مولوی عبدالحمید: مردم ایران خسته شده‌اند و تغییرات بزرگ می‌خواهند

خامنه‌ای شنبه را عید فطر اعلام کرد، اما نماز عید فطر در زاهدان روز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید برگزار شد

درحالی‌که دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۲ اردیبهشت را روز عید فطر در ایران اعلام کرد، مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت، روز جمعه ۱ اردیبهشت، هم‌زمان با دیگر کشورهای اسلامی همسایه، نماز عید فطر را در زاهدان اقامه کرد.

این روحانی پرنفوذ اهل سنت همچنین در سخنانی، بار دیگر به سیاست‌های حکومت تاخت و کمتر از یک هفته پس از مخالفت صریح خامنه‌ای با برگزاری رفراندوم گفت: «مردم ایران این نظام را به‌دلیل اینکه نام اسلام را بر خود گذاشته بود تحمل کردند، اما الان دیگر خسته شده‌اند و باید تغییرات بزرگ در کشور ایجاد شود.»

مولوی عبدالحمید به برخی تغییرات مدیریتی در سطح دولت اشاره و تاکید کرد که با این تغییرات جزئی رضایت مردم ایران حاصل نمی‌شود.

او با بیان اینکه اکثریت قاطع مردم ایران از وضعیت فعلی ناراضی‌اند، گفت: «مسئولان کشور خود بررسی کرده‌اند و خوب می‌دانند نارضایتی گسترده است.»

امام جماعت اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه بسیاری از کارمندان و مسئولان دولتی و نیروهای مسلح نیز از وضعیت موجود ناراضی‌اند، گفت وقتی‌ اقتصاد فلج باشد همه مشکل دارند، همه تحت‌فشارند و همه بدهکارند.

او به مقام‌های حکومت ایران توصیه کرد که با مردم کنار بیایند و به خواسته‌های به‌حق آنان تن دهند.

مولوی عبدالحمید در ادامه سخنانش به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری روابط دو جانبه با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود روابط حسنه با کشورهای همسایه خواست مردم ایران بود، اما این تغییرات باید وسیع باشد و ما باید با تمام دنیا روابط حسنه برقرار کنیم.

او درعین‌حال تاکید کرد رضایت مردم تنها در صورتی حاصل می‌شود که «تغییرات داخلی» شکل بگیرد، در غیر این صورت مشکلات مردم حل نمی‌شود.

امام‌جمعه مسجد مکی زاهدان به ادعاهای مسئولان درباره پایان اعتراض‌های داخلی کنایه زد و گفت خاموشی مردم به معنای رضایت آن‌ها نیست، چراکه «پریشانی و رنج» گسترده است. او بحران شدید اقتصادی را یادآور شد و گفت که با از دست رفتن ارزش پول ملی، سرمایه‌های مردم پودر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالحمید با انتقاد شدید از تصرف سرمایه‌های ملی به دست افراد و گروه‌های بانفوذ وابسته به حاکمیت، گفت منافع ملی مردم ایران قربانی منافع افراد، اشخاص، سازمان‌ها و ارگان‌های خاص شده است و سرمایه‌های ملی مورد «دستبرد» قرار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه حاکمیت از سرمایه‌های ملی به نفع گروه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های خود استفاده می‌کند، گفت که در نتیجه این روند خزانه دولت خالی می‌ماند و درحالی‌که ایران کشوری ثروتمند است مردم با چالش و بحران اقتصادی روبرو می‌شوند.

روحانی اهل سنت به «فساد و اختلاس» گسترده نیز اشاره کرد و گفت منافع و سرمایه‌های ملی که در جیب افراد و ارگان‌های بانفوذ حکومت رفته است، باید به مردم بازگردد و مشکل کشور به‌طورجدی حل شود.

او در ادامه خواسته‌های دیگر مردم ایران از‌جمله برقراری عدالت و آزادی‌های مشروع را مورد تاکید قرار داد و افزود روزنامه‌نگاران و اهل‌قلم باید آزادی خودشان را داشته باشند.

مردمی که کشته شدند مسلح نبودند

مولوی عبدالحمید که پیش‌تر نیز تاکید کرده بود برای احقاق حقوق کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان عقب‌نشینی نمی‌کند، در سخنان قبل از نماز عید فطر نیز بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و با اشاره به عید فطر مسلمانان گفت امروز روز خوشحالی است، اما بسیاری از مردم به یاد عزیزان ازدست‌رفته‌شان در رنج‌اند.

او با بیان اینکه اقدام حکومت در راستای احقاق حقوق جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان کافی نیست، گفت مردم ایران خواهان اجرای عدالت‌اند؛ بنابراین نه‌تنها کسانی که مرتکب جنایت شدند و عامل بودند، بلکه کسانی که فرمان دادند نیز باید مجازات شوند.

روحانی بانفوذ اهل سنت در ادامه با تاکید بر اینکه «قبلا هم گفته‌ایم از حق نمی‌گذریم» به کشتار مردم معترض ایران در خیزش انقلابی نیز اشاره کرد و گفت مردمی که در اعتراض‌ها کشته شدند، مسلح نبودند و کشتن آن‌ها نه‌تنها در قوانین بین‌المللی و قوانین اسلام، بلکه در قوانین داخلی ایران هم جایز نیست. 

او خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد و به مسئولان حکومت توصیه کرد از بازماندگان کشته‌شدگان در نقاط مختلف ایران در هر نقطه و از هر قومیتی، دلجویی کنند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنانش بار دیگر تلویحا به برگزاری رفراندوم اشاره کرد و گفت حکومت باید به آنچه مردم ایران می‌خواهند پاسخ دهد.

او همچنین تاکید کرد که مردم ایران از همه قومیت‌ها و مذاهب، منافع مشترک دارند و بر تمامیت ارضی کشور تاکید می‌کنند. انتقاد و اعتراض مسالمت‌آمیز حق آنان است و «حکومت مردمی» نباید مردم را برنجاند.