معترضان بلوچ در یک جمعه اعتراضی دیگر علیه خامنه‌ای شعار سر دادند

تظاهرات ضد حکومتی مردم زاهدان به‌رغم برقراری جو شدید امنیتی در این شهر برگزار شد

معترضان در سیستان و بلوچستان، در هفتمین ماه کشتار حکومتی مردم در جمعه خونین زاهدان، بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه علی خامنه‌ای و حکومتش شعار سر دادند. جمعه‌های اعتراضی زاهدان از هشتم مهرماه که به جمعه خونین شهرت یافت هر هفته با تظاهرات ضد حکومتی شهروندان بلوچ برگزار شده است.

اعتراض‌های ضد حکومتی در سیستان و بلوچستان نیز مانند دیگر نقاط ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی در زاهدان به دختر نوجوان بلوچ آغاز شد.

روز جمعه هشتم اردیبهشت نیز تظاهرات ضد حکومتی شهروندان بلوچ به‌رغم جو شدید امنیتی در زاهدان و شهرهای اطراف پس از خطبه‌های نماز جمعه مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت برگزار شد.

«خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»، «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، «از فنوج تا زاهدان، خونین تمام ایران»، «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی»، «رفراندوم، رفراندوم، رفراندوم» و «آزادی، آزادی، آزادی» از جمله شعارهایی بود که مردم معترض بلوچ در تظاهرات ضد حکومتی روز جمعه سر دادند.

تاکید مردم معترض زاهدان بر برگزاری رفراندوم در حالی صورت گرفت که علی خامنه‌ای به تازگی در سخنانی توهین‌آمیز مردم را به نداشتن «درک سیاسی» متهم کرد و گفت که با برگزاری رفراندوم مخالف است. پس از آن نیز مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی در اقدامی هماهنگ به کسانی که ایده رفراندوم را مطرح کرده‌اند، تاختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم تهدیدها و حمله‌های مداوم حکومتی‌ها، مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان که پیش‌تر خواهان برگزاری رفراندوم در کشور شده بود در خطبه‌های نماز جمعه بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و با کنایه به مسئولان گفت که آن‌ها با رفراندوم مخالفت می‌کنند چون نتیجه‌اش را می‌دانند.

او همچنین بار دیگر خواستار رسیدگی بی‌طرفانه دستگاه قضایی به موضوع جمعه خونین زاهدان شد. معترضان بلوچ نیز همواره در تظاهرات جمعه‌های اعتراضی بر این موضوع تاکید کرده‌اند. آن‌ها مجازات آمران و عاملان کشتار خونین شهروندان در هشتم مهرماه گذشته را خواهان‌اند و به دستگیری گسترده شهروندان بلوچ طی ماه‌های اخیر اعتراض دارند.

در تظاهرات ضد حکومتی مردم بلوچ در روز جمعه، برخی از معترضان بنرهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «حکومت هم با بی‌حجابی مخالفت می‌کند و هم با نمازگزاران». برخی دیگر نیز آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده بودند.

شماری دیگر از معترضان نیز با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی به امتناع حکومت از صدور شناسنامه برای شهروندان بلوچ اعتراض کردند. روی این شعارنوشته‌ها نوشته شده بود: «ما مردم بلوچ ایرانی هستیم، هویت ملی ما را بازگردانید».

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد با انتشار ویدیوها و تصاویر گزارش داد که اعتراض‌های مردمی روز جمعه به شهرستان فنوج نیز رسید و ماموران حکومتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کردند.