شیوع تب دنگی در آرژانتین؛ دست‌کم ۴۰ نفر جان باختند

تب دنگی در آرژانتین دست‌کم ۶۰ هزار نفر را عمدتا در غرب کشور، آلوده کرده است

کارکنان محیط زیست آرژانتین در حال سم‌پاشی برای مقابله با پشه‌های تب زرد - AFP

آرژانتین با شیوع بی‌سابقه تب دنگی دست و پنجه نرم می‌کند. تب دنگی در این کشور جان بیش از ۴۰ نفر را گرفته و دست‌کم ۶۰ هزار نفر را عمدتا در غرب کشور، آلوده کرده است.

پشه تب زرد، ناقل این بیماری عفونی است که یک بیماری ویروسی محسوب می‌‌شود و به آن تب استخوان‌شکن هم می‌گویند.

آخرین شیوع گسترده تب دنگی در آرژانتین در سال ۲۰۲۰ گزارش شد. وزارت بهداشت آرژانتین هشدار داده که موارد تب دنگی در حال افزایش است.

حدود ۷۵ درصد موارد بدون علامت‌اند و تشخیص داده نمی‌شوند. فقط حدود ۱ تا ۵ درصد از بیماران به تب خونریزی‌دهنده شدید دنگی کُشنده، مبتلا می‌شوند.

دو ماه پیش هم رسانه‌ها از شیوع تب دنگی در پرو خبر دادند. دولت پرو اواخر فوریه گذشته، به‌دلیل شیوع بیماری تب دنگی در ۱۳ بخش شمال، مرکز و جنوب شرق این کشور «وضعیت اضطراری بهداشتی» اعلام کرد. مقام‌های مسئول در دوماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ مورد تب دنگی و ۱۶ مورد مرگ در نتیجه این بیماری را ثب کردند. به گفته آن‌ها، این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بولیوی هم در ماه فوریه از مرگ ۲۶ نفر در اثر ابتلا به تب دنگی خبر داد. به گزارش وزارت بهداشت بولیوی، در مجموع بیش از ۶۸۰۰ مورد ابتلا به این ویروس ثبت شده است.

از سوی دیگر، هفته گذشته پس از آنکه یک زن ۴۴ ساله بریتانیایی در سفر به نیس فرانسه به ویروس حاد تب دنگی مبتلا شد، نگرانی از شیوع تب دنگی در اروپا در خبر‌ها انعکاس یافت. مدیسن اکسپرس هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که این نگرانی وجود دارد که تب دنگی در حال ورود به اروپا باشد.

تب دنگی خود را با علائمی مانند تب، سردرد، حالت تهوع و درد مفاصل نشان می‌دهد.

با وجود تغییرات آب و هوایی، بالا رفتن دما، بارندگی بیشتر و افزایش سفرهای بین‌المللی ممکن است بخش‌های بیشتری از جهان درگیر بیماری تب دنگی شوند.

بیشتر از بهداشت و درمان