ایلان ماسک فضانوردان ناسا را به کره ماه می‌برد

پیشنهاد اسپیس‌اکس «با اختلاف زیاد، از رقبا پایین‌تر بوده است»

هدف برنامه آرتمیس سازمان ناسا، بازگشت فضانوردان به سطح ماه برای اولین بار از سال ۱۹۷۲ است-SPACEX / AFP

شرکت «اسپیس‌اکس» ایلان ماسک، برای اولین بار پس از آخرین ماموریت آپولو، قرارداد ساخت فضاپیما برای فرود فضانوردان ناسا ​​بر روی ماه را برنده شده است.

شرکت اسپیس‌اکس با آژانس فضایی امریکا قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری منعقد کرده و در این روند، شرکت «بلو اوریجین» جف بزوس و «داینتیکس» که یک پیمانکار دفاعی است، را شکست داده است.

توییتر شرکت اسپیس‌ایکس نوشت:«ناسا پس از فضاپیمای آپولو، اینک فضاپیمای استارشیپ را برای فرود فضانوردان خود بر روی ماه انتخاب کرده است! مایه افتخار ما است که به ناسا کمک کنیم تا دوره جدیدی از اکتشافات فضای را آغاز کند.» 

هدف برنامه آرتمیس سازمان ناسا، بازگشت فضانوردان به سطح ماه برای اولین بار از سال ۱۹۷۲ است.

در برنامه آرتمیس که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اعلام شد، قرار است ناسا اولین شخص رنگین‌پوست و اولین زن امریکایی را روی ماه فرود آورد.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اعلام کرده بود که ایالات متحده تا سال ۲۰۲۴ به ماه بازخواهد گشت، اما دولت بایدن گفته است که این جدول زمانی در دست بررسی است و دولت در حال کار روی بودجه و توسعه فضاپیماها است.

آقای ماسک در سال ۲۰۰۲ شرکت اسپیس‌اکس را با هدف انجام ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار به مقصد مریخ تاسیس کرد. ناسا، سال گذشته برای اولین بار از این شرکت برای فرستادن فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت بویینگ نیز برای ارسال فضانورد به فضا، با ناسا قرارداد دارد اما تاکنون حتی نتوانسته است یک ماموریت آزمایشی همراه با سرنشین‌ را به انجام رساند.

اسپیس‌اکس با استفاده از فضاپیمای قابل استفاده مجدد استارشیپ، که در حال حاضر در تگزاس در حال ساخت و آزمایش است و قرار است برای سفر به مریخ مورد استفاده قرار گیرد، پیشنهاد خود را برای پروژه آرتمیس ارائه داده است.

تاکنون همه نمونه‌های بدون‌سرنشین استارشیپ که از تاسیسات تگزاس به فضا پرتاب شدند، به زمین بازگشته‌اند اما در انفجارهایی مهیب، روی سکوی پرتاب منهدم شده‌اند.

به گزارش واشنگتن پست، پیشنهاد اسپیس‌اکس «با اختلاف زیاد، از رقبا پایین‌تر بوده است.»

پیروزی آقای ماسک، برای آقای بزوس و شرکت فضایی اوهم یک شکست بزرگ است. مدیرعامل آمازون مدت‌ها است که شیفتگی خود به فضا را در انظار عمومی علنی کرده است.

آقای بزوس که پس از آقای ماسک دومین فرد ثروتمند جهان است، تمایل خود به تمرکز بیشتر بر شرکت بلو اوریجین را، یکی از عوامل اثرگذار بر تصمیمش برای کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی آمازون اعلام کرده است.

در اوایل این هفته، شرکت بلو اوریجین، پانزدهمین پرواز آزمایشی فضاپیمای بدون‌سرنشین قابل استفاده مجدد نیو شپرد از سکوی پرتاب این شرکت در تگزاس را، با موفقیت به پایان رساند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی