رییس جدید مجلس نمایندگان آمریکا؛ مخالف مذاکرات اتمی و در فهرست تحریم جمهوری اسلامی

مک‌کارتی از جمله سیاستمداران آمریکایی است که مواضع سختگیرانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد و بارها از جنبش آزادی‌خواهانه مردم حمایت کرده است

کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا، روز شنبه هفتم ژانویه، اولین سخنرانی خود در مقام رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا را ایراد کرد. 

او در این سخنان وعده داد  روند نظارتی بیشتری را بر عملکرد دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در شهر واشنگتن اعمال کند.

مک‌کارتی پس از ۱۴ دور رای‌گیری طی چندین روز عاقبت آرا کافی برای ریاست مجلس را کسب کرد. او در سخنانش گفت: «امیدوارم که یک نکته در این هفته روشن شده باشد: من هرگز تسلیم نخواهم شد.» او همچنین گفت برایش هیچ چیز مهمتر از این نیست که زندگی خانواده‌های آمریکایی را بهتر سازد. 

او در اظهاراتش گفت: «کشور، حقوق، رویاهای ما و آینده ما ارزش جنگیدن را دارند.» 

ریاست مجلس نمایندگان، پس از معاونت ریاست جمهوری مهم‌ترین پست سیاسی در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. 

کوین مک‌کارتی، سیاستمدار جمهوری‌خواه و رییس جدید مجلس نمایندگان آمریکا بر مسندی تکیه می‌زند که پیش از او متعلق به نانسی پلوسی از حزب دمکرات بود. 

مک‌کارتی، از جمله سیاستمداران آمریکایی است که مواضع سخت‌گیرانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد. او چند ماه پیش در توییتی دولت بایدن را به علت مذاکره با رهبران کشوری که فریاد «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد نکوهش کرده و گفته بود که بایدن می‌خواهد به کشوری که بزرگ‌ترین تامین‌کننده تروریسم است، میلیاردها دلار پول و توانایی هسته‌ای بدهد. 

در اعتراض‌های سراسری و ضدحکومتی دی ۱۳۹۸ در ایران که به دنبال سرنگون کردن پرواز هواپیمایی اوکراینی با پدافند هوایی سپاه پاسداران و کتمان آن از سوی حکومت جمهوری اسلامی شکل گرفت، کوین مک‌کارتی، هنگامی که رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا بود، قطعنامه‌ای را پیشنهاد کرد که کشتار ۱۵۰۰ تن از معترضان در ایران به دست حکومت، حمله سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و دروغگویی حکومت ایران درباره حمله به هواپیما را محکوم می‌کرد. مکارتی بعدا گفت که نمایندگان دمکرات مانع رای‌گیری قطعنامه پیشنهادی او برای حمایت از معترضان در ایران شدند. 

او همچنین در همان زمان  از حمایت «بی‌قیدوشرط» ترامپ از مردم آزادی‌خواه ایران، استقبال کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱، فهرستی از اشخاص آمریکایی را اعلام کرد و گفت که این افراد را به دلیل حمایت از سازمان مجاهدین تحریم می‌کند. 

در این فهرست، نام کوین مکارتی در میان اسامی ۶۱ شخص و مقام آمریکایی تحریم‌شده دیده می‌شود. مایک پمپئو، رودی جولیانی، جان بولتون، و جوزف لیبرمن نیز در این فهرست بودند.  

دونالد ترامپ، از جمله افرادی بوده است که برای جلب نظر موافق قانونگذاران برای رای به مکارتی تلاش کرد. مکارتی گفت که تلاش دونالد ترامپ در جهت منافع حزب جمهوری‌خواه و کشور بود.

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای ریاست مجلس نمایندگان را به کوین مکارتی تبریک گفت و تاکید کرد که آماده کار با جمهوری‌خواهان برای کشور است

مک‌کارتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، سپاسگذاری کرد و گفت که نباید به نفوذ او در میان قانونگذاران تردید کرد. مکارتی به خبرنگاران گفت: «او از اول با من بود…و در تمام مدت تلاش کرد. مدام به من و دیگران تلفن می‌زد.