ماه‌نشین ژاپنی احتمالا روی ماه سقوط کرده است

اسپیس‌اکس این فضاپیما را دسامبر به فضا پرتاب کرد و سفر آن به ماه پنج ماه طول کشید

چشم‌انداز نهایی این شرکت، ارائه خدمات تجاری برای حضور بلندمدت انسان بر سطح ماه است-Natsuko FUKUE / AFP

یک شرکت خصوصی ژاپنی که قصد داشت فضاپیمای «ماه‌نشین» روی کره ماه فرود آورد، اعلام کرد که این فضاپیما به احتمال زیاد بر سطح ماه سقوط کرده است.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، ارتباط با فضاپیمای «هاکوتو-آر» حدود ساعت ۱۶:۴۰ سه‌شنبه، ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) به وقت گرینویچ، پیش از اینکه به سطح ماه برسد، قطع شد. مهندسان این شرکت می‌کوشند دلیل این اتفاق را دریابند. 

شرکت «آی‌اسپیس» مستقر در توکیو امیدوار بود که این فرودگر، ماه‌نوردی اکتشافی و نیز رباتی را به اندازه توپ تنیس، که یک شرکت سازنده اسباب‌بازی آن را ساخته است، بر روی ماه پیاده کند.

اسپیس‌اکس این فضاپیما را دسامبر به فضا پرتاب کرد و سفر آن به ماه پنج ماه طول کشید.

تاکشی هاکامدا، مدیر آی‌اسپیس، ۲۵ دقیقه پس از زمان برنامه‌ریزی شده برای فرود فضاپیما، گفت: «برقراری تماس با فرودگر را تایید نکرده‌ایم. باید بنا را بر این بگذاریم که نتوانستیم فرود را بر روی سطح ماه تکمیل کنیم.»

هاکامدا سپس افزود که هرچند مطمئن نبود که این ماموریت به انجام برسد، این شرکت «مقصود این ماموریت فضایی را کامل انجام داده است، چرا که اطلاعات و تجربیات زیادی درباره توانایی اجرای مرحله فرود‍ به دست آورده است».

پویانمایی پخش زنده نشان داد که به نظر می‌رسد فرودگر «ام ۱» پس از نزدیک شدن به ۲۹۵ پایی (حدود ۹۰ متری) از سطح ماه، آماده فرود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرودگر با ارتفاع کمی بیش از دو متر و وزن ۳۴۰ کیلوگرم، نسبتا کوچک و درچارچوب استانداردهای فضاپیماهای ماه، جمع‌و‌جور محسوب می‌شد. قرار بود که این فضاپیما، حدود ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح ماه، جایی که با سرعت نزدیک به شش هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت بود، از مدار خود، مانور فرود یک ساعته‌ای انجام دهد.

فضاپیمای «هاکوتو-آر» قرار بود پس از رسیدن به محوطه فرود در نیم‌کره شمالی کره ماه، دو محموله را برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل خاک ماه به کار گیرد. یکی از این محموله‌ها، «تامی» بود که یک شرکت سازنده اسباب‌بازی آن را ساخته است.

ایالات متحده، روسیه و چین، تنها کشورهایی به شمار می‌روند که موفق به فرود آوردن روبات بر روی ماه شده‌اند و البته همه این پروژه‌ها دولتی بوده‌اند. تلاش اسرائیلی‌ها در ۲۰۱۹ در جریان ماموریت «برشیت»،نخستین تلاش یک شرکت خصوصی برای فرود آوردن فضاپیما بر ماه محسوب می‌شود. اما این تلاش نیز در خلال مراحل فرود، به شکست انجامید. در اواخر همان سال، تلاش مشابه هندی‌ها نیز با شکست روبه‌روشد.

هدف اولیه ماموریت فضایی آی‌اسپیس ژاپنی، بررسی قابلیت پرتاب‌های تجاری به سطح ماه بود و این نخستین آزمایش آن به ‌شمار می‌رود. این شرکت امیدوار است که در چند سال آینده، مجموعه‌ای از فرودگرهای تجاری داشته باشد که هریک از آن‌ها بر ایده‌‌هایی بلندپروازانه‌تر از نمونه‌های قبلی مبتنی باشند.

چشم‌انداز نهایی این شرکت، ارائه خدمات تجاری برای حضور بلندمدت انسان بر سطح ماه است؛ از جمله ارسال تجهیزات به منظور استخراج و تولید سوخت برای موشک‌ها.

به گفته دکتر آدام بیکر، مهندس موشک و مدیر یک شرکت مشاوره فضایی که در این پروژه سهمی نداشته است، فرود موفقیت‌آمیز می‌تواند نشان‌دهنده «تغییری مهم» در مشارکت تجاری در اکتشافات فضا باشد.

او گفت: « چنین کاری، اگر مقرون‌به‌صرفه باشد و بتوان آن را تکرار کرد، در را به روی هر کسی که برای پرداخت هزینه فرود چیزی بر سطح ماه آماده باشد، می‌گشاید.»

بیشتر از علوم