اسرائیل: حمله‌های سایبری حکومت ایران به اسرائیل موثر نیست

جمهوری اسلامی ایران بارها تلاش کرده است تا زیرساخت‌های اسرائیل را هدف حملات سایبری قرار دهد یا اطلاعات شهروندهای این کشور را به‌سرقت ببرد

Reuters

گابی پورت‌نوی، رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل، روز پنجشنبه، ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ و در جریان یک نشست خبری، به تشریح رابطه میان «مدارا» و «امنیت سایبری» پرداخت و در عین‌حال تاکید کرد «پیمان ابراهیم» یکی از نمودهای مدارای بین‌المللی در جهانِ امروز به‌شمار می‌رود، ولو اگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران تنش‌های سایبری میان تهران و تل‌آویو را دامن بزند.

او در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت اگرچه تنش‌های سایبری ایجاد شده از جانب حکومت اسلامگرای ایران تاثیری بر اسرائیل و مردمش نداشته، اما نفس این تهدیدها باعث شده است تا اسرائیلی‌ها، به‌منظور مقابله با تهدیدهای دشمنان خود، نوعی دفاع سایبری را در همکاری با یکدیگر بنا کنند.

جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه از سال ۲۰۱۳ به این‌سو، بارها تلاش کرد تا از طریق حمله‌های سایبری به اسرائیل، جان شهروندان این کشور را به‌خطر بیاندازد و تهدیدهایی علیه مقام‌های دولت این کشور سازماندهی کند. به‌عنوان مثال، اداره امنیت ملی سایبری اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای در نیمه اسفند ماه سال گذشته خورشیدی اعلام کرد دانشگاه حیفا هدف برخی حمله‌های سایبری ناموفق قرار گرفت که به‌دست هکرهای وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این واقعه، و همزمان با نزدیک شدن به برگزاری مراسم حکومتی «روز قدس» در ایران، نشریه اسرائیلی هاآرتص از حمله‌های سایبری به چندین بانک و صنعت پستِ اسرائیل خبر داد؛ حملاتی که به‌گزارش هاآرتص ردِ پای نظام جمهوری اسلامی ایران در آنها عیان بود.

بر اساس اطلاعات موجود، یکی از اهداف جمهوری اسلامی از سازمان دادن این حمله‌های سایبری، جمع‌آوری اطلاعات شهروندان غیرنظامی اسرائیل است تا آنها را هدف حمله‌های تروریستی قرار دهد. این رویکردِ دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی را می‌توان در جریان طرح ناموفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌منظور هدف گرفتن برخی شهروندها و مقام‌های رسمی دولت اسرائیل در خاک ترکیه مشاهده کرد؛ طرحی تروریستی که با همکاری موساد و دستگاه اطلاعاتی ترکیه خنثی شد.

با این‌حال پس از شکست و افشای این طرح تروریستی، که در ژوئن سال گذشته میلادی به‌وقوع پیوست، روزنامه اورشلیم‌پست نوشت هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی به‌واسطه حمله به ۲۰ وبسایت گردشگری اسرائیل اطلاعات مربوط به ۳۰۰ هزار شهروند این کشور را جمع‌آوری کردند تا دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بتواند این گروه از شهروندان اسرائیل را در خارج از خاک این کشور هدف حمله تروریستی قرار دهد.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، اوریت تاتارسکی، مدیر مرکز ظرفیت‌سازی اداره ملی سایبری اسرائیل، نیز در بخشی از نشست خبری روز پنجشنبه شرکت کرد و نکاتی را در مورد اهمیت آموزش کودکان در حوزه امنیت سایبری مطرح کرد. او در بخشی از اظهاراتش گفت آموزش امنیتی سایبری در گام نخست باید گروه‌هایی را هدف قرار دهد که یا نماینده‌ای ندارند و یا کمتر کسی آنها را نمایندگی می‌کند. تاتارسکی همچنین گفت تداوم این آموزش‌ها گام دوم ارتقای ظرفیت‌های دفاع سایبری اسرائیل به‌حساب می‌آید.

دیگر سخنرانان این نشست نیز تاکید کردند آموزش‌های مربوط به امنیت سایبری دستاوردهایی برای اسرائیل در بر داشته که یکی از آنها دستاوردهایی است که ارتش این کشور در حوزه فناوری‌های سایبری به‌دست آورده است.