مخالفت صریح وزیر ارتباطات با برداشته‌شدن محدودیت دسترسی به واتس‌اَپ و اینستاگرام

وزیر ارتباطات دولت رئیسی همچنین در‌خصوص فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی نیز از خود سلب مسئولیت کرد

در روزهای اخیر تغییرات زیادی در وزارت ارتباطات و فناوری انجام گرفته است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی-خبرگزاری مهر

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری جمهوری اسلامی، در مراسم نماز عید فطر از تداوم فیلترینگ بر رسانه‌های اجتماعی خبر داد و تصریح کرد مخالف برداشته‌ شدن فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی واتس‌اَپ و اینستاگرام است.

زارع‌پور در پایان این مراسم، با اعتراض مردم به وضع اینترنت و فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی مواجه شد و برای دقایقی به سوال‌های آن‌ها پاسخ داد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به معترضان بار دیگر بر این ادعا که تصمیم‌گیری در‌خصوص رفع فیلترینگ خارج از اختیارات او است، تاکید کرد و گفت تلاش دولت توسعه رسانه‌های مجازی داخلی است.

زارع‌پور در پاسخ به سوال یکی از حاضران که خواستار قطع کامل فیلترشکن‌های فعال در ایران شده بود، گفت این اقدام موجب اختلال در شبکه اینترنت می‌شود.

وزیر ارتباطات دولت رئیسی همچنین در‌خصوص فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی نیز از خود سلب مسئولیت کرد و نهادهای دیگر را مسئول تصمیم‌گیری در‌خصوص رفع فیلترینگ دانست. هرچند در پاسخ به یکی دیگر از شهروندان به‌صراحت اعلام کرد خود او نیز با رفع فیلترینگ موافق نبوده است و با برداشته‌شدن محدودیت دسترسی به رسانه‌های اجتماعی واتس‌اَپ و اینستاگرام هم موافق نیست.

اختلال گسترده اینترنت در ایران طی ماه‌های اخیر موجب اعتراض مردم و فعالان کسب‌وکارهای مجازی شده و همچنین اخباری در‌خصوص تلاش دولت سیزدهم برای اتمام طرح شبکه ملی اطلاعات و قطع دسترسی ایرانیان به شبکه جهانی منتشر شده است.

زارع‌پور ابتدای اردیبهشت‌ماه با تایید تکمیل ۶۰ درصدی این طرح، ضمن رد رابطه آن با قطع دسترسی مردم به اینترنت جهانی در ایران، ادعا کرد: «بارها گفته شده، توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتباطی با ایجاد محدودیت اینترنتی ندارد، افزایش سرعت آن، سبب ارتقای کیفیت خدمات به مردم خواهد شد.»

اما تاکید وزیر ارتباطات بر ارتباط نداشتن تکمیل پروژه شبکه ملی اطلاعات با دسترسی به اینترنت جهانی، با مخالفت کارشناسان این حوزه مواجه شده است که تکمیل این شبکه را به منزله امکان قطع ترافیک بین‌المللی در ایران می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعال‌بودن برخی سایت‌ها و پلتفرم‌های داخلی در زمان قطع سراسری اینترنت، یکی از نشانه‌هایی است که ادعای وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در‌خصوص تاثیر تکمیل شبکه ملی بر دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد را رد می‌کند.

همچنین در روزهای اخیر تغییرات زیادی در وزارت ارتباطات و فناوری انجام گرفته است. در این مدت امیر محمدزاده لاجوردی به‌عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و محمد جعفرپور به‌عنوان معاون وزیر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شدند. به گفته منابع آگاه، این انتصاب‌ها برای تسریع به‌نتیجه‌رسیدن طرح شبکه ملی اطلاعات در ایران انجام شده‌اند.

همچنین زارع‌پور مدتی قبل با اشاره به سابقه مدیرعامل جدید شرکت ارتباطات زیرساخت کشور گفته بود: «با اقدامات انجام شده ایشان در سال گذشته میزان ترانزیت ترافیک اینترنت از خاک کشورمان دو و نیم برابر شده است.»

این در حالی است که ادعاهای وزیر ارتباطات در‌مورد بهبود اوضاع ترافیک اینترنت در ایران، با اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس، شرایط حاکم بر اینترنت کشور را به اجرای طرح صیانت، قبل از تصویب مجلس تشبیه کرد و گفت با اجرای غیرقانونی طرح صیانت، ۱۰ میلیون شغل در سطح کشور از دست رفت.

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، نیز سیاست‌های دولت رئیسی در‌خصوص ایجاد محدودیت بر ترافیک بین‌المللی اینترنت را موجب درآمدزایی برای مافیای فروش فیلترشکن در کشور دانست.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، میزان مبادلات مالی و سود شبکه فروش فیلترشکن در ایران از درآمد اپراتورهای تلفن همراه پیشی گرفته است. سودی که به نوشته روزنامه همشهری گردش مالی آن ۵۴۰ میلیارد تومان در ماه تخمین زده می‌شود.

از ابتدای روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، با وجود وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر کم و محدودنشدن دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت و فیلترنشدن رسانه‌های اجتماعی، دولت سیزدهم باهدف کنترل بیشتر شهروندان، به وضع محدودیت‌های شدید برای دسترسی به فضای مجازی اقدام کرد و از شهریورماه سال ۱۴۰۱ با اوج‌گرفتن خیزش مردمی، برخی رسانه‌های اجتماعی ازجمله واتس‌اَپ و اینستاگرام فیلتر شد.