ادامه درگیری‌های سودان در عید فطر؛ ارتش می‌گوید به روی کار‌ آمدن حکومت غیرنظامی متعهد است

سازمان بهداشت جهانی گفت که درگیری‌های خشن در سودان در چند روز گذشته ۴۱۳ نفر را به کشتن داده است

همزمان با عید فطر در روز جمعه ۲۱ آوریل، ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش سودان، تعهد ارتش به روی کار آمدن یک دولت غیرنظامی را اعلام کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس این اقدام را تلاشی آشکار برای جلب حمایت بین‌المللی در شرایطی توصیف کرد که ارتش سودان با نیروهای گروه شبه‌نظامی پشتیبانی فوری می‌جنگد و امیدها برای انتقال دمکراتیک حکومت در کشور کمرنگ شده است. 

ژنرال عبدالفتاح برهان در اولین سخنرانی خود از زمان شروع درگیری‌ها در سودان که حدود یک هفته پیش آغاز شد، وعده داد که ارتش پیروز خواهد شد و انتقال آرام قدرت به یک حکومت غیرنظامی را تضمین خواهد کرد. 

این سخنان برهان در حالی ایراد شد که ارتش نتوانست درخواست بین‌المللی برای آتش‌بس چند روزه را تضمین کند و دو نوبت آتش‌بس ۲۴ ساعته مقررشده، نقض شد. از همین رو، بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، آلمان، اسپانیا و کشورهای دیگر به دنبال راه‌هایی برای خروج شهروندان خود از سودان و انتقال اتباع و دارایی‌هایشان به کشورهای همسایه افتادند، اما به‌دلیل ادامه درگیری‌ها و مختل شدن فعالیت فرودگاه‌ها موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. 

ارتش آمریکا شماری از سربازان خود را به پایگاهی در جیبوتی منتقل کرده است تا به خروج شهروندان آمریکایی از سودان کمک کنند. 

مارک میلی، رئیس ستاد ارتش ایالات متحده، روز جمعه در همین مورد در جلسه‌ای در آلمان با مقام‌های دفاعی آلمان، ایتالیا و کانادا گفت‌وگو کرد. 

رسانه‌ها می‌گویند که مسلمانان سودانی امسال عید فطر را با ناراحتی و وحشت سپری کردند و صدای تیراندازی و شلیک گلوله در تمام روز در سراسر خارطوم شنیده می‌شد و دود غلیظ آسمان را گرفته بود. 

مساجد سودان نیز نماز عید را بر خلاف همیشه در فضای داخلی برگزار کردند تا در مقابل خشونت‌های احتمالی از نمازگزاران حفاظت شود. 

سازمان بهداشت جهانی گفت که درگیری‌های خشن در سودان در چند روز گذشته تاکنون ۴۱۳ نفر را به کشتن داده و ۳۵۵۱ نفر را مجروح کرده است. 

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، نیز گفت که دست‌کم ۹ نفر از کشته‌شدگان کودکان بودند و ۵۰ کودک در درگیری‌ها مجروح شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

أندره ستیانسن، سفیر نروژ در سودان، در توییتی نوشت: «مردم خارطوم به جای آنکه با صدای اذان بیدار شوند با صدای درگیری از خواب پردیدند. جهنمی وحشتناک‌تر از این داریم؟» 

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آتش‌بس میان طرف‌های درگیر به مناسبت عید فطر شده بودند. نیروهای پشتیبانی فوری که در سودان دست به کودتا و قبضه قدرت زده است، وعده داد که تا سه روز بعد از عید آتش‌بس را رعایت کند تا با ایجاد کریدورهای امن، شهروندان خارجی بتوانند سودان را ترک کنند، اما ارتش سودان به فرماندهی برهان پاسخی نداد.

ارتش سودان روز پنجشنبه مذاکره با نیروهای پشتیبانی فوری را رد کرد و گفت که فقط تسلیم شدن آن‌ها را می‌پذیرد. ارتش همچنین مدعی شد که مواضع آنان را از اطراف خارطوم پاکسازی می‌کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که ارتش با داشتن قدرت هوایی دست برتر را در درگیری‌ دارد. 

دو فرمانده نظامی یعنی عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش، و محمد حمدان دقلو، رئیس نیروهای کودتاگر پشتیبانی فوری، بر سر قدرت در کشور پهناور سودان تلاش می‌کنند. آنان توانستند در جریان خیزش مردمی علیه حاکمیت عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ ، رهبر مستبد سودان را از قدرت ساقط کنند. 

از آن زمان تاکنون، آن‌ها نتوانسته‌اند درباره اجرای واگذاری قدرت به توافق برسند. نیروهای آنان اعتراض‌های دمکراسی‌خواهان را سرکوب کردند و نتوانستند توافقی را اجرا کنند که بر اساس آن قدرت واگذار می‌شود. نیروهای آن‌ها اعتراض‌های طرفدار دموکراسی را سرکوب کردند و در سال ۲۰۲۱ در کودتایی مشترک دولت انتقالی را سرنگون کردند. 

هر دو گروه سابقه طولانی نقض حقوق بشر دارند. نیروهای پشتیبانی فوری از دل شبه‌نظامیان جنجاوید بیرون آمد که به خشونت‌‌ورزی در جریان سرکوب شورشیان غرب دارفور در اوایل سال ۲۰۰۰ متهم است. 

درگیری‌های خشونت‌آمیز کنونی میان دو گروه مسلح پس از آن است که برهان و دقلو بر سر معامله‌ای با فعالان دمکراسی‌خواه که قرار بود طی آن نیروهای پشتیبانی فوری در ارتش ادغام شوند و در نهایت یک حکومت غیرنظامی حاصل شود، به نتیجه نرسیدند.

سودان در گذشته نیز صحنه خشونت‌های عریان بوده و اکنون نگرانی از اینکه آشوب در این کشور استراتژیک همسایگانش از جمله چاد، مصر و لیبی را درگیر کند، افزایش یافته است. 

بمباران و تیراندازی در هفته گذشته به زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها آسیب زده و مراقبت‌های پزشکی از مجروحان درگیری‌ها که عمدتا غیرنظامی‌اند، با مشکلات فراوان همراه بوده است. 

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، به خبرنگاران در ژنو گفت که ۲۰ مرکز بهداشتی و درمانی فعالیتشان را متوقف کرده‌اند. یونیسف نیز گفت که ده‌ها بیمارستان دیگر در خطر تعطیلی‌اند و حدود ۵۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید که عمدتا باید با لوله‌های مخصوص تغذیه شوند، در خطر قرار دارند.