شکست آتش‌بس ۲۴ ساعته در سودان

سندیکای پزشکان سودان: خارطوم، پایتخت سودان، به شهر ارواح تبدیل شده است

خانه یک شهروند سودانی در خارطوم که در اثر درگیری‌ها ویران شده است، ۱۷ آوریل ۲۰۲۳ _RUTERS

درگیری بین ارتش سودان و نیروی شبه‌نظامی رقیب، روز چهارشنبه، ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، پس از شکست آتش‌بس ۲۴ ساعته، برای پنجمین روز ادامه دارد. به گفته آژانس بهداشت سازمان ملل متحد، شمار کشته‌شدگان از زمان آغاز خشونت‌ها، در پی این درگیری به دست‌کم ۳۰۰ نفر افزایش یافته است.

پیش از این، قرار بود آتش‌بس ۲۴ ساعته‌ای از غروب روز سه‌شنبه تا غروب چهارشنبه اجرایی شود. هدف از این آتش‌بس، دستیابی به آتش‌بسی طولانی‌تر بود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، روز چهارشنبه در پایتخت سودان، صدای انفجارها و تیراندازی‌های سنگین شنیده می‌شود. در این درگیری، دو ژنرال رقیب برای کنترل کشور می‌جنگند.

به گزارش العربیه، نیروهای ارتش سودان چهارشنبه با موجی از حمله‌های نیرو‌های شبه‌نظامی مقابله کردند که می‌کوشند مقر اصلی ارتش را به تصرف خود در آورند. این در حالی است که شکست آتش‌بسی که با میانجیگری آمریکا برقرار شد، مانع تخلیه خارجی‌ها و ساکنانی شد که در پایتخت به دام‌ افتاده‌اند.

بمباران‌های مداوم و انفجارهای بزرگ در مرکز خارطوم، پایتخت سودان، در اطراف مقر ارتش و نیز در فرودگاه بین‌المللی خارطوم به گوش می‌رسد. دود غلیظی به آسمان بلند شده است و خیابان‌های خارطوم که از بزرگ‌ترین شهرهای آفریقا است، عمدتا خالی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسوشیتد‌پرس، سندیکای پزشکان سودان که همچنان در پایتخت حضور دارد، اعلام کرد: «خارطوم به شهر ارواح تبدیل شده است.»

طحانی عباس، مدافع برجسته حقوق بشر که در نزدیکی مقر ارتش زندگی می‌کند، گفت: «درگیری‌های صبح امروز، بعد از تیراندازی‌های پراکنده در طول شب تشدید شد.»

به‌گزارش الشرق‌الاوسط سودانی‌ها در پایتخت و شهرهای دیگر، در خانه‌های خود پنهان شده‌اند و در میانه درگیری‌های مسلحانه گرفتارند. نیروهای رقیب ارتش سودان مناطق مسکونی را با توپخانه و حملات هوایی ویران می‌کنند و به درگیری‌های مسلحانه خیابانی ادامه می‌دهند.

به گزارش العربیه، با بسته شدن فرودگاه بین‌المللی خارطوم و حمله‌های روزهای اخیر به دیپلمات‌ها و سایر اهداف، از جمله کاروان وسایل نقلیه آمریکایی که پرچم این کشور را حمل می‌کرد، تخلیه ساکنان شهر دشوار است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «وضعیت امنیتی در سودان نامشخص است و بسته شدن فرودگاه، به این معنی است که هیچ برنامه‌ای برای تخلیه هماهنگ‌شده به دست دولت آمریکا موجود نیست.»

پیش‌تر، و در روز ششم آوریل، کاروان دیپلمات‌های آمریکایی در خارطوم هدف حمله شبه‌نظامیان نیروهای واکنش‌سریع قرار گرفت. این شبه‌نظامیان همچنین به خانه نماینده اتحادیه اروپا یورش بردند. هیچ‌یک از این حمله‌ها تلفاتی در پی نداشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به خبرنگاران گفت کاروان خودروهای سفارت ایالات متحده به وضوح مشخص شده بود. بلینکن افزود که همه اعضای کاروان آمریکایی سالم‌اند.

عفو بين‌الملل نیز با انتشار توییتی در روز چهارشنبه نوشت: «باید از غیرنظامیان سودان محافظت شود و همه طرف‌های درگیر باید امکان دسترسی غیرنظامیان نیازمند را به کمک‌های بشردوستانه تضمین کنند.»

از سوی دیگر، مجله اشپیگل به نقل از منابع مطلع گزارش داد که آلمان چهارشنبه، ۱۹ آوریل، ماموریت تخلیه حدود ۱۵۰ شهروند خود را با سه هواپیمای ترابری نظامی، متوقف کرد.

وزیر ارشد کابینه ژاپن نیز گفت که مقام‌های این کشور در حال برنامه‌ریزی برای تخلیه حدود ۶۰  شهروند ژاپنی از سودان، با استفاده از یک هواپیمای نظامی‌اند.

بیشتر از جهان