پرتاب آزمایشی موشک «استارشیپ» ناموفق بود

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس، با انتشار توییتی نوشت دومین پرتاب آزمایشی «استارشیپ» طی ماه‌های آینده انجام می‌شود

به‌گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، دقایقی پس از پرتاب موشک «استارشیپ»، که بزرگ‌ترین موشک ساخته شده در تاریخ بشر به‌حساب می‌آید، این موشک در هوا منفجر شد؛ موشکی که هیچ خدمه‌ای نداشت و سازندگانش امیدوارند روزی بتواند انسان‌ را به سیاره مریخ برساند.

موشک «استارشیپ»، ساخت شرکت اسپیس‌ایکس، صبح روز پنجشنبه، ۲۰ آوریل ۲۰۲۳، از روی یکی از سکوهای پرتابِ آمریکا، واقع در سواحل جنوبی ایالت تگزاس، به فضا پرتاب شد و دقایقی پس از آن منفجر شد. با این‌حال شرکت اسپیس ایکس، پرتاب این موشک را اقدامی مهم به‌حساب می‌آورد و بر پایه اطلاعات منتشر شده در این زمینه، دست‌اندرکاران پرتاب آن حتی پس از منفجر شدنِ «استارشیپ» جشن روز پنجشنبه خود را بر هم نزدند.

شرکت اسپیس ایکس با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، پرتاب روز پنجشنبه را یک «آزمایش» دانست و در ادامه تاکید کرد این شرکت از آزمایش انجام شده درس‌هایی آموخت و باعث شد تا در مراحل بعدی قابلیت‌های «استارشیپ» را بهبود دهد. این شرکت در ادامه این توییت چنین نوشت:«اسپیس‌ایکس به‌دنبال آن است تا زندگی را چند سیاره‌ای کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر برخی ناظران نیز در ارتباط با پرتاب ناموفقِ «استارشیپ» گفتند انفجار موشک متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس امری متداول در آزمایش‌هایی از این دست به‌حساب می‌آید، چون دانشمندان و مهندس‌ها تازه پس از نخستین پرتاب متوجه نقص‌هایی می‌شوند که در پژوهش‌ها و آزمایش‌های قبلی متوجه آنها نشده بودند. 

این گروه از ناظران، به‌منظور اثبات ادعای خود، به تجارب متاخر ناسا، اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا، اشاره می‌کنند. به‌عنوان مثال پیش از آنکه ناسا موفق شود موشک اس.ال.اس را در نوامبر سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کند، دو پرتاب ناموفق را تجربه کرده بود.

پروژه «استارشیپ» اهمیت بسزایی برای ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، دارد. او پیش‌تر، ضمن اشاره به روند گرمایش زمین و تبعات منفی این روند بر ادامه حیات نوع بشر تاکید کرد، مهم است تا انسان در چنان شرایطی توانایی این را داشته باشد که زندگی را در سیاره‌های دیگر نیز ادامه دهد. به‌عقیده ماسک، پروژه «استارشیپ» می‌تواند به مرور زمان سفر به فضا را برای انسان‌ها به سفری ارزان تبدیل کند و حتی توانایی آن را دارد تا روزی سفر به مریخ را به امری ممکن بدل سازد.

ماسک دقایقی پس از پرتاب ناموفق «استارشیپ» با انتشار توییتی، ضمن تبریک گفتن به اعضای تیمی که بر روی پروژه «استارشیپ» کار می‌کنند، پرتاب ناموفق روز پنجشنبه را حاوی درس‌هایی آموزنده توصیف کرد و نوشت دست‌اندرکاران پروژه «استارشیپ» پرتاب بعدی را طی ماه‌های آینده انجام خواهند داد.

بیشتر از تکنولوژی