هشدار جدید؛ پشه کشنده «دنگی» در هرمزگان پیدا شد

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد که نزدیک سواحل از مناطق پرخطر حضور پشه دنگی یا آئدس محسوب می‌شود

پشه دنگی یا آئدس که به ببر آسیایی مشهور شده ‌است، در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد- Apu Gomes / AFP

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از مشاهده لارو (تخم یا نوزاد) پشه دِنگی یا آئدس در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و همچنین مناطق مرکزی این شهر در طول هفته گذشته خبر داد. این پشه عامل انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مناطق ساحلی، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر را از مناطق پرخطر این استان برشمرد و گفت: «ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبو وارداتی، کالاها و اجناس واردشده از کشورهای آلوده، کشتی و هواپیما از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به ایران‌اند.»

این پشه در هر مرحله خون‌خواری، چندین نفر را می‌گزد و با این گزش‌های مکرر، موجب می‌شود بیماری‌های خونریزی‌دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا به‌سرعت منتقل شوند و ممکن است همه‌گیری‌ بزرگی ایجاد شود.

پشه‌های آئدس یا دنگی در داخل خانه‌ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضاهای بسته استراحت می‌کنند و در طول روز، نیش می‌زنند. سازمان بهداشت جهانی برای کنترل پشه‌ها و حفاظت در برابر گزیدگی آن‌ها روش‌هایی پیشنهاد می‌دهد و بهترین روش رهایی از پشه آئدس را از بین بردن زیستگاه آن می‌داند؛ از جمله اینکه آب‌های راکد از بین بروند؛ زیرا پشه‌ها را جذب می‌کنند. پشه ماده آئدس در آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب شیرین در آن‌ها جمع می‌شود، تخم‌ریزی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این پشه به این دلیل نگران‌کننده و خطرناک محسوب می‌شود که یکی از ویژگی‌های بیماری‌های ناشی از آن، احساس بهبود پس از چند روز علائم داشتن است و دوباره بعد از چهار تا پنج روز، به کما و در نهایت مرگ بیمار منجر می‌شوند. تب دنگی را «تب استخوان‌شکن» نیز می‌نامند چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن، بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار درباره مشاهده این نوع پشه توضیح داد: «هرچند نقاط آلوده به این پشه طبق شیوه‌نامه‌های شناخته‌شده با فراوانی بالا و فوری سمپاشی می‌شوند، بهترین راه کنترل این پشه، بهسازی و رعایت بهداشت محیط است.»

البته ورود این پشه به ایران تازگی ندارد. پاییز سال ۱۴۰۰ نیز عبدالرضا میراولیایی، کارشناس بیماری‌های منتقله در وزارت بهداشت ایران، با تایید مشاهده پشه آئدس در بندرلنگه و بندرعباس، بر لزوم بهسازی محیط و مدیریت پسماند‌ها در استان هرمزگان و استان‌های مجاور تاکید کرده بود. او در آن زمان هشدار داد که تخم این پشه در مقابل خشکی مقاوم است و می‌تواند یک تا دو سال زنده بماند و چون سموم و آفت‌کش‌ها روی تخم پشه اثر ندارند، سبب می‌شود پشه بالغ از بین برود؛ اما تخم پشه همچنان باقی بماند و به محض اولین بارندگی، تخم باز شود. پس از آن، وعده داده شد که عملیات گسترده سم‌پاشی و مه‌پاشی برای ضدعفونی و کشتن این حشره خطرناک در چند محله بندرعباس که پشه‌ها در آن دیده شدند، آغاز شود. 

پشه دنگی یا آئدس که به ببر آسیایی مشهور شده ‌است، در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد. این بیماری اخیرا بسیار گسترش یافته‌ و تلفات انسانی زیادی به جا گذاشته ‌است. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولا شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.