«داعش در تلاش برای احیای دوباره خود در افغانستان است»

حمله‌های تازه تروریستی در افغانستان نشانگر بازگشت دوباره داعش به جنگ است

مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند که هواداران شاخه خراسان داعش در افغانستان تلاش می‌کنند تا خود را دوباره در این کشور بازسازی کنند. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای آمریکا می‌گوید هرچند داعش در حال حاضر از مرزهای آمریکا بسیار دور است؛ اما آنان هنوز هم یک تهدید علیه آمریکا محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری (ANI) هند، ژنرال مارک میلی که روز پنجشنبه (۵ می) در مجلس سنای آمریکا و در حضور لوید آستین، وزیر دفاع این کشور سخنرانی می‌کرد، گفت داعش و سایر گروه‌ها تلاش می‌کنند دوباره در افغانستان کنار هم قرار بگیرند، آنان تاکنون موفق نشده‌اند و هنوز تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شوند. او گفت: «ما این موضوع را بسیار دقیق از نزدیک تماشا می‌کنیم و اگر سر خود را بلند کنند، اقدام لازم را انجام خواهیم داد.»

 رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: «من باور دارم که این ارزیابی درست است، همان‌طور که شما در رسانه‌ها دیده‌اید و اطلاعات ما نیز نشان می‌دهند، داعش و گروه‌های دیگر تروریستی در تلاش‌اند تا فعالیت‌هایشان را دوباره در افغانستان سازماندهی کنند، اما آنان تاکنون نتوانسته‌اند به هماهنگی و قدرت لازم برسند.»

با این حال مقام‌های طالبان، گفته‌های رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را رد می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید ما بیشتر پناهگاه‌های داعش را در گوشه و کنار افغانستان نابود کرده‌ایم. آنان در حال حاضر بسیار ضعیف‌اند. او می‌گوید: «هرچند داعش به مساجد و مدرسه‌ها حمله کرد، اما این کار زیادی نیست.»

گفته‌های مارک میلی در مورد تلاش داعش برای قدرت گرفتن دوباره در حالی منتشر می‌شود که پیش‌ازاین نیز ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد مشترک مرکزی نیروهای آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) گفته بود احتمال این که نیروهای شاخه خراسان داعش به چند هزار نفر رسیده باشند، وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از باز شدن زندان‌های افغانستان تعداد زیادی نیروی تازه‌نفس به صفوف داعش در این کشور پیوستند. این اشتباه بزرگ طالبان باعث قدرت گرفتن داعش در افغانستان شد. با این‌که طالبان تلاش‌ می‌کنند که حضور نیروهای وفادار به داعش را ناچیز نشان بدهند و بگویند که از دست آنان کاری برنمی‌آید؛ اما واقعیت این است که داعش روزبه‌روز در حال قدرت گرفتن در افغانستان است. داعش مسئولیت شماری از حمله‌های خونین و کور چند هفته گذشته که صدها نفر را در افغانستان به خاک و خون کشید، به عهده گرفت.

داعش همچنین تلاش می‌کند با گروه‌های تروریستی دیگری مانند جنبش ترکستان شرقی، انصار تاجیکستان، اویغورهای چین، لشکر طیبه و جریان‌های افراط‌گرای موجود در افغانستان همسو شود. از سوی دیگر گزارش‌های تایید نشده‌ای وجود دارد که بخشی از نیروهای پیشین طالبان به داعش پیوسته‌اند. تعدادی از نیروهای طالبان به‌جز جنگیدن هنر دیگری ندارند و پس از پیروزی طالبان در افغانستان، عملا به افراد منفعل و بیکاری تبدیل شده‌اند. این افراد که منافع خود را در تداوم جنگ می‌بینند، از نبود درگیری در افغانستان دلگیرند و ظرفیت کامل برای پیوستن به داعش را دارند.

در حال حاضر این جریان‌های تروریستی افراط‌گرا تهدیدی مستقیم برای کشورهای غربی به حساب نمی‌آیند؛ اما ظرفیت تبدیل ‌شدن به تهدید را دارند. برخلاف ادعای طالبان در مورد مبارزه با این گروه‌های تروریستی، این گروه در عمل هیچ کاری برای ضربه زدن به سازمان‌های افراطی در افغانستان انجام نمی‌دهد. طالبان همچنین رابطه‌شان را با گروه القاعده نیز قطع نکرده‌اند. القاعده نیز در تلاش است تا تمام سازمان‌های افراط‌گرا در منطقه را متحد کند تا بتواند به منافع کشورهای غربی ضربه قویتری بزند.