عملیات نجات عربستان سعودی با وجود گسترش درگیری‌ها در سودان ادامه دارد

خشونت‌ها در سودان در حالی ادامه دارد که ارتش سودان و نیروهای «واکنش سریع» در یک توافق آتش‌بس سه‌روزه‌ به‌ سر می‌برند

پناهجویان سودانی از طریق مرز زمینی وارد مصر می‌شوند، ۲۷ آوریل ۲۰۲۳- AFP

در ادامه تلاش‌های روزانه عربستان سعودی برای خروج غیرنظامیان از سودان، روز پنجشنبه نیز با هماهنگی مقام‌های دولتی سعودی، ۱۹۸ شهروند خارجی از ۹ کشور مختلف جهان، همراه با پنج شهروند سعودی توانستند از سودان خارج و به عربستان سعودی منتقل شوند.

شبکه خبری العربیه، روز پنجشنبه ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۲)‌، در گزارشی به نقل از مقام‌های عربستان سعودی نوشت در میان ده‌ها غیرنظامی که روز پنجشنبه از سودان خارج و به عربستان سعودی منتقل شدند، اتباعی از روسیه، بریتانیا، چین، ایالات متحده آمریکا، ازبکستان، یمن، سنگاپور، کامبوج، مالزی و پاکستان حضور دارند.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این کشور توانسته است ۱۶۸۱ غیرنظامی، از بیش از ۵۰ کشور جهان را به سلامت از سودان خارج کند. این بزرگ‌ترین عملیات نجات عربستان سعودی در سودان پس از شروع درگیری‌های نظامی در این کشور به شمار می‌رود.

دولت مصر نیز روز پنجشنبه اعلام کرد تاکنون ۱۴ هزار نفر از پناهجویان و آوارگان جنگی موفق شده‌اند با گذر از مرز، خود را به این کشور برسانند.

از زمان شروع درگیری‌های نظامی میان ارتش سودان با نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو، فرمانده ارشد نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع»، تاکنون صدها تن در نقاط مختلف سودان کشته و بیش از چهار هزار تن مجروح شده‌اند. 

بسیاری از غیرنظامیان و شهروندان خارجی کشورهای مختلف که برای سازمان‌های بین‌‌المللی مستقر در سودان کار می‌کردند، خواهان خروج از مناطق درگیری‌ها یا انتقال به کشورهای دیگرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان گزارش‌هایی منتشر شده است که در دارفور، در غرب سودان، در مناطقی که سال‌ها درگیری‌های شدید قومی وجود داشته است، مردم محلی از ترس گسترش درگیری‌ها به‌دنبال به دست آوردن اسلحه‌اند تا بتوانند از خود و خانواده‌هایشان دفاع کنند.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع محلی نوشت: «روز پنجشنبه، گروهی از جنگجویان مسلح به یکی از شهرهای منطقه دارفور حمله کردند و فروشگاه و خانه‌های مردم محلی را غارت کردند.»

خشونت‌ها و درگیری‌ها در سودان در حالی ادامه دارد که ارتش سودان و نیروهای موسوم به «واکنش سریع» در یک توافق آتش‌بس سه‌روزه‌ به سر می‌برند.

تداوم درگیری‌ها در سودان، ناظران بین‌المللی را نگران کرده است. به گفته برخی از کارشناسان، خشونت‌های کنونی می‌‌‌تواند به خشونت‌های قومی گسترده‌تر در دارفور و مناطق غربی سودان، میان نیروهای عرب و غیرعرب، منجر شود.

بیشتر از جهان