موساد: ‌سه توطئه ایران برای حمله به شهروندان اسرائیلی در ترکیه خنثی شد

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل گفت که موساد مقام‌های امنیتی ترکیه را به سوی ۱۰ عضو یک هسته ایرانی هدایت کرد

بنا به گزارش‌ها این افراد در یک هتل و سه آپارتمان اجاره‌ای در استانبول بازداشت شدند-Yasin AKGUL / AFP

اورشلیم‌پست به نقل از یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل نوشت موساد، دستگاه اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، طی روزهای گذشته سه حمله حکومت ایران علیه شهروندان اسرائیلی در ترکیه را خنثی کرده است.

پیش‌تر در روز جمعه، سوم تیر، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهارات مقام‌های اسرائیلی درباره قصد تهران برای اقدام تروریستی علیه اتباع آن کشور در ترکیه را «مضحک» و «سناریوی از پیش طراحی‌شده» خوانده بود.

او گفته بود که هدف اسرائیل از طرح چنین مسائلی تخریب روابط تهران و آنکارا، و منحرف کردن افکار عمومی ترکیه است.

اظهارات مقام ارشد امنیتی موساد، یک روز پس از آن مطرح شده که رسانه‌های ترکیه از بازداشت ۱۰ نفر از جمله یک دیپلمات سابق، در چارچوب طرح توطئه جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، خبر دادند.

روزنامه حریت ترکیه، روز پنجشنبه نوشت که افراد بازداشت‌شده با هویت‌های جعلی و تحت پوشش دانشجو و تاجر به ترکیه رفته بودند و قصد اجرای عملیات تروریستی را داشتند.

بنا به گزارش‌های منتشرش شده این افراد در یک هتل و سه آپارتمان اجاره‌ای در استانبول بازداشت شدند و چند تن از بازداشت‌شدگان همکاران محلی آنان بودند. رسانه‌های ترکیه‌ و اسرائیل تصاویری از صحنه بازداشت این افراد را منتشر کرده‌اند. در یکی از تصاویر که نشان از تعقیب و گریز با اتومبیل دارد، ماموران در حالی که سلاح‌های خود را به سرنشینان یک اتومبیل نشانه‌ رفته‌اند دیده می‌شوند. یکی دیگر از آن‌ها تصویر محوی از بالکن ساختمان محل بازداشت گروه دیگری از این افراد را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ارشد اسرائیلی در هفته‌های گذشته بارها به شهروندان آن کشور درباره خطر ماموران جمهوری اسلامی ایران در ترکیه برای گردشگران اسرائیلی، هشدار دادند و گفتند که به‌ویژه به استانبول سفر نکنند.

اورشلیم‌پست از قول این مقام ارشد امنیتی اسرائیل می‌نویسد که موساد مقام‌های امنیتی ترکیه را به سوی ۱۰ عضو یک هسته ایرانی هدایت کرد، که گفته می‌شود قصد داشتند یک سفیر سابق اسرائیل در ترکیه و همسرش را ربوده و به قتل برسانند.

دستگاه امنیت و اطلاعات اسرائیل، فورا یک هواپیمای خصوصی را به استانبول فرستاد تا این زوج و شماری دیگر از شهروندان اسرائیل را به آن کشور بازگرداند؛ نام این دیپلمات همچنان اعلام نشده است.

اورشلیم‌پست به نقل از منبع بلند‌پایه‌ای که از معرفی او خودداری کرده، می‌نویسد که موساد دو حمله دیگر علیه اسرائیلی‌ها را نیز در روزهای اخیر خنثی کرده است، و گردشگران اسرائیلی توانستند در «آخرین لحظه ممکن» از ترکیه ‌فرار کنند.

او گفت که عملیات در هماهنگی با مقام‌های ترکیه انجام شد و بابت تلاش‌ها در بی‌اثر کردن حملات جمهوری اسلامی ایران از آنان تشکر کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز در توییتی نوشت:‌ «چند هفته است که سلول‌های تروریستی ایرانی با دستور حکومت جمهوری اسلامی در تلاش برای ترور اسرائیلی‌های ‌بی‌گناه در خاک ترکیه هستند.»

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که هشدار سفر به ترکیه کماکان باقی است، هرچند برخی مقام‌های دیگر گفته‌اند که این هشدار به زودی رفع می‌شود. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل روز پنجشنبه ۲۳ ژوئن در آنکارا با مولوت چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ملاقات کرد. او گفت که اورشلیم و آنکارا قصد دارند سطح هشدار سفر به ترکیه را برای شهروندان اسرائیلی کاهش دهند.

جنگ سایه‌ها میان اسرائیل و جمهوری اسلامی چند سالی است که جریان دارد و در یک ماه گذشته بیش از ۱۰ فرد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان هوافضای سپاه، در شهرهای مختلف ایران کشته شده یا به مرگ مشکوک جان باختند. ‌

روز پنجشنبه، سپاه پاسداران اعلام کرد که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را از سمتش عزل می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی بارها از طائب به عنوان مرد پشت‌پرده حملات بالقوه علیه اسرائیلی‌ها در ترکیه نام برده بودند.

نشریه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، هفته گذشته اعلام کرده که انتقاد بدنه دستگاه اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی علیه طائب پس از انجام رشته حملات علیه شماری از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در داخل کشور، و همچنین تعلل در اقدام متقابل در واکنش به حملات در خارج از کشور، مطرح شده است.