حجاب اجباری، دلیل آزار، فحاشی و حمله به دانشجویان

طی روزهای گذشته دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و یزد از آزار به بهانه حجاب اجباری خبر دادند

تصویر مربوط به تحصن دانشجویان در اعتراض به برخورد با آن‌ها به بهانه حجاب و احکام سنگین کمیته انضباطی؛ دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران - Telegram/@senfi_uni_iran

 

آزار و اذیت دانشجویان به بهانه حجاب وارد مرحله جدیدی شده است. در آخرین نمونه، در پی اقدام مسئولان دانشگاه یزد، یک دانشجو به بیمارستان منتقل شد.

زهرا رحیمی، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه یزد که در شورای انضباطی دانشگاه در مجموع به دو سال منع از تحصیل محکوم شده بود، روز ۲۶ فروردین برای بار سوم به کمیته فراخوانده شد. در جریان این جلسه عباس کلانتریان، رئیس دانشگاه یزد، وارد جلسه کمیته انضباطی شد و به این دانشجوی دختر پرخاش و توهین کرد. در نتیجه این اتفاق، فشار روانی شدیدی به این دانشجو وارد شد و با وخیم شدن حال او، آمبولانس وارد دانشگاه شد تا او را به بیمارستان منتقل کند.

شوراهای صنفی دانشجویان اکنون روایتی از این اتفاق ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه از پیش برای حذف این دانشجو برنامه داشته‌اند. مسئول خوابگاه در شب ۲۰‌ فروردین، مانع از خروج زهرا رحیمی از خوابگاه به بهانه «پوشش نامناسب» می‌شود. بر اساس گفته زهرا رحیمی، او و دوستانش جلو ورودی خوابگاه می‌نشینند تا یکی از دوستانش برای خروج او از خوابگاه چادر بیاورد. درنهایت این دانشجو با چادر از خوابگاه خارج می‌شود.

با وجود انجام خواسته مسئولان خوابگاه، فردای آن شب برای این دانشجو پیامکی مبنی بر رعایت نکردن قوانین پوشش ارسال و از او خواسته می‌شود تا ظرف ۲۴ ساعت به کمیته صیانت از پوشش مراجعه کند، در غیر این صورت تمامی خدمات آموزشی و رفاهی او تعلیق خواهند شد. درحالی که بر اساس شیوه‌نامه انضباطی، هیچ نهادی جز کمیته انضباطی حق محروم کردن دانشجو از امکانات دانشگاهی را ندارد.

این دانشجو نهایتا در تاریخ ۲۶ فروردین‌ و در‌پی وقایع شب ۲۰ فروردین، به کمیته انضباطی فراخوانده می‌شود. این جلسه برمبنای گزارش دروغین مسئول خوابگاه و در‌پی شکایت شخص رئیس دانشگاه ترتیب داده می‌شود. در همین جلسه با ورود رئیس دانشگاه و پرخاش این شخص، زهرا رحیمی بدحال و به بیمارستان منتقل می‌شود.

عباس کلانتریان فردای آن روز در اقدامی عجیب با خانواده زهرا رحیمی تماس می‌گیرد و از ممنوع‌الورودی او به خوابگاه و دانشگاه، به مدت دو ماه تا زمان اعلام حکم کمیته مرکزی، خبر می‌دهد.

حال زهرا رحیمی، بار دیگر و پس از اطلاع از این موضوع بد می‌شود و در نتیجه آمبولانس وارد خوابگاه می‌شود و او را به بیمارستان منتقل می‌کند. بنابراین گزارش، او فردای آن روز از بیمارستان مرخص و مجبور به ترک دانشگاه و خوابگاه می‌شود.

آنچه در این میان مشهود است این است که شخص رئیس دانشگاه علیه زهرا رحیمی دست به پرونده‌سازی و همچنین ایجاد فشار روانی شدید بر این دانشجو زده است. پرونده‌سازی برای دانشجویان معترض بدون سند و مدرک قانونی و مجازات آنان با شدیدترین احکام، رویه‌ای است که در بسیاری از دانشگاه‌ها رواج یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها، در عمل به‌عنوان مکمل قوه قضاییه عمل کرده‌اند. این کمیته‌ها، برخی مواقع، با هماهنگی نهادهای امنیتی و بهانه‌های واهی احکام طولانی‌مدت برای دانشجویان صادر کرده‌ند. در بسیاری از جلسات کمیته انضباطی، قوانین و اصول این جلسات رعایت نمی‌شود و برخی مواقع، جلسات بدون حضور دانشجویان، نماینده دانشجویان و همچنین طی کردن مراحل اداری انجام می‌شود. مسئولان و روسای دانشگاه‌ها نیز در ماه‌های گذشته از حکم غیرقانونی ممنوع‌الورودی به‌عنوان یک اهرم فشار علیه دانشجویان استفاده می‌کنند.

علاوه بر دانشگاه یزد، اخباری در مورد برخوردهای زننده با دانشجویان و همچنین حمله به آن‌ها مقابل دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه هنر اصفهان نیز گزارش شده است.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، اشخاصی با ایجاد مزاحمت برای دانشجویان طی چند روز گذشته و در ساعاتی معین، سعی در پراکنده کردن جمع‌های دانشجویی داشته‌اند. این افراد به دانشجویان درخصوص نکشیدن سیگار، رعایت حجاب و جمع نشدن دانشجویان زن و مرد تذکر می‌دادند. همچنین گفته شده است که این اشخاص در یکی از این روزها با اسپری فلفل به دانشجویان حمله و یک دانشجو را بازداشت و پس از اخذ تعهد، آزاد کرده‌اند.

یکی از کاربران رسانه‌های اجتماعی روز دوشنبه گذشته در‌مورد حملات این گروه به دانشجویان نوشته بود: «جلو ورودی دانشگاه هنر اصفهان چند تا موتورسوار به دانشجوهایی که تو فضای سبز جلو دانشگاه نشسته بودند حمله کردند و حسابی بچه‌های مردم رو کتک زدند. اسپری فلفل زدند به سر و صورتشان و رفتند. به همین سادگی.»

اما روز بعد تعداد بیشتری دانشجو در همان مکان و زمان معین حاضر شدند. در نتیجه حضور گسترده دانشجویان، افرادی که برای سرکوب آمده بودند، این بار به دانشجویان نزدیک نشدند.

در ادامه احکام ناعادلانه کمیته‌های انضباطی، وضعیت تحصیلی علی فتاحی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، در سامانه گلستان از «مشغول به تحصیل» به «راکد» تغییر یافت. این امر به‌منزله سلب امکانات آموزشی از دانشجو است و مشمول بند ۱۳ تا ۲۰ مجازات تعیین‌شده در شیوه‌نامه انضباطی است که تنها با حکم کمیته مرکزی اجرا می‌شود.

علی فتاحی پیش از این هم در روندی کاملا ناعادلانه و غیرقانونی به چهار نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شده بود، درحالی‌که هیچ ابلاغیه رسمی به او‌ داده نشده و تمامی مراحل اداری به‌صورت شفاهی به او گفته شده است.

مسئولان دانشگاه در ماه‌های اخیر تلاش می‌‎کنند تا مدارکی به دانشجویان در‌مورد احکام صادره داده نشود و عموما با ابلاغ شفاهی احکام، تلاش می‌کنند تا بار مسئولیت احکام صادرشده را بر عهده نگیرند. در مواردی که برخی دانشجویان از حقوق خود آگاه نباشند، امکان سوء‌‌‌استفاده دانشگاه بیشتر می‌شود. روند کمیته‌های انضباطی نیز به‌گونه‌ای است که حتی مقدماتی‌ترین اصول تدوین‌شده به دست خود این افراد هم رعایت نمی‌شود.