آمریکا از طالبان افغانستان برای مقابله با داعش استفاده می‌کند

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا: آمریکا و طالبان در افغانستان اهداف و منافع مشترک دارند

سرباز طالبان با لباس نیروهای آمریکایی در حال تامین امنیت اطراف محل حمله داعش در کابل - WAKIL KOHSAR / AFP

پس از افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مورد فعالیت‌های داعش در افغانستان، اظهارات یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده آمریکا هم نشان می‌دهد که پیشرفت داعش در افغانستان سبب شده است آمریکا به طالبان به چشم یک متحد برای مبارزه با داعش نگاه کند.

پس از آنکه واشنگتن پست به اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا در مورد فعالیت‌های داعش در افغانستان دست یافت، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به این رسانه گفت که طالبان در مقابله با داعش پیشرفت‌های داشته‌اند و از این منظر، «ایالات متحده با آنان (طالبان) منافع مشترکی دارد». او افزود: «طالبان به عنوان یک بازرس و ناظر بر داعش در افغانستان عمل کرده‌اند.»

اظهارات این مقام آمریکایی نشان داد که آمریکا پس از خروج از افغانستان و آغاز سلطه طالبان بر این کشور، طالبان را در امر مبارزه با داعش متحد خود می‌داند. این مقام وزارت دفاع آمریکا گفت: «من هرگز نمی‌خواهم بگویم که ما برنامه مبارزه با تروریسم خود را به گروهی مانند طالبان واگذار کرده‌ایم، اما این یک واقعیت است که [طالبان] از نظر عملیاتی، داعش خراسان را تحت فشار قرار داده‌اند.» او در ادامه گفت: «در این دنیای عجیب، ما [آمریکا و طالبان] در آنجا [افغانستان] اهداف مشترک  داریم و متقابلا برای هم سودمندیم.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که اسناد افشاشده پنتاگون نشان می‌دهد داعش پس از سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت‌هایش را در این کشور گسترش داده است و از افغانستان به عنوان مکانی برای برنامه‌ریزی حملات تروریستی به مقاصد آمریکایی و اروپایی استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی طالبان که گروه داعش را برای بقای خود در افغانستان خطر بزرگی می‌دانند، در یک سال و هشت ماه گذشته با راه‌اندازی عملیات‌های مختلف برای حذف این گروه تلاش کرده‌اند. از این منظر، داعش دشمن مشترک طالبان و آمریکا است و از آنجایی که طالبان به حمایت مالی و سیاسی قدرت‌های جهان نیاز جدی دارند، بعید نیست که مبارزه با داعش به دستاویزی خوب برای نزدیکی طالبان با آمریکا تبدیل شود.

اسناد افشاشده پنتاگون و اظهارات مقام‌های دفاعی آمریکا نشان می‌دهند که روابط آمریکا و طالبان از مرحله دشمنی و مقابله با همدیگر، به مرحله اتحاد و مبارزه برای منافع مشترک رسیده است. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، طالبان به دولت آمریکا نشان داده‌اند که به همکاری با آمریکا در امر مبارزه با داعش علاقه‌مندند.

این در حالی است که هم‌زمان با افشای اسناد پنتاگون، کمک‌های مالی آمریکا برای افغانستان در یک سال و هشت ماه سلطه طالبان بر این کشور هم برای نمایندگان مجلس آمریکا و هم برای کارشناسان داخل افغانستان پرسش‌برانگیز شده است. 

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، چهارشنبه گذشته در نشست کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا گفت که ایالات متحده از زمان خروجش از افغانستان، حدود هشت میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده است. او گفت که این مقدار فقط اندکی کمتر از حمایت مالی آمریکا از دولت‌های پیشین افغانستان است. 

از این هشت میلیارد دلار، تنها دو میلیارد علنا در بسته‌های نقدی ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری هر هفته یا حتی دو بار در هفته، به افغانستان ارسال شده است.

بیشتر از جهان