تاثیر منفی کسالت اردوغان بر سرنوشت‌سازترین دوره زمامداری‌اش

به‌ باورِ ناظران سیاسی انتشار سخنرانی مجازیِ رئیس جمهوری ترکیه در روز پنجشنبه، ضعف جسمانی اردوغان را به‌وضوح نشان می‌دهد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پس از غیبتی دو روزه بار دیگر در برابر دوربین رسانه‌ها حاضر شد و در روز پنجشنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۲۳، و در جریان یک مراسم مجازی مربوط به رونمایی از یک نیروگاه هسته‌ای ساخت روسیه شرکت کرد؛ مراسمی که اردوغان از طریق تماس ویدئویی در آن حضور یافت و با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، نیز به گفتگو پرداخت.

اردوغان در روز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد به دلیل کسالت، کارزارش برای انتخابات ریاست جمهوری آتی در ترکیه، که قرار است ۱۴ ماه مه برگزار شود، را به حالت تعلیق در می‌آورد. به‌گفته اردوغان، او در جریان فشارهای ناشی از فعالیت‌های انتخاباتی‌ هفته گذشته‌اش به ناراحتی معده دچار شد و به‌همین دلیل نیز فعالیت کارزار انتخاباتی‌اش را به‌ تعلیق کرد.

از این‌رو فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، نیز در اظهارات روز پنجشنبه خود به کسالت اردوغان اشاره کرد و گفت رئیس جمهوری ترکیه به نوعی از التهاب دستگاه گوارشی مبتلا شده که ابتلای به آن کوتاه‌مدت است.

حالا یاهو‌نیوز، با انتشار گزارشی در مورد حضور مجازی اردوغان در مراسم افتتاحیه نیروگاه هسته‌ای مذکور و گفتگویش با پوتین، تاکید کرد این حضور مجازی تلاش اردوغان به‌منظور نشان دادن سلامتی و توانایی جسمانی‌اش به افکار عمومی به‌حساب می‌آید و او به این واسطه می‌خواهد یکی از بحرانی‌ترین دوران زمامداری دو دهه‌ای خود را پشت سر بگذارد.

با تمامی این اوصاف، ناظران سیاسی می‌گویند تصاویری که از حضور مجازی اردوغان در روز پنجشنبه منتشر شد، ضعفِ جسمانی رئیس جمهوری ترکیه را به‌وضوح عیان می‌کند.

از سوی دیگر، اظهارات اردوغان در این مراسم مجازی نیز مورد توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی قرار گرفت. به‌عنوان مثال اردوغان در بخشی از سخنانش تاکید کرد در حال حاضر ترکیه، هرچند با ۶۰ سال تاخیر، اما در نهایت در زمره ملت‌های برخوردار از قدرت هسته‌ای قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان در شرایطی چنین اظهاراتی را به زبان می‌آورد که نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ماه مه در ترکیه می‌گوید او در برابر اصلی‌ترین رقیبِ خود – یعنی کمال قلیچدار اوغلو – وضعیتی شکننده دارد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، دو سرنوشت در انتظار اردوغان است: یا او رقابت انتخاباتی را به قلیچدار اوغلو واگذار می‌کند یا رقابتی تنگاتنگ میان این دو در خواهد گرفت.

از سوی دیگر، آینده حزب متبوع اردوغان (عدالت‌وتوسعه) نیز چندان روشن نیست و یک گروه راست افراطی دارد کنترل حزب عدالت‌وتوسعه بر مجلس ترکیه را به‌چالش می‌کشد.

از این‌رو انتشار اخبار مربوط به وضعیت سلامتی اردوغان می‌تواند تاثیرات سیاسی منفی بیشتری برای او و حزب عدالت‌وتوسعه به‌همراه می‌آورد.

پیش از این، و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ که اردوغان به‌دلیل مشکلات دستگاه گوارشی‌اش به‌عمل جراحی تن داد، اخبار مربوط به سلامتی او یکبار دیگر رسانه‌ای شد.

اما انتشار عمومی اخبار مربوط به بیماری و کسالت اردوغان در روزهای اخیر، واکنش رقبای سیاسی او را نیز در پی داشت و گروهی از آنها با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توییتر ابراز امیداوری کردند تا او هرچه سریع‌تر سلامتی خود را به‌دست آورد.

همزمان با توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی به وضعیت سلامتی اردوغان، خبرگزاری رویترز بخش‌هایی از گفتگوی پوتین و اردوغان را نیز منتشر کرد. به‌گزارش این خبرگزاری ولادیمیر پوتین گفت دولت‌های روسیه و ترکیه در مورد برخی مسائل، از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی میان مسکو و آنکارا، به توافق‌هایی مهم دست یافته‌اند.

پوتین در فراز دیگری از اظهارات خود تاکید کرد مسکو و آنکارا دارند بر روی ابتکارات دولت ترکیه در ارتباط با صدور آرد و غلاتِ روسیه به کشورهای دیگر، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بیشتر از جهان