خامنه‌ای در تلاش برای انکار مخالفان رژیم: اعتراض‌های کارگری کمک به دولت و نظام است

هم‌زمان با حمله نیروهای امنیتی به فعالان کارگری، رهبر جمهوری اسلامی مدعی حمایت از حقوق کارگران شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ روز شنبه نهم اردیبهشت به مناسبت «هفته کارگر» در تجمعی که دیدار با کارگران نام گرفته بود، حضور یافت.

خامنه‌ای در این دیدار بر «لزوم انجام شدن یک حرکت محسوس برای ارتقای سطح زندگی کارگران» تاکید کرد. او البته بدون اشاره به گرانی‌های افسارگسیخته که زندگی کارگران ایرانی را تحت‌الشعاع قرار داده است، هدف از دیدار سالانه با کارگران را «برجسته شدن ارزش کارگر در جامعه» برشمرد و افزود: «کار به علت تامین کردن همه نیازها و لوازم زندگی مردم و کشور، در واقع حیات جامعه است اما اگر کارگر نباشد، از کار و آثار آن و پیشرفت و شکوفایی کشور خبری نیست. بنابراین ارزش کارگر، ‌ارزش حیات جامعه و زندگی مردم است.»

این تعریف و تمجید از کارگران در شرایطی است که بر اساس گزارش تازه «مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» دست‌کم ۱۴ هزار و ۲۳۲ کارگر بیش از ۷۱۲ ماه معوقات مزدی دارند. بر اساس این گزارش، ۸۰ درصد معوقات مزدی به سازمان‌های دولتی، ۱۴ درصد به سازمان‌های خصوصی، ۴ درصد به صنعت انرژی و ۲ درصد به بخش‌های نامعلوم مربوط است.  

خامنه‌ای در بخش دیگری از تازه‌ترین سخنرانی‌اش، با تکرار کلیدواژه «دشمن»، ادعا کرد که «جامعه کارگری هوشیارانه با تحریکات دشمنان مقابله می‌کند». 

او با استفاده از عبارت «جهاد بزرگ جامعه کارگری» مدعی حمایت جامعه کارگران از نظام شد و افزود: «تا امروز نتوانستند و بعد از این نیز نخواهند توانست جامعه کارگری را در مقابل نظام قرار دهند.»

خامنه‌ای که تلاش داشت اعتراض‌های کارگران را نشانه همراهی با رژیم تلقی کند،‌ گفت: «برخی اعتراض‌ها در محیط کارگری از جمله اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق‌ها یا واگذاری‌های غلط و فاسد بجا است. این اعتراض‌ها در واقع کمک به دولت و نظام و آگاه کردن آن‌ها است و در این موارد نیز هر جا دستگاه‌های مسئول مانند قوه قضائیه وارد شدند، دیدند که حق با کارگران است.»

این گفته‌ها در شرایطی است که فشارهای قضایی و امنیتی روی فعالان کارگری روزبه‌روز در حال افزایش است. از این فشارها می‌توان به محکومیت ۴۲ فعال کارگری و کارگر به ۱۶۲ ماه حبس تعزیری و ۱۲۹ ماه حبس تعلیقی، ۵۱۰ ضربه شلاق و ۵۱ میلیون جریمه نقدی، شش مورد خودسوزی، ۲۴ مورد خودکشی، احضار ۲۱ نفر به مراجع قضایی و امنیتی، ۱۸۳۸ مورد اخراج و تعدیل، ۴۲۲۸ مورد بیکاری، یک میلیون و ۲۰۳هزار و ۷۰۹ مورد نبود بیمه کار برای کارگران و ۲۷۸۳ مورد بلاتکلیف در یک سال اخیر اشاره کرد.

علاوه بر گروه‌های کارگری، در رسته اتحادیه‌ها و اصناف نیز جمعا ۱۶۲ بازداشت فعالان صنفی، ۸۶۳ ماه حبس برای ۳۴ تن از فعالان صنفی، ۶۵ مورد احضار به مراجع قضایی-امنیتی و ۱۴۳۵ مورد پلمب اماکن گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، در روزهای اخیر در آستانه روز جهانی کارگر، حمله‌های امنیتی و سرکوب‌گرانه علیه فعالان صنفی و کارگری در ایران افزایش یافته است تا مانع برگزاری تجمع‌های اعتراضی شوند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، عصر روز جمعه هشتم اردیبهشت، با حمله به منزل محمد حبیبی، سخنگوی بازداشت‌شده کانون صنفی معلمان، گروهی از فعالان کارگری و معلمانی را که به دیدار همسر محمد حبیبی آمده بودند، بازداشت کردند و با خود بردند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایندیپندنت فارسی، سروناز احمدی، آنیشا اسداللهی، کامیار فکور، هیراد پیربداغی، ژاله روح‌زاد، سارا سیاه‌پور، عسل محمدی، ریحانه انصاری‌نژاد، الدوز هاشمی و حسن ابراهیمی، ۱۰ فعال صنفی کارگری و فرهنگی‌اند که همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی به‌ سر می‌برند و به بازداشتگاه زندان اوین منتقل شده‌اند.

در روزهای اخیر نیز یکی از بزرگ‌ترین اعتصاب‌های سراسری کارگران در حال وقوع بوده است. تاکنون، کارگران بیش از ۱۰۰ شرکت و کارگاه در این اعتصاب‌ها شرکت‌ کرده‌اند. کارگران پیمانی صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد و مس، به مصوبه افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران اعتراض دارند و می‌گویند با توجه به نرخ تورم و گرانی‌های فزاینده، دستمزدهای آنان نیز باید تا ۷۹ درصد افزایش یابد. کارگران معترض معتقدند حقوق فعلی با مبلغ سبد معیشت یک خانواده‌ در ایران فاصله بسیاری دارد و با توجه به تورم روزافزون، شرایط هر روز سخت‌تر هم می‌شود.

از سوی دیگر، در شرایطی که هر روز اخبار جدیدی از رشوه،‌ اختلاس و انواع مختلف رانت از طرف نزدیکان نظام فاش می‌شود،‌ رهبر جمهوری اسلامی بخشی از سخنان خود به مناسبت هفته کارگر را به «ضرورت مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت‌سر فساد» اختصاص داد و افزود: «پول‌ها و ثروت‌های بادآورده، واسطه‌گری، سوداگری، دلال‌بازی، رشوه، ویژه‌خواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.»

او در عین حال، از دولت و مجلس خواست که در مبارزه با فساد جدی باشند. او این گفته‌ها را در شرایطی مطرح کرد که هم نمایندگان مجلس و هم اعضای دولت در معرض اتهام‌های فساد قرار دارند و یکی از نمایندگان مجلس خبر داده است که «وزارت صمت هنگام استیضاح قبلی فاطمی‌امین، ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو شاسی‌بلند میان نمایندگان توزیع کرد تا از استیضاح وزیر جلوگیری کند».

خامنه‌ای در بخش دیگری از گفته‌هایش، ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده اما بیکار یا دارای مشاغل نامربوط و همچنین جوانانی را که اساسا به دنبال تحصیل و اشتغال نیستند، ضروری خواند و گفت: «کارشناسان باید برای جلوگیری از معطل ماندن این سرمایه‌ها به دولت کمک فکری کنند.»

گزارش تازه مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد برخلاف اظهارات مقام‎های دولت مبنی بر افزایش اشتغال، در فصل زمستان «۶۳۴ هزار نفر» بر شمار بیکاران افزوده شده و نرخ بیکاری نیز در زمستان ۱۴۰۱ در قیاس با زمستان سال پیش از آن، دست‌کم ۱.۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین، بنا بر تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، «جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بيشتر» در زمستان ۱۴۰۱، معادل ٢٣ ميليون و ٤٣٦ هزار نفر بوده است، در حالی که این تعداد در پاییز گذشته ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر اعلام شده بود. بر این مبنا، در زمستان ۱۴۰۱ در قیاس با پاییز همین سال، ۶۳۴ هزار نفر بر شمار بیکاران افزوده شده است.