نوعی داروی دیابت در خدمت کسانی که می‌خواهند لاغر شوند

داروی مونجارو برای درمان دیابت نشان داده که به کاهش ۱۶ درصدی وزن در افراد کمک کرده است

مطالعات نشان داده است که پس از قطع این دارو، بخشی از وزن از دست‌رفته مجددا بازمی‌گردد- REUTERS/George Frey

دومین تحقیق گسترده روی داروی موسوم به مونجارو که اکنون برای درمان دیابت استفاده می‌شود، اثربخشی آن در کمک به کاهش وزن را ثابت کرده است. 

این دارو هنوز برای کاهش وزن مورد تایید مقام‌ها قرار نگرفته است، اما حالا که دو کارآزمایی انجام‌شده روی آن نشان داده که عوارض جانبی‌اش شبیه سایر داروهای کاهش وزن است، به احتمال زیاد این تایید تا اواخر امسال صادر خواهد شد. 

مطالعه جدیدی که روز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت‌ماه، از طرف شرکت داروسازی «ایلای لیلی» منتشر شد، نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان مبتلا به دیابت در دوره آزمایشی ۱۸ ماهه استفاده از این دارو، تقریبا ۱۶ درصد از وزن خود را از دست داده‌اند. 

تحقیقات قبلی این شرکت نشان داده است که همین دارو که قبلا با نام ژنریک تیرزپاتاید فروخته شده است، می‌تواند به افراد مبتلا به چاقی که دیابت نداشتند، کمک کند تا ۲۰ درصد از وزن خود را کاهش دهند. 

به گفته دکتر نادیا نظیر احمد، معاون شرکت لیلی، به‌طور کلی کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت سخت‌تر است و این اولین آزمایش دارویی است که کاهش وزن قابل‌توجهی را در افراد مبتلا به این بیماری نشان می‌دهد.

تاکنون اطلاعات مربوط به این دارو تنها از طریق بیانیه مطبوعاتی شرکت منتشر شده است. احمد گفت که شرکت لیلی قصد دارد ماه ژوئن نتایج کامل را در نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا در سن‌دیگو منتشر کند. 

تیرزپاتید که با نام تجاری مونجارو به فروش می‌رسد، برای درمان دیابت تایید شده است.

به گفته احمد، اعتقاد بر این است که این دارو به دو شکل کاهش اشتها و تاثیر بر نحوه چربی‌سوزی در بدن عمل می‌کند. 

سماگلوتاید که نام عمومی داروهای اوزمپیک و ویگاوی است، فقط اشتها را کاهش می‌دهند و از این رو تاثیرشان در کاهش وزن کمتر است، هرچند این مسئله در یک مطالعه مستقل مقایسه نشده است و لیلی قرار است روی آن تحقیق کند. 

در کارآزمایی جدید، ۹۳۸ بزرگسال شرکت کرده بودند، که یک‌سوم‌ از آنان  دوز ۱۰ میلی‌گرمی تیزرپاید دریافت کردند، و یک‌سومشان دوز ۱۵ میلی‌گرمی. یک‌سوم باقی‌مانده نیز دارونما دریافت کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌هایی که دوز کمتری از دارو را دریافت کرده بودند، ۱۳ درصد کاهش وزن داشتند و گروهی که دوز بالاتر را دریافت کردند، ۱۶ درصد وزن کم کردند. گیرندگان دارونما نیز سه درصدکاهش وزن داشتند. شدت دیابت نیز در افرادی که دارو را دریافت کرده بودند، کاهش یافت. 

قرار است مونجارو از دوز پایین و مقدماتی ۲ونیم میلی‌گرم آغاز شود و با افزایش هفتگی به ۱۵ میلی‌گرم برسد. گفته شده است که در ایالات متحده بالاترین دوز هفتگی آن هزار دلار در ماه هزینه خواهد داشت. ویگاوی که دوز مصرفی بالاتری از داروی اوزمپیک دارد، ماهانه حدود ۱۳۰۰ دلار فروخته می‌شود. در آمریکا شرکت‌های بیمه معمولا هزینه داروی دیابت را پوشش می‌دهند، اما نه برای هدف کاهش وزن. 

این داروهای کاهش وزن برای مصرف ماهانه مادام‌العمر در نظر گرفته شده‌اند. 

مطالعات نشان داده است که پس از قطع دارو بخشی از وزن از دست‌رفته مجددا بازمی‌گردد. در کارآزمایی جدید، شرکت داروسازی لیلی بیماران را برای چهار هفته پس از قطع تیرزپتاید دنبال کرد و متوجه شد که وزن‌گیری آغاز شده است. 

این شرکت در حال انجام یک مطالعه دیگر است تا ببیند قطع دارو در طولانی‌مدت چه تاثیری دارد. 

تیرزپاتید و سماگلوتاید عوارض جانبی مشابهی دارند. در آزمایش جدید، حدود ۲۰ درصد از افراد حین استفاده از هر دو نوع دارو دچار تهوع و اسهال، ۱۲ درصد استفراغ و هشت درصد به یبوست مبتلا شدند. در گروه مصرف‌کنندگان دارونما نیز شش درصد تهوع، ۹ درصد اسهال، سه درصد استفراغ و چهار درصد یبوست داشتند. 

شرکت لیلی گفته است که در زمان مصرف دارو که اشتها سرکوب می‌شود و بدن در حال کاهش وزن است، داشتن یک رژیم سالم و نوشیدن آب اهمیت زیادی دارد.