نیویورک‌تایمز: احتمالا سازمان‌های دولتی حساب بانکی ایرانیان را هک کردند

در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران ۱۵ میلیون حساب بانکی هک شد

ATTA KENARE / AFP/ در جریان سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه، تعداد زیادی از بانک‌ها به آتش‌کشیده شد

در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران و سرکوب خشن معترضان، تعداد زیادی از بانک‌ها هم آتش‌زده شد و اطلاعات حساب بانکی ۱۵ میلیون ایرانی که یا حدود یک پنجم جمعیت ایران به طور آنلاین منتشر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۱۲ آذرماه سال جاری از ماجرای ارسال ایمیل‌های مشکوک و فاش شدن اطلاعات ۱۰ میلیون کارت بانکی خبر داد. این خبرگزاری در گزارش دیگری در ۱۱ آذرماه نیز به ماجرای هک شدن ۱۰ میلیون حساب بانکی اشاره کرده بود که هم‌اکنون از دسترس خارج شده است. به گزارش نیویورک‌تایمز میلیون‌ها ایرانی در فهرست حساب‌های هک شده در جستجوی نام خود بودند و این یک چالش برای بانک‌ها به شمار می‌رود که اعتماد مشتریان برای آنها امری حیاتی به‌شمار می‌رود. به گزارش این روزنامه آمریکایی بانک‌هایی که حساب‌های مشتریان آنها هک شده بود در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشتند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران مدعی شد که انتشار اطلاعات حساب‌ بانکی مردم در نتیجه هک شدن سیستم بانک‌ها نبوده است و مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی - در گفت‌وگو با ایسنا (ششم آذرماه) با بیان اینکه هیچ گزارشی مبنی بر هک حساب‌های بانکی نداریم، اظهار کرد: صحبت‌های پلیس فتا را در این باره تایید می‌کنم که این سوءاستفاده‌ها عمدتا به صورت فیشینگ یا روش‌های دیگری با فریب دادن کاربر اتفاق می‌افتد.

در حالی که مقامات تهران همچنان در این زمینه گزارش‌ها را تکذیب می‌کنند و پاسخ قانع‌کننده‌ای ارایه نداده‌اند، نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از کارشناسان سایبری می‌نویسد که این حمله سایبری از سوی سازمان‌های دولتی یا تحت حمایت دولت انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بواز دولو، رئیس اجرایی شرکت امنیت سایبری سایبرسکای به این روزنامه آمریکایی می‌گوید:«این حمله سایبری در نتیجه توانمندی‌های تکنولوژیکی در سطح بالا انجام شده که ماموران در دست سرویس‌های اطلاعاتی دولتی قرار دارد.

هک شدن اطلاعات حساب‌های بانکی ایرانیان در حالی انجام شده است که در جریان اعتراض‌های مردمی در ایران اینترنت تقریبا به طور کامل قطع بود و مقامات جمهوری اسلامی نیز همواره تاکید داشتند سازمان‌های ضروری شامل نهادهای حکومتی به اینترنت دسترسی دارند.

گزارش نیویورک‌تایمز از هک شدن اطلاعات بانکی ایرانیان در حالی منتشر می‌شود که از نگاه برخی ناظران، آتش زدن تعداد زیادی از بانک‌ها در جریان اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه، اقدامی سازمان یافته بوده است. 

در جریان این اعتراض‌ها تصاویر متعددی از نیروهای امنیتی منتشر شد که در حال آسیب زدن به اموال عمومی، اماکن مسکونی، خودروها و ... بودند. 

در اعتراض‌های مردمی که ۲۴ آبان‌ماه علیه وضعیت وخیم معیشتی آغاز شد و به مدت یک هفته ادامه داشت، به گزارش عفو بین‌الملل ۲۰۸ نفر و به گزارش سایت کلمه ۳۶۶ نفر عمدتا با شلیک مستقیم گلوله کشته شدند. نیویورک‌تایمز هم تعداد کشته‌ها را تا بیش از ۴۵۰ نفر اعلام کرده است. 

بیشتر از