سرقت اطلاعات شخصی ۳۰۰ هزار اسرائیلی به‌وسیله هکرهای وابسته به حکومت ایران

به‌گزارش اورشلیم‌پست این اطلاعات از ۲۰ وبسایت گردشگری به‌دست آمده‌اند و مشمول اطلاعاتی مثل آدرس محل سکونت افراد می‌شود

تصویری از هفت هکر وابسته به جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۱۶ به‌وسیله یکی از کارمندهای وزارت دادگستری آمریکا به نمایش در آمد -- AFP /ALEX WONG

روزنامه اورشلیم‌پست نوشت یک گروه هکری وابسته به حکومت ایران به‌نام «شارپ بویز» (Sharp Boys)، در ماه گذشته میلادی اطلاعات شخصی بیش از ۳۰۰ هزار اسرائیلی را فاش کرد. به‌گزارش این روزنامه اسرائیلی گروه «شارپ‌ بویز» ادعا می‌کند اطلاعات شخصی این افراد را از هک کردن بیش از ۲۰ وبسایت‌ گردشگری به‌دست آورده و مشمول شماره کارت‌های شناسایی، آدرس محل سکونت و اطلاعات کارت‌های اعتباری این افراد می‌شود.

گروه «شارپ بویز» با انتشار تصویری در کانال تلگرامی‌ این گروه، نوشت:«هر جا بروید، حتی در سفرهای‌تان، تحت کنترل ما هستید؛ نام‌مان را به یاد داشته باشید.»

در پیوند با حمله‌های سایبری هکرهای وابسته به حکومت ایران، بنی‌ گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۹ ژوئن، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان را متهم کرد که تلاش کرده‌اند نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را هک کنند. گانتز در این زمینه گفت: «نهادهای امنیتی [حکومت] ایران در همکاری با حزب‌الله عملیاتی سایبری با هدف سرقت اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه و رساندن‌شان به دست‌ حزب‌الله انجام داده‌اند.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین تاکید کرد که این اقدام مشترک جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان نشان‌دهنده حمله مستقیم آن‌ها به شهروندها و کشور لبنان است.

در ابتدای ماه ژوئن نیز رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرد، هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران قصد داشته‌اند تا یک بیمارستان تخصصی کودکان در شهر بوستون را هک کنند. کریستفر ری گفت اطلاعات مربوط به تلاش هکرها به‌منظور حمله سایبری به این بیمارستان را «یکی از شرکای اطلاعاتی» ایالات متحده آمریکا در اختیار پلیس فدرال قرار داده و «اقدامات سریع تمامی افراد ذی‌ربط، به‌ویژه در بیمارستان، موجب شد تا هم شبکه کامپیوتری و هم بیمارانی که سلامت‌شان به آن وابسته بود، محفوظ بمانند.»

ری در جریان سخنرانی‌اش در کالج بوستون این عملیات سایبری هکرهای وابسته به حکومت ایران را «یکی از نفرت‌انگیزترین حملات سایبری که تاکنون دیده است» توصیف کرد و آن را نمونه‌ای از خطرات فزاینده حمله‌های هکری و هکرهای تحت حمایت دولت‌ها علیه بیمارستان‌ها و دیگر مراکز ارائه خدمات زیرساختی در آمریکا، به‌حساب آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا روزنامه اورشلیم‌پست در حالی خبر مربوط به هک شدن اطلاعات شخصی متعلق به ۳۰۰ هزار شهروند اسرائیلی به‌وسیله هکرهای وابسته به حکومت ایران را منتشر می‌کند که از جمله بحران‌های امنیتی خبرساز هفته‌های اخیر تلاش نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور سوقصد به شهروندهای اسرائیلی در خاک ترکیه بود.

دستگاه‌های امنیتی ترکیه روز یکشنبه، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، همتایان اسرائیلی‌شان را از نیت تروریستی نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران مطلع کردند و خواستار همکاری آن‌ها به‌منظور خنثی کردن این حمله‌ها شدند. شورای امنیت ملی اسرائیل سطح امنیتی تهدیدهای موجود را در رده ۴ طبقه‌بندی کرد که بالاترین سطح تهدید امنیتی به‌حساب می‌آید.

اما چند روز پس از انتشار این خبر دستگاه‌های امنیتی ترکیه اعلام کردند که موفق شده‌اند تا با همکاری موساد شبکه‌ای از مامورهای اطلاعاتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران و همکارهای محلی آن‌ها را بازداشت کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، شماری از بازداشت‌شده‌ها افرادی بودند که با هویت‌های جعلی به ترکیه سفر کرده بودند تا نقشه سوقصد به شهروندهای اسرائیلی حاضر در خاک ترکیه را به اجرا درآورند؛ موضوعی که از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه به اطلاع موساد رسیده بود.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، پس از خنثی شدن نقشه تروریستی دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران سفری کوتاه به ترکیه داشت و با چاووش اوغلو دیدار کرد. او در جریان گفتگو با همتای ترکیه‌ای خود از دستگاه‌های امنیتی ترکیه برای خنثی کردن عملیات‌های تروریستی مد نظر حکومت ایران تشکر کرد.

لاپید در این زمینه گفت:«در هفته‌های اخیر، جان شهروندهای اسرائیلی، به‌لطف همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه نجات یافت.»

پس از سفر لاپید به ترکیه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز به ترکیه سفر کرد و در جریان یک نشست مطبوعاتی با حضور چاووش اوغلو، ادعای دولت اسرائیل در ارتباط با نیت نیروهای امنیتی حکومت ایران برای سوقصد به شهروندهای اسرائیلی در خاک ترکیه را دروغ دانست؛ ادعایی که پس از انتشار خبر مربوط به حمله سایبری گروه «شارپ بویز» به وبسایت‌های گردشگری و سرقت اطلاعات شخصی شهروندهای اسرائیل، باید از جانب افکار عمومی مورد تشکیک قرار بگیرد.