کمیسیون آزادی‌های مذهبی: افغانستان را به فهرست «کشورهای مستلزم نگرانی ویژه» اضافه کنید

در سال ۲۰۲۲، وضعیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان «بدتر» شده است

در دوران حکومت طالبان اقلیت‌های مذهبی و قومی هدف تهدید قرار دارند-SANAULLAH SEIAM / AFP

 

کمیسیون آزادی‌های مذهبی ایالات متحده آمریکا دوشنبه، اول مه (۱۱ اردیبهشت)، در گزارش جدید خود از خودداری وزارت خارجه ایالات‌متحده از افزودن نام افغانستان به فهرست «کشورهای مستلزم نگرانی ویژه» [در زمینه آزادی‌های دینی]  انتقاد کرد.  

در گزارش سالانه این کمیسیون از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواسته شده است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان را  کشوری مستلزم نگرانی‌ ویژه از نقض نظام‌مند و مداوم آزادی‌ مذهبی معرفی کند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن نوامبر گذشته از ده‌ها کشور، از جمله چین، روسیه، ایران، کره شمالی، برمه، کوبا، پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان، زیر عنوان «کشورهای مستلزم نگرانی ویژه» در پیوند با آزادی‌های مذهبی نام برد، اما به افغانستان اشاره نکرد.

کمیسیون آزادی‌های مذهبی آمریکا نوشت که در سال ۲۰۲۲، وضعیت آزادی‌های مذهبی در افغانستان «بدتر» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این کمیسیون آمده است: «طالبان بر خلاف وعده‌های خود مبنی بر تغییر [در قیاس با گذشته]،  پس از به دست گرفتن قدرت در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان، به شکل سرکوبگرانه و تحمل‌ناپذیری بر این کشور حکومت می‌کنند.»

این کمیسیون گفت که طالبان در قیاس با دوره نخست حاکمیتشان بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱،  تغییری نکرده‌اند.

در گزارش این کمیسیون به سرکوب هزاره‌ها، پیروان مذهب احمدیه، بهائیان، بی‌دینان، سیک‌ها، هندوها و مسیحیان به دست طالبان اشاره شده است.

این کمیسیون گفت: «اعضای این گروه‌ها نمی‌توانند عقاید خود را آشکارا بیان کنند،  زیرا چنانچه طالبان یا داعش [عقاید آن‌ها] را کشف کنند، با عواقب وخیم، از جمله مرگ، مواجه خواهند شد»

در گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی آمریکا آمده است که طالبان نتوانسته‌اند یا نمی‌خواهند امنیت اقلیت‌های مذهبی و قومی افغانستان را در برابر خشونت‌های اسلامگرایان رادیکال، به‌ویژه شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)،  تامین کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که وزارت خارجه آمریکا افغانستان را «کشور مستلزم نگرانی ویژه» مشخص نکرده است و دلیل آن، احتمالا به رسمیت نشناختن حکومت طالبان در افغانستان است. این کمیسیون افزود که وزارت خارجه آمریکا گروه داعش را نیز جزو عوامل نگرانی از [تحدید و سرکوب] آزادی‌های مذهبی اعلام نکرده است.

در دوران حکومت طالبان در چندین مورد مکان‌های مذهبی و تجمعات اقلیت‌های مذهبی و قومی، از جمله هزاره‌تبارها، سیک‌ها و هندوها، سلفی‌ها و و وهابی‌ها، هدف حمله‌های مسلحانه و انفجاری قرار گرفته است.

داعش مسئولیت بیشترین حمله‌ها را بر اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان در دوران حکومت طالبان پذیرفته است.

طالبان در تامین امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان ناتوان بوده‌اند و حتی آزادی‌های اهل تشیع را نیز محدود کرده‌اند. پس از افزایش تهدیدها علیه اقلیت سیک‌، شمار زیادی از آن‌ها افغانستان را به مقصد هند، کشورهای اروپایی و کانادا ترک کردند.

بیشتر از جهان