتل‌های ناموسی، به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان در خانواده‌ها به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود. 

خبرنگاران محلی در کوهدشت لرستان می‌گویند وضعیت بیکاری در این شهر بسیار گسترده است و شماری از جوانان این شهر به‌دلیل بیکاری و فقر مجبور شده‌اند تا به مشاغل غیرقانونی، ازجمله خریدوفروش مواد مخدر روی بیاورند.

همچنین آمار استان لرستان و شهر کوهدشت در‌زمینه زن‌کشی و دخترکشی که با انگیزه‌های ناموسی رخ می‌دهد، در وضعیتی بحرانی قرار دارند و براساس گفته منابع محلی، بسیاری از این نوع پرونده‌ها با فشار نهادهای امنیتی و قضایی در لرستان، هیچ‌گاه رسانه‌ای نمی‌شوند.

سینا قلندری، خبرنگار کوهدشتی، شهریور ۱۴۰۰ فاش کرد که پس از انتشار خبر قتل یک نوعروس نوجوان به نام «مبینا سوری» به دست شوهر روحانی‌اش، به مدت ۱۱ روز بازداشت شده و مورد آزار و اذیت بازجویان قرار گرفته است.

همچنین ایندیپندنت فارسی دی‌ماه سال گذشته در گزارشی اختصاصی، از تجاوز و آزار جنسی یک راننده سرویس مدارس به کودکان دانش‌آموز در کوهدشت لرستان، پرده برداشت.