کوین مک‌کارتی در کنست: حکومت ایران بزرگ‌ترین تهدید خاورمیانه است

مک‌کارتی: مقام‌های تهران با «تامین مالی تروریسم، مسلح کردن شبه‌نظامیان و پافشاری بر ساخت سلاح هسته‌ای»، صلح خاورمیانه را به‌خطر انداخته‌اند

تصویری از کوین مک‌کارتی و امیر اوهانا در روز دوشنبه، اول ماه مه ۲۰۲۳ -- MENAHEM KAHANA / AFP

کوین مک‌کارتی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، در روز دوشنبه، ۱ مه ۲۰۲۳، با حضور در مجلس قانونگذاری اسرائیل (کنست) برای نمایندگان اسرائیلی سخنرانی کرد و به طیف گوناگونی از مسائل و نگرانی‌های مشترک مدنظر ایالات متحده آمریکا و اسرائیل پرداخت.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، مک‌کارتی در فرازی از سخنرانی روز دوشنبه‌اش در کنست به تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران برای جهان و منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت حکومت ایران را مهمترین تهدید برای برقراری و حفظ صلح در خاورمیانه می‌داند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ادامه این بخش از سخنرانی‌اش تاکید کرد نظام جمهوری اسلامی ایران با دست زدن به اقداماتی چون «تامین مالی تروریسم، مسلح کردن شبه‌نظامیان و پافشاری بر ساختِ سلاح هسته‌ای» به «آشفتگی، خشونت و بی‌ثباتی منطقه» دامن می‌زند و باید منبع مشکلات خاورمیانه را در رفتارها، اقدامات و رویکردهای مضر تهران جستجو کرد.

مک‌کارتی همچنین گفت آمریکا و متحدانش اجازه نمی‌دهند تا «کارزار شیطانی حکومت ایران» به موفقیت برسد. به‌گفته این مقام سیاسی آمریکا، اتحاد اسرائیل و ایالات متحده از جمله راه‌هایی به‌حساب می‌آید که می‌توان از طریق آن سد راه «خطرات» جمهوری اسلامی ایران شد.

او در انتهای این بخش از اظهاراتش گفت:«تا زمانی که رئیس مجلس نمایندگان هستم، آمریکا نیز به حمایتِ مالیِ کامل از اسرائیل در زمینه کمک‌های امنیتی ادامه خواهد داد. ما، دوشادوش یکدیگر، در مقابل تجاوزهای منطقه‌ای [حکومت] ایران می‌ایستیم، در عین‌حال که باید بر تعهد خود مبنی بر اینکه [حکومت] ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، مصمم بمانیم.»

از سوی دیگر، سخنگوی کنست نیز گفت اسرائیل میان حکومت ایران و مردم این کشور، که در گذشته روابطی حسنه با مردم اسرائیل داشتند، تفاوت قائل است و گمان می‌کند نظام جمهوری اسلامی ایران «دشمن جهان آزاد» محسوب می‌شود. به‌گفته این مقام سیاسی اسرائیل، حکومت اسلامگرای ایران به‌صورت علنی از خواست «نابودی اسرائیل» سخن می‌گوید و به‌شکلی «خستگی ناپذیر» در پی دسترسی به سلاح هسته‌ای است.

امیر اوهانا، سخنگوی کنست، در ادامه گفت وقتی اسرائیل تاکید می‌کند که هرگز اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی دست یابد، به‌معنای آن است که چنین امر «هرگز» محقق نخواهد شد؛ نکته‌ای که نخست‌وزیر اسرائیل نیز بر آن صحه گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این‌رو، بنیامین نتانیاهو در اظهارات روز دوشنبه خود، ضمن قدردانی از کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل، تاکید کرد مبارزه با تهدیدهای ناشی از حکومت ایران اولویت اسرائیل محسوب می‌شود و دولت این کشور مبارزه‌ خود در این راه را ادامه خواهد داد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل و از مخالفان سیاسی دولت نتانیاهو، نیز جزو چهره‌هایی بود که گفته‌های مک‌کارتی، نتانیاهو و اوهانا را تایید کرد و گفت اختلاف نیروهای سیاسی اسرائیل با یکدیگر موضوعی داخلی به‌حساب می‌آید و این نیروها بر سر برخی مسائل، از جمله تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، با یکدیگر «اتفاق نظر» دارند.

به‌گفته این چهره شناخته شده مخالف دولت نتانیاهو، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به حکومت اسلامگرای ایران اجازه دهند تا به سلاح هسته‌ای دست یابد. او در ادامه نیز تاکید کرد اسرائیل به‌منظور مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی، که او آن را کابوسی تحقق نیافته خواند، نیازمندِ همکاری ایالات متحده آمریکا است.

پس از سخنرانی‌ کوین مک‌کارتی در مجلس اسرائیل، نشستی خبری برگزار شد که بخش‌هایی از این نشست خبری نیز به موضوع تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته‌ای تهران مربوط می‌شد.

به‌گزارش وبسایت آکسیوس، استنی هویر، یکی از نمایندگان ایالت مریلند که مک‌کارتی را در سفر به اسرائیل همراهی می‌کند، در این نشست خبری گفت سفر هیاتی از نمایندگان مجلس ایالات متحده آمریکا به اسرائیل نوعی مشاوره و گفتگو با «دوستان» است. هویر همچنین به سخنرانیِ سالِ ۲۰۱۵ نتانیاهو در صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد و در این مورد گفت:«به یاد دارم نتانیاهو به مجلس نمایندگان [آمریکا] آمد و در امر سیاست به ما مشاوره داد.»

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در مارس ۲۰۱۵ از بنیامین نتانیاهو، که در آن زمان نیز سمت نخست‌وزیری اسرائیل را بر عهده داشت، دعوت کردند تا در ارتباط با مساله جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در مورد ضرورت جلوگیری از انعقاد توافق برجام، در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

نتانیاهو در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان آمریکا، که روز ۳ مارس ۲۰۱۵ ایراد شد، ضمن مخالفت با توافق هسته‌ای برجام، تاکید کرد باید فشار بر جمهوری اسلامی ایران را ادامه داد و یک توافق هسته‌ای بهتر و مطمئن‌تر با تهران به امضا رساند. او در بخش دیگری از سخنرانی موردنظر گفت اعتماد کردن به حکومت اسلامگرای ایران اشتباه است و در ادامه چنین گفت:«توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، جلوی ایران برای تولید بمب اتمی را نمی‌گیرد.»