سازمان ملل متحد: به‌رسمیت شناختن طالبان در دستور کار نشست دوحه نیست

اظهارات معاون دبیر کل سازمان ملل در مورد احتمال به‌رسمیت شناختن طالبان حاشیه‌ساز شد

مقر سازمان ملل متحد در نیویورک - DANIEL SLIM / AFP

پس از اظهارات جنجالی معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، حالا این نهاد جهانی می‌گوید شناسایی رسمی طالبان در دستور کار نشست دوحه نیست. سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجنشبه در پیامی اعلام کرد که در نشست دوحه که به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود، مسئله به‌رسمیت شناختن طالبان مطرح نخواهد شد.

قرار است دبیر کل سازمان ملل نشستی را با نمایندگان ویژه کشورهای مختلف جهان، در پشت درهای بسته در شهر دوحه برگزار کند. فرحان الحق، سخنگوی معاون سخنگوی سازمان ملل، گفت: « در تاریخ اول و دوم ماه مه نشستی در دوحه در مورد افغانستان برگزار می‌شود. این نشست هیچ‌گونه دستور کاری در مورد شناختن طالبان به‌عنوان یک دولت مستقل ندارد و نباید در این مورد هیچ‌گونه سردرگمی وجود داشته باشد.»

روز دوشنبه همین هفته، آمنه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، در نشستی که در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل پرینستون در آمریکا برگزار شده بود، گفت که این نشست تلاشی است تا در مورد به‌رسمیت‌ شناختن طالبان به گفت‌وگو بپردازند. آمنه محمد همچنین گفت: «ما امیدواریم که گام‌های کوچکی را در مسیر به‌رسمیت شناختن طالبان بر اساس اصول برداریم، ولی آیا این امر ممکن است، من نمی‌دانم. اما این بحث باید اتفاق بیفتد. طالبان آشکارا خواهان به‌رسمیت شناخته شدن‌اند و این اهرمی است که ما داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات آمنه محمد با واکنش چهره‌ها و سازمان‌های حقوق بشری به‌خصوص نهادهای حامی حقوق زنان در افغانستان مواجه شد. از جمله نهاد ائتلاف (زنان افغان برای تغییر) در نامه‌ای سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که با نگرانی، برداشتن گام‌هایی برای به‌رسمیت شناختن طالبان از طرف سازمان ملل متحد را دنبال می‌کند. این ائتلاف گفت: «هر کشور یا سازمان بین‌المللی را که یک گروه تروریستی را به‌عنوان حکومت قانونی افغانستان به‌رسمیت بشناسد، با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم. چنین حرکتی خیانت دیگری به امیدهای خیانت‌شده میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان است که با آپارتاید جنسیتی گروه تروریستی طالبان مواجه‌اند.»

نهادهای سیاسی مانند شورای مقاومت ملی نیز احتمال به‌رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک دولت را محکوم کردند. سازمان ملل متحد تاکنون، تمام درخواست‌های گروه طالبان برای شناسایی این گروه به‌عنوان دولت رسمی افغانستان را رد کرده و خواست آن‌ها برای گرفتن کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد را هم بی‌جواب گذاشته است. در دسامبر ۲۰۲۲، سازمان ملل متحد با واگذاری این کرسی به نماینده سابق افغانستان در این نهاد، یک بار دیگر تلاش‌های طالبان برای گرفتن کرسی نمایندگی سازمان ملل را بی‌حاصل گذاشتند.

با این حال، احتمال بررسی راه‌های شناسایی طالبان به‌عنوان یک دولت مستقل در نشست دوحه دور از تصور نیست. طالبان سه هفته قبل دستور دادند که زنان افغان کارمند در بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد در افغانستان، پس از این اجازه کار در این نهاد‌ها را نخواهند داشت. با وجود هشدارهای سازمان ملل در مورد ترک کردن افغانستان، طالبان همچنان بر حرف خود در مورد ممانعت از حضور زنان در نهادهای سازمان ملل تاکید کردند. این احتمال وجود دارد که سازمان ملل در برابر تغییر رویکرد طالبان در قبال کار زنان، مسئله به‌رسمیت شناختن طالبان به‌عنوان یک گزینه را در صورت انعطاف طالبان در نظر بگیرد. با این حال، اگر سازمان ملل متحد طالبان را به‌عنوان یک دولت مستقل به رسمیت بشناسد، نقش اساسی را در شناخت طالبان به‌عنوان یک دولت، بازی خواهد کرد و می‌تواند مشوق کشورهای دیگر برای به‌رسمیت شناختن طالبان باشد.

بیشتر از جهان