حمله بزرگ به زیر ساخت‌های الکترونیکی جمهوری اسلامی

حسن روحانی و وزیر ارتباطات دولت او تلاش مجدد برای قطع اینترنت را تکذیب کردند

وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از وقوع حمله‌ای بزرگ به زیرساخت‌های دولت الکترونیک در ایران خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت، این حمله را بسیار سازمان یافته و حکومتی خوانده اما به این موضوع که حمله کار چه کشوری بوده، اشاره‌ای نکرده و گفته فعلا نمی تواند بگوید حمله از جانب چه کشوری بوده است.

به گفته آقای جهرمی این حمله از سوی آنچه که وی « سپرامنیتی کشور‌» خوانده، شناسایی و دفع شده است.

دولت الکترونیک در ایران معمولا به مجموعه‌ای از فناورهای‌های اطلاعاتی و زیر ساخت‌های الکترونیکی برای ارائه خدمات اداری و مالی گفته می شود.

معلوم نیست آنچه که وزیر ارتباطات ایران گفته به خبر دیگری که روز سه شنبه درباره هک شدن اطلاعات دست کم سه بانک ایرانی منتشر شد، مرتبط است یا خیر. روز سه شنبه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان خبر داد که اطلاعات پانزده میلیون کارت بانکی شهروندان ایرانی هک و منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر ارتباطات ایران پیش از این با رد هک شدن اطلاعات بانک ها گفته بود، فردی که به عنوان پیمانکار فنی با بانک ها قرارداد داشته از اطلاعات بانکی مشتریان یک نسخه کپی کرده و حالا تلاش دارد از آن برای باج گیری استفاده کند.

در اواخر تابستان گذشته نیز مقام های دولتی در نهاد ریاست جمهوری ایران خبر انجام یک حمله سایبری موفق به زیر ساخت‌های اینترنتی جمهوری اسلامی را تکذیب کرده بودند. جمهوری اسلامی خود همواره متهم بوده است که از طریق تشکیل یک ارتش سایبری در سپاه پاسداران اقدام به حمله‌های هکری و سایبری علیه سایر کشورها و شرکت های بین المللی می کند. برخی از طرفداران جمهوری اسلامی در شبکه های اجتماعی با هویت‌های جعلی بارها در صفحات خود سایر کشورها را به انجام چنین حملاتی تهدید کرده اند بدون آنکه حکومت ایران با آنها برخورد قضایی انجام دهد.

وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی روز چهارشنبه همچنین تلاش دولت حسن روحانی برای قطع دوباره اینترنت را رد کرد. بحث تلاش دولت برای قطع دوباره اینترنت هنگامی بالا گرفت که دولت روحانی اخیرا از تلاش برای کامل کردن شبکه اطلاعات ملی خبر داده بود.

حکومت جمهوری اسلامی در جریان تظاهرات و اعتراضات مردم در اواخر آبان ماه جاری اقدام به قطع کامل اینترنت در سراسر کشور کرد.حسن روحانی پیش از این وعده داده بود که دولت وی اقدام به فیترینگ اینترنت نخواهد کرد. حالا آذری جهرمی وزیر ارتباطات روحانی گفته است که موضوع شبکه اطلاعات ملی از اینترنت جدا است و دولت درصدد قطع اینترنت نیست .حسن روحانی نیز روز چهارشنبه در جلسه دولت گفت دولت او برنامه ای برای قطع اینترنت و جایگزینی آن با اینترنت ملی ندارد.

اقدام حکومت ایران و دولت روحانی در قطع اینترنت در جریان سرکوب اعتراضات آبان ماه با انتقادات بسیار گسترده ای دربین ایرانیان و نیز انتقادات دولت ها و محافل بین المللی و حقوق بشری نیز همراه شده بود.

بیشتر از