تعلیق دانشجویان ادامه دارد؛ پیشگیری حاکمیت از شروع اعتراضات

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از تعلیق دست‌کم ۱۶ دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی  تبریز خبر داد

تصویری از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال گذشته - جماران

اعتراضات به مسمومیت‌های سریالی و مشکوک دانش‌آموزان در نقاط مختلف ایران کماکان ادامه دارد، اما دانشجویان پس از اعتراض به این حملات در اسفندماه سال گذشته‌، اکنون با تعلیق و محرومیت روبرو شده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور از صدور احکام تعلیق برای دست‌کم ۱۶ دانشجو دانشگاه علوم پزشکی تبریز به‌دلیل اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک خبر داد. از سوی دیگر، فشارهای امنیتی بیشتری علیه دانشجویان اعمال می‌شود. ممنوع‌الورودی‌های مربوط به خیزش سراسری کماکان برای برخی از دانشجویان پابرجا است.

همچنین جسته‌گریخته از دانشگاه‌های مختلف شنیده می‌شود که تلاش برای مجبور کردن دانشجویان به استفاده از حجاب اجباری بیش از پیش شده است و در مواردی حراست دانشگاه از نیروهای انتظامی خارج از دانشگاه کمک می‌گیرد.

مسئولان دانشگاه‌ها در اقداماتی پیشگیرانه به برخوردهای امنیتی با دانشجویان ادامه می‌دهند تا آن‌ها را از اعتراضات احتمالی در دانشگاه‌ها دور کنند.

در همین راستا حداقل ۱۶ نفر از دانشجویان علوم‌پزشکی تبریز با رای شورای بدوی کمیته انضباطی دانشگاه، به‌اتهام ایجاد یا شرکت در بلوا و آشوب، به تعلیق از تحصیل به مدت یک یا دو ترم محکوم شدند. این احکام به علت اعتراض ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ دانشجویان علوم‌ پزشکی تبریز به روند مسمومیت گسترده و چندماهه دانش آموزان صادر شدند.

بر این اساس، مهران سلیمانی، دانشجوی ورودی ۹۹ رشته‌ مدیریت دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، به حکم شورای بدوی انضباطی این دانشگاه، به دو ترم منع موقت از تحصیل محکوم شد.

عرفان ربیعی، دانشجوی ورودی ۹۶ رشته‌ داروسازی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، به حکم شورای بدوی انضباطی این دانشگاه، به دو ترم منع موقت تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

سینا توحیدی، دانشجوی ورودی ۹۶ رشته‌ داروسازی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، به حکم شورای بدوی انضباطی این دانشگاه، به دو ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

علی عیسی‌پور، دانشجوی ورودی ۱۴۰۰ رشته پرستاری دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، به حکم شورای بدوی انضباطی این دانشگاه، به یک‌ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

شهین دبستانی، دانشجوی ورودی ۹۸ رشته‌ فیزیوتراپی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، به حکم شورای بدوی انضباطی این دانشگاه، به دو ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

پیروز رحمان‌زاده، دانشجوی ورودی ۹۶ رشته‌ پزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، به حکم شورای بدوی انضباطی این دانشگاه، به دو ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

بر اساس این گزارش، حداقل برای ۱۰ نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه احکام یک‌ و دو نیمسال تعلیق از تحصیل صادر شده است که از این ۱۶ نفر، پرونده ۱۰ نفر از آنان برای رسیدگی به شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت ارسال شده و امکان صدور احکام بلندمدت تعلیق از تحصیل (سه ترم یا بیشتر) برای این دانشجویان وجود دارد.

پیش از این اعلام شده بود که امید زهدی، دانشجوی دندانپزشکی و دبیر شورای صنفی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌ ‌پزشکی تبریز، در شورای بدوی کمیته انضباطی به‌اتهام شرکت در بلوا و آشوب که مصداق آن اعتراضات به مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان است، به یک‌ نیمسال منع موقت از تحصیل محکوم شده است.

میلاد خسروی، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، در شورای بدوی کمیته انضباطی به مدت یک نیمسال به منع موقت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد. همچنین این دانشجو در نیمسال گذشته به‌طور کامل ممنوع‌الورود به دانشگاه بوده و فقط در هفته پایانی نیمسال امکان ورود به دانشگاه را داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دانشگاه‌ها تا حدی برای صدور حکم تعلیق دانشجویان با یکدیگر مسابقه می‌دهند که در اتفاقی عجیب کمیته انضباطی دانشگاه علامه یک دانشجوی دانشگاه تهران را تعلیق کرد. بر این اساس، مسئولان دانشگاه علامه برای طهمورث امیران، دانشجوی دانشگاه تهران، پیامک تعلیق ارسال کرده‌اند.

انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه با اعلام این خبر، متن این پیامک را منتشر کرد که نوشته بود: «دانشجوی گرامی با توجه به عدم رعایت قوانین و مقررات دانشگاه و شرکت در تجمع غیرقانونی، شما از تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ تا زمان برگزاری جلسه دفاع از پایان‌نامه‌تان از ورود به دانشگاه محروم هستید، دانشگاه علامه طباطبایی»

این اتفاق در حالی رخ داده است که دو سال از زمان دفاع پایان‌نامه و فارغ‌التحصیلی این دانشجو از دانشگاه علامه طباطبایی می‌گذرد و او در حال حاضر دانشجوی دانشگاه تهران است.

انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه در واکنش به این اتفاق در کانال تلگرام خود نوشته است: «مسئولان دانشگاه علامه استیصال در مقابله با دانشجویان و ترس خود از دانشجو را هر روز با عملکرد و خطایی جدید نمایان می‌کنند، روزی با حمله فیزیکی به دانشجویان، روزی با تعلیق‌های گسترده و غیرقانونی و امروز نیز با تعلیق دانشجویی که دیگر در این دانشگاه تحصیل نمی‌کند.»

در ادامه فشارها بر دانشجویان دانشگاه هنر، نیروهای لباس‌ شخصی مقابل در ورودی دانشگاه هنر مستقر شدند و یک دانشجو را بازداشت کردند. بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نیروهای لباس‌ شخصی که روز دوشنبه در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر مستقر شده‌ بودند با حراست دانشگاه در ارتباط بودند. همچنین فهرست جدیدی از دانشجویان ممنوع‌الورود در دست حراست است که با وجود پیگیری و پرسش دانشجویان، علت این ممنوعیت ورود به دانشگاه مشخص نشده است.

گفته می‌شود در جریان اعتراض دانشجویان به جلوگیری از ورود به‌دلیل پوشش، افراد لباس‌ شخصی یک دانشجوی دختر را ربوده‌اند. از هویت این دانشجو تا این لحظه اطلاع دقیقی در دست نیست.