نگرانی اسراییل از تماس‌های ایران و اردن

پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران، دولت اردن در همراهی با ریاض سفیرش را از تهران فراخواند

تماس تلفنی روز پنجشنبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اردن با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های اسرائیلی همراه شده است.

شبکه خبری آی‌-۲۴ اسرائیل روز جمعه ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت)، در گزارشی گفت‌وگوی تلفنی عصر پنجشنبه حسین امیرعبداللهیان با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، را در چارچوب تحولات هفته‌های گذشته در خاورمیانه، از جمله تلاش‌ها برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب و نزدیکی روابط تهران و ریاض ارزیابی کرد.

به‌ نوشته وب‌سایت خبری آی‌-۲۴ اسرائیل، تلاش‌ها برای نزدیکی روابط ایران و اردن، تنها یکی از نتایج پرشمار توافق سیاسی اخیر میان ایران و عربستان سعودی است، توافقی که با میانجیگری دولت چین به‌دست آمد و به‌نوشته آی‌-۲۴ اسرائیل، «غیرمنتظره» بود.

تماس‌های وزیران خارجه ایران و اردن و ابراز امیدواری برای تقویت روابط، با سفر عبدالله دوم پادشاه اردن به عربستان سعودی و دیدار او با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هم‌زمان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران به ساختمان‌های سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، اردن در همراهی با عربستان سعودی، به‌مانند برخی دیگر از متحدان ریاض، سفیر خود از تهران را فراخواند. دولت اردن در حال حاضر هم، بعد از گذشت نزدیک به هشت سال، هنوز در تهران سفیر معرفی نکرده است.

اردن بعد از مصر دومین کشور عربی بود که با اسرائیل پیمان‌نامه صلح امضا کرد. اردن همچنین یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در منطقه به‌شمار می‌رود.

وب‌سایت اورشلیم‌ پست نیز ضمن اشاره به موضع‌گیری روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نوشت انتشار گزارش‌هایی از این دست در کنار توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی، موجب نگرانی مقام‌های اسرائیلی شده است.

روز پنجشنبه، بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به کشورهایی که قصد نزدیکی به حکومت ایران را دارند، هشدار داد. او ضمن نام بردن از یمن، عراق، سوریه و لبنان گفت نزدیکی به حکومت ایران، عامل شکست و بدبختی است.