آتش جنگ در سودان شعله‌ورتر شد؛ انتقال شهروندان با کشتی از سودان به عربستان سعودی

تاکنون ۱۵۸ شهروند سعودی و بین‌المللی با کشتی از سودان به جده منتقل شده‌اند

با ورود سودان به هفته دوم درگیری‌، کشورهای مختلف جهان در تلاش برای خروج شهروندان خود از آن کشورند.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز شنبه ۲۲ آوریل، از تداوم تلاش‌ها برای خروج شهروندان سعودی از سودان خبر داد و گفت که شماری از شهروندان سودانی و کشورهای دیگر نیز به عربستان منتقل شده‌اند. 

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، آمده است که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، مقررات خروج و انتقال افراد از سودان را تعیین کرده است و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بر اجرای آن نظارت دارد. 

شبکه خبری الاخباریه گفت که اولین کشتی ۵۰ شهروند سعودی و شهروندانی از کشورهای دوست را به عربستان منتقل کرد. 

الحدث نیز گفت که سومین کشتی با شهروندان سعودی، اروپایی و کشورهای خلیج فارس به عربستان وارد شد و رسانه‌های خبری گفتند که چهار کشتی از سودان به مقصد جده،  ۱۰۸ نفر از ۱۱ کشور را از سودان خارج می‌کنند.  

گفته می‌شود که افراد خود را با اتومبیل به بندر اصلی سودان در غرب دریای سرخ و در ۸۴۰ کیلومتری خارطوم، می‌رسانند و از آنجا با کشتی به جده در آن سوی دریای سرخ می‌روند. 

علی بن حسن جعفر، سفیر عربستان سعودی در سودان، به شبکه خبری الحدث گفت که برای خروج افراد با تمامی طرف‌ها در تماس است و تصریح کرد که کاروان انتقال افراد از شهرهای مختلف تا پورت‌سودان بدون مداخله و ممانعت طرف‌های‌ درگیر صورت گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، سفارت ایالات متحده آمریکا در سودان گفت که اطلاعاتی درباره کاروان‌هایی که از خارطوم به بندر سودان می‌روند دریافت کرده است و هشدار داد که شرایط کماکان خطرناک است و افراد با پذیرش ریسک با این کاروان‌ها حرکت کنند. 

رسانه‌های سودانی می‌گویند که در جریان درگیر‌ی‌ها و تبادل آتش میان نیروهای نظامی رقیب، یک انبار تدارکات پزشکی در جنوب دارفور آتش گرفت. 

تصاویر ویدیویی از خارطوم نیز درگیری‌ها و انفجارهای سنگین را نشان می‌دهد. یکی از این ویدیوها مربوط به انفجاری بزرگ است که گفته می‌شود نشان‌دهنده حمله ارتش سودان به موضعی متعلق به نیروهای پشتیبانی فوری است. 

ارتش سودان پیش‌تر در روز شنبه گفت که هلیکوپترها و تجهیزات هوایی خود را در اختیار تلاش‌های بین‌المللی برای خروج شهروندان خارجی و دیپلمات‌ها می‌گذارد. 

عبدالفتاح برهان، رئیس ارتش سودان، پس از گفت‌وگو با رهبران چند کشور که خواستار کمک ارتش شدند، گفت که روند خروج شهروندان و دیپلمات‌های آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه را تسهیل می‌کند. 

بخش بزرگی از فرودگاه‌های عمده سودان به میدان جنگ میان ارتش و نیروهای موسوم به «نیروهای پشتیبانی فوری» بدل شده است و خروج از خارطوم، پایتخت سودان، به شدت خطرناک است. 

شماری از تحلیلگران گفتند که خروج شهروندان خارجی از سودان، شرایط را برای مردم غیرنظامی سودان خطرناک‌تر از آنچه که است، می‌کند. مردم می‌گویند که درگیری‌های یک هفته گذشته تامین خوراک را غیرممکن کرده است و مردم در خانه‌های خود گرفتار شده‌اند. بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و پزشکی قادر به ارائه خدمات نیستند و سازمان ملل متحد می‌گوید که بخش بزرگی از کشته‌شدگان غیرنظامیان و از جمله کودکان‌اند. شاهدان عینی می‌گویند که اجساد کشته‌شدگان در خیابان‌ها مانده است. 

 کاخ سفید گفت از هر دو طرف درگیر خواسته‌ است در قبال مردم غیرنظامی، مسئولانه عمل کنند. واشنگتن روز جمعه گفته بود که برنامه‌‌ای با هماهنگی دولت برای خروج حدود ۱۶ هزار شهروند‌ آمریکایی که در سودان گرفتار شده‌اند، ندارد. 

عبدالفتاح برهان گفت که نگرانی کشورها درباره جان شهروندانشان را درک می‌کند و وعده داد که فرودگاه‌ها و معابر لازم برای خروج را در اختیارشان خواهند گذاشت. برهان در گفت‌وگو با شبکه خبری الحدث گفت: «هیچ‌کس نمی‌داند که جنگ کی و چگونه پایان می‌یابد. من در مرکز فرماندهی‌ام و فقط با تابوت اینجا را ترک می‌کنم.»

پیش‌تر در روز جمعه، دو طرف درگیری در سودان گفتند که با آتش‌بس سه‌روزه به مناسبت عید فطر موافقت می‌کنند، اما تداوم درگیری‌ها و شلیک گلوله در سراسر خارطوم نشان داد که این آتش‌بس عملا نقض شد. دو آتش‌بس دیگر نیز در یک هفته گذشته نقض شده بود. 

محمد حمدان دقلو، سرکرده قوای شبه‌نظامی پشتیبانی فوری، که هفته گذشته دست به کودتا زد و اکنون با ارتش سودان می‌جنگد، نیز ادعا کرد که برای ایجاد کریدورهای امن برای حرکت شهروندان تلاش می‌کند. او در گفت‌وگو با کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، گفت: «ما به آتش‌بس کامل متعهدیم.» اما آنچه در روی زمین رخ می‌دهد یک جنگ تمام‌عیار گزارش شده است و شاهدان می‌گویند اجساد کشته‌شدگان در خیابان‌ها مانده است. 

دو فرمانده نظامی یعنی عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش، و محمد حمدان دقلو، رئیس نیروهای کودتاگر پشتیبانی فوری، بر سر قدرت در کشور پهناور سودان تلاش می‌کنند. آن‌ها توانستند در جریان خیزش مردمی علیه حاکمیت عمر البشیر در سال ۲۰۱۹، رهبر مستبد سودان را از قدرت ساقط کنند؛ اما از آن زمان تاکنون، نتوانسته‌اند درباره اجرای واگذاری قدرت به توافق برسند.

هر دو گروه سابقه طولانی نقض حقوق بشر دارند. نیروهای این دو گروه، اعتراض‌های دموکراسی‌خواهان را سرکوب کردند و نتوانستند توافقی را اجرا کنند که بر اساس آن قدرت واگذار می‌شود.

درگیری‌های جدید در سودان فصل خطرناکی را در تاریخ این کشور گشوده و سرنوشت آن را در ابهام فرو برده است. 

آمار دقیقی از کشته‌شدگان وجود ندارد، اما بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این جنگ تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته و سه هزار و ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. 

ناظران گزارش می‌دهند که تداوم نبردها در خیابان‌های خارطوم، ترس از وقوع یک فاجعه انسانی را برانگیخته است. در همین حال، به گفته سازمان ملل متحد بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر در حال حاضر به همسایه غربی سودان یعنی کشور چاد - که در حال حاضر میزبان صدها هزار پناهنده است – گریخته‌اند.

بیشتر از جهان