وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی در افغانستان فعال‌تر شده‌اند

شرکت‌کنندگان نشست وزیران دفاع سازمان همکار شانگهای بر مبارزه با تروریستم تاکید کردند

وزیر دفاع روسیه گفته است که موضوع افغانستان باید در دستور‌کار سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد - INDIAN MINISTRY OF DEFENCE / AFP 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای گفته است که گروه‌های تروریستی در افغانستان فعال‌تر شده‌اند و حضور آن‌ها در این کشور تهدید اصلی برای کشورهای همسایه، به‌ویژه آسیای مرکزی است.

وزیر دفاع روسیه همچنین تاکید کرده است که این گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند که «افکار افراطی» را در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گسترش دهند. او از سازمان همکاری شانگهای خواسته است که موضوع افغانستان را در دستور‌کارش قرار دهد.

شویگو گفت: «گروه‌های افراطی متعددی که در قلمرو افغانستان مستقر شده‌اند، تهدید اصلی هستند و افکار و تلاش‌های خود را در جمهوری‌های همسایه ترویج می‌کنند. تنها کمک‌های جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای می‌تواند تدابیری را برای غلبه بر چالش‌هایی که افغانستان به‌تنهایی با آن مواجه است، تسهیل کند.»

نشست وزیران دفاع کشورهای سازمان همکاری شانگهای، روز جمعه ۸ اردیبهشت، در دهلی‌نو برگزار شد. این نشست بر مسائلی چون همکارهای چندجانبه، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، تمرکز داشت.

هند که میزبان این نشست بود، از اعضای این سازمان خواست که با مشارکت هم در برابر نیرومند شدن گروه‌های تروریست در منطقه مبارزه کنند.

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، درمورد خطر رادیکالیزه شدن جوانان در این منطقه هشدار داد و تاکید کرد که هر کشوری که به‌ تروریست‌ها پناه می‌دهد، نه‌تنها دیگران را با خطر مواجه می‌کند، بلکه برای خود نیز تهدید جدی به وجود می‌آورد.

او تاکید کرد: «رادیکال شدن جوانان نه‌تنها از منظر امنیتی نگران‌کننده است، بلکه مانع بزرگی در مسیر پیشرفت اجتماعی-اقتصادی جامعه محسوب می‌شود. مهم‌ترین اولویت ما باید مقابله موثر با هراس‌افگنی باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سینگ همچنین خطاب به وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای گفته است که هر نوع اقدام تروریستی یا حمایت از آن به هر شکلی، جنایت بزرگ علیه بشریت است و صلح و رفاه نمی‌تواند با این تهدید همراه باشد.

وزیر دفاع هند تصریح کرد: «اگر ما می‌خواهیم سازمان همکاری شانگهای را به یک سازمان بین‌المللی قوی‌تر و معتبرتر تبدیل کنیم، اولویت اصلی ما باید مبارزه موثر با تروریسم باشد.»

از سوی دیگر، لی شانگفو، وزیر دفاع ملی چین، در این نشست تاکید کرده است که برای تحکیم صلح و ثبات در منطقه و جهان، آماده همکاری است.

وزیر دفاع چین افزود: «چین علاقه‌مند است که با اعضای سازمان همکاری شانگهای برای اجرای ابتکار امنیت جهانی، تقویت همکاری‌های ضد هراس‌افگنی، گسترش زمینه‌های همکاری و کمک به صلح و ثبات جهانی و منطقه، همکاری نزدیک داشته باشد.»

طالبان در واکنش به اظهارات شرکت‌کنندگان نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای ادعا کرده‌اند که وضعیت امنیتی در افغانستان بهتر از گذشته شده است و مردم به دولت خوش‌بین شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، گفته است: «تشویش آن‌ها بجا نیست. اطمینان کلی می‌دهیم، از قبل اکنون بسیار تفاوت آمده، بسیار خوش‌بینی ایجاد شده است.»

با تسلط طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ها از تهدیدهای امنیتی در آسیای میانه افزایش یافته است. برخی از این کشورها با وجودی که تعامل نزدیک با طالبان دارند، اما در جریان دست‌کم دو سال گذشته، چندین بار از خاک افغانستان هدف حمله‌های موشکی قرار گرفته‌اند.

ازبکستان که تعامل نزدیکی با طالبان دارد، سال گذشته هدف چندین حمله موشکی قرار گرفت‌. در تازه‌ترین مورد، رئیس امنیت ملی شهر خاروغ تاجیکستان (هم‌مرز با افغانستان) در یک درگیری کشته شد.

بیشتر از جهان