جمهوری اسلامی ایران برخی مقام‌های غربی را تحریم کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این تحریم‌ها را «عمل متقابل» خواند و مقام‌ها و نهادهای تحریم‌شده را به جعل و اشاعه تروریسم در ایران متهم کرد

دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، دولت سلطنتی بریتانیا و اتحادیه اروپا، روز دوشنبه، و در اقدامی هماهنگ، شماری از افراد و نهادهای وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند -- وزارت امور خارجه ایران

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، نسبت به تحریم‌های هماهنگِ ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و شماری از مقام‌های آمریکایی، بریتانیایی و اروپایی را تحریم کرد.

این وزارتخانه در نخستین سطرِ بیانیه روز دوشنبه خود مدعی شد مقام‌های مذکور را به‌دلیل «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، نشر اکاذیب، ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران» در فهرست تحریم‌های حکومت اسلامگرای ایران قرار می‌دهد.

آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، روز دوشنبه، و در اقدامی هماهنگ، شماری از افراد و نهادهای وابسته به نظام جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند.

اتحادیه اروپا در روز دوشنبه تحریم‌هایی جدید علیه ۸ فرد و ۱ نهادِ وابسته به حکومت ایران وضع کرد؛ تحریم‌هایی که علت وضع آنها مشارکت این ۹ فرد و نهاد در نقض حقوق بشر در ایران است.

این اتحادیه «آریان‌تل»، شرکت ارائه دهنده خدمات مربوط به تلفن همراه، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و مدعی شد این شرکت در سرکوب مردم معترض ایران با نظام جمهوری اسلامی همکاری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا، همچنین نام شماری از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد تعاون سپاه پاسداران، که به‌گفته مقام‌های اروپایی مدیریت سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی سپاه را بر عهده دارد، نیز قرار دارد؛ هرچند در متن رسمی اتحادیه اروپا در این زمینه، نام این افراد ذکر نشده است.

از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه اعلام کرد چهار مقام وابسته به نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد؛ افرادی که به‌گفته این وزارتخانه جزو مسئولان سرکوب وحشیانه مردم ایران در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» قرار دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد تحریم‌های اخیر در هماهنگی با دولت بریتانیا وضع شد که این دولت نیز به نوبهٔ خود شماری از چهره‌های وابسته به دستگاه امنیتی حکومت اسلامگرای ایران را تحریم کرد.

به این ترتیب وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد، در یک «عمل متقابل»، شماری از مقام‌ها و نهادهای غربی را تحریم می‌کند که نام برخی افراد و نهادهای تحریم‌شده از این قرار است: دریادار بنجامین جان کی، از فرماندهان نیروی دریایی انگلستان، میشل راسل، رئیس تشکیلات صنایع امنیتی بریتانیا، لارنس تیلور، معاون مرکز مبارزه با تروریسم انگلستان، ادوارد لینتنر، نماینده سابق پارلمان آلمان، ایلانا سیکورل، نمایندهپارلمان اروپا، و مرکز هوایی و پهپادی تفنگداران دریایی سلطنتی کالدوز.