تلاش برای تمدید مهلت اقامت پناهجویان افغان در آمریکا

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد

آمریکا پس از سرنگونی حکومت افغانستان ده‌ها هزار پناهجو را  تخلیه کرده است-Anna Moneymaker / AFP

ایالات متحده آمریکا می‌خواهد مهلت اقامت و جواز کار ده‌ها هزار پناهجو افغان را که پس از تسلط طالبان بر افغانستان به آمریکا آمده‌اند، حداقل تا دو سال دیگر تمدید کند.  

این در حالی است که تلاش نمایندگان کنگره برای فراهم کرد زمینه اقامت قانونی پناهجویان افغان تا اینک نتیجه‌بخش نبوده است.   

به گزارش سی‌بی‌اس، تصمیم وزارت امنیت داخلی آمریکا به پناهجویان افغان فرصتی برای تمدید جواز کار موقت و حفاظت از خطر اخراج در قالب سیاست مهاجرتی بشردوستانه معروف به آزادی مشروط را ایجاد خواهد کرد.  

منابع آگاه گفتند که پناهجویان افغان واجد شرایط خواهند توانست که درخواست‌ها را به‌طور آنلاین به اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا به ثبت برسانند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع گفتند که این نهاد در حال برنامه‌ریزی برای شروع پذیرش درخواست‌های تمدید مهلت اقامت و جواز کار در ماه ژوییه است.  

منابع گفتند که اداره خدمات شهروندی و مهاجرت دست‌کم پنج مرکز پشتیبانی ایجاد می‌کند تا پناهجویان افغان با وکلا در تماس باشند و زمینه برای تمدید مهلت اقامت فراهم شود.   

این منابع افزودند که این مراکز همچنین مراقبت‌های بهداشتی، کمک برای کاریابی و سایر خدمات برای ادغام پناهجویان در جامعه آمریکا را فراهم می‌کند.

با تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، دولت بایدن در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از سیاست مهاجرت بشردوستانه برای اسکان پناهجویان افغان در آمریکا استفاده کرد. 

آنجلو فرناندز هرناندز، سخنگوی امنیت داخلی آمریکا گفت که این وزارتخانه در تلاش است تا در اسرع وقت برای پناهجویان افغان با مهلت مشروط اقامت راهنمایی ارایه کند.

او افزود که آنها در حال بررسی فرصت‌ها برای زمینه‌سازی کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان افغان‌اند. 

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد و همزمان ده‌ها هزار شهروند افغانستان را تخلیه کرد. روند خروج همکاران نیروهای آمریکایی از افغانستان همچنان ادامه دارد و هزاران تن در افغانستان و کشورهای دیگر متنظرند ویزای آمریکا را دریافت کنند.

براساس آمار خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا، تقریبا چهار هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغان با ویزای مهاجرت بشردوستانه، توانسته‌اند اقامت دائم آمریکا را به‌ دست بیاورند. این نهاد تا ۱۲ مارس سال‌جاری حدود ۱۵هزار درخواست پناهندگی از افغان‌هایی دریافت کرده است که در عملیات تخلیه افغانستان وارد آمریکا شده‌اند. 

بیشتر از جهان