منچسترسیتی و رئال، اینتر و میلان؛ جذاب‌ترین نیمه‌نهایی ممکن در لیگ قهرمانان

گواردیولا در فکر گرفتن انتقام حذف فصل گذشته در همین مرحله از آنجلوتی و مادریدی‌ها است؛ از سوی دیگر، میلان و اینتر در یک نیمه‌نهایی اروپایی، دربی سنتی خود را برگزار خواهند کرد

مسابقه منچسترسیتی و بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا - AFP

روز دوم دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا شامگاه چهارشنبه ۳۰ فروردین برگزار شد و در پایان این بازی‌ها میان منچسترسیتی با بایرن مونیخ و اینترمیلان با بنفیکا، دو تیم انگلستانی و ایتالیایی به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند.

منچسترسیتی که هفته گذشته در بازی رفت توانسته بود با سه گل بایرن‌ مونیخ را در انگلستان شکست دهد، در مسابقه چهارشنبه شب به یک بازی منطقی و ضدحملات برق‌آسا با نقش محوری اریک هالند، فوق‌ستاره نروژی‌اش، روی آورد و اگرچه هالند در نیمه اول یک پنالتی را خراب کرد و دو تیم بدون گل به رختکن رفتند، این ستاره دست‌نیافتنی در نیمه دوم توانست در میان موقعیت‌های پیاپی مونیخی‌ها، با فراری سریع دروازه بایرن را باز کند.

پس از این گل، بایرن همچنان به حملات خود ادامه داد اما فقط یک پنالتی نصیبش شد که کیمیش آن را گل کرد تا در نهایت مجموع دو بازی با نتیجه چهار بر یک به نفع سرمایه‌داران اماراتی مقیم منچستر به پایان برسد.

هالند با زدن ۱۲ گل با منچسترسیتی در لیگ قهرمانان، به رکورد بیشترین تعداد گل‌زده بازیکنی از باشگاهی انگلستانی در یک فصل رسید. از سال ۲۰۰۴ تاکنون این رکورد در دست فن نیستلروی، ستاره هلندی منچستریونایتد بود.

وقتی از برناردو سیلوا، هافبک منچسترسیتی، پرسیدند آیا داشتن یک مهاجم قابل‌اعتماد مانند هالند به تیم کمک می‌کند تا بتواند عقب بنشیند و به ضدحملات امیدوار باشد، پاسخ داد: «از آنجایی که ما اکنون این بازیکن خاص را داریم، شاید گاهی اوقات در دفاع از عقب احساس راحتی بیشتری داشته باشیم. زیرا وقتی آن‌ها فضای پشت مدافعان را به ما می‌دهند، می‌دانیم که آن جانور [هالند] همان‌جا حضور دارد. همچنین کوین دی‌بروینه وقتی در ضدحمله می‌دود، ارتباط ویژه بین آن‌ها بسیار خطرناک است؛ پس احتمالا بله.»

گواردیولا نیز پس از این مسابقه گفت: «از اینکه برای سومین سال متوالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافتیم، خیلی خوشحال‌ام. صادقانه می‌گویم که نتیجه ۱ــ۴ در مجموع، نشان‌دهنده آنچه واقعا در این دو بازی گذشت نبود. از همان دقیقه اول نیمه دوم، کنترل بازی را در دست گرفتیم. تنها نقطه ضعف ما این بود که پاس‌های متوالی زیادی نداشتیم تا کار را سریع‌تر به پایان برسانیم.»

دیگر دیدار این مرحله نیز با تقابل دو تیم اینترمیلان ایتالیا و بنفیکای پرتغال در ‌سن‌سیرو برگزار شد؛ مسابقه برگشتی که دور رفت آن با پیروزی دو بر هیچ شاگردان سیمونه اینزاگی در لیسبون به پایان رسیده بود و در بازی چهارشنبه‌شب نیز نتیجه پرگل و تساوی ۳ــ۳ به صعود اینترمیلان به مرحله نیمه‌نهایی منجر شد.

میلان و اینتر حالا برای اولین بار از سال ۲۰۰۵، در نیمه‌نهایی این مسابقات به مصاف هم خواهند رفت. میلان آخرین باری که در سال ۲۰۰۷ به نیمه‌نهایی رسید، قهرمان این رقابت‌ها شد و اینتر نیز آخرین بار که زیر نظر ژوزه مورینیو در سال ۲۰۱۰ به نیمه‌نهایی رسید، مقام قهرمانی را از آن خود کرد.

ممکن است یک تیم ایتالیایی برنده مسابقات فصل جاری نشود اما یک سرمربی ایتالیایی یعنی کارلو آنچلوتی ممکن است این جام را به خانه ببرد و این همان چیزی است که نیمه‌نهایی رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان اروپا را به یک موقعیت دیدنی برای فوتبال ایتالیا تبدیل می‌کند. اینزاگی نیز برای تثبیت جایگاه متزلزل خود روی نیمکت اینتر و در شرایطی که در سری‌ آ ناموفق بوده است، به بردن این جام اروپایی نیاز مبرمی دارد.

استیون ژانگ، رئیس چینی باشگاه اینترمیلان، قبل از قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی گفته بود که دوست دارد تیمش با میلان روبرو شود و حالا با پشت سر گذاشتن بنفیکا، به این آرزو رسیده است: «در طول سال‌های حضورم در اینتر، دربی همیشه یکی از بازی‌های موردعلاقه و هیجان‌انگیز برایم بوده است. البته به این دلیل که می‌خواهیم انتقام تاریخی و سال گذشته را بگیریم. در هر فصل، ما همیشه در نظر داریم که در هر رقابتی تمام مسیر را طی کنیم. بدیهی است که لیگ قهرمانان اروپا سخت‌ترین رقابت است، به خصوص در حال حاضر برای باشگاه‌های ایتالیایی؛ اما ما مطمئنا به رویاپردازی ادامه می‌دهیم.»

با نتایج به‌دست آمده، در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۳-۲۰۲۲ دو تیم رئال مادرید اسپانیا و منچسترسیتی انگلستان از یک‌سو به دیدار هم خواهند رفتند و در طرف دیگر، دو تیم میلان و اینتر، یک نیمه‌نهایی حساس و رویایی را رقم خواهند زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئال و من‌سیتی در مرحله نیمه‌نهایی فصل پیش لیگ قهرمانان نیز به مصاف هم رفته بودند که مادریدی‌ها با هدایت کارلو آنچلوتی، موفق شدند شاگردان پپ گواردیولا را در مجموع با نتیجه ۶ــ۵ شکست دهند و در فینال نیز به مقام قهرمانی دست یابند.

گواردیولا و آنچلوتی تاکنون هشت بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که پنج برد سهم پپ و سه برد سهم کارلتو شده است. پس از چلسی و منچستریونایتد، منچسترسیتی سومین تیم انگلستانی است که سه دوره پیاپی به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌رسد و پپ گواردیولا نیز اولین سرمربی تاریخ است که طی ۱۰ فصل مختلف به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود می‌کند؛ البته که در ۹ مورد قبلی فقط سه بار به فینال راه یافته است.

از آن‌سو، آنچلوتی برای نهمین بار به عنوان سرمربی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حاضر می‌شود. در هشت مورد قبلی، او پنج بار به فینال رسیده است.

دو تیم تاکنون هشت بار در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر رفته‌اند که سهم هرکدام سه برد، دو تساوی و سه باخت بوده است.

از چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی این فصل لیگ قهرمانان اروپا، سه تیم رئال‌مادرید، آث‌میلان و اینترمیلان در مجموع ۲۴ بار فاتح رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند و در مقابل، سیتی به دنبال کسب اولین قهرمانی خود را در این جام است. البته سهم عمده‌ این برتری‌ها به مادریدی‌ها اختصاص دارد که به‌تنهایی ۱۴ مرتبه جام قهرمانی را در اروپا بالای سر برده‌اند و به پادشاه این قاره معروف‌اند.

میلانی‌ها نیز که پس از سال‌‌ها توانسته‌اند بار دیگر رویای حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را محقق کنند، در مجموع ۱۰ بار موفق شده‌اند این عنوان را کسب کنند که سهم میلانی‌ها هفت قهرمانی و اینتر سه قهرمانی بوده است.

گواردیولا معتقد است که هر تیمی که می‌خواهد قهرمان اروپا شود، باید رئال را شکست دهد: «آن‌ها طی ۳۰ سال اخیر ۱۱ بار به نیمه‌نهایی رسیده‌اند. کاری که سه تیم دیگر برای رسیدن به نیمه‌نهایی انجام دادند، نیز فوق‌العاده است. همه تیم‌های دنیا این احساس را دارند که اگر می‌خواهید در این رقابت‌ها پیروز شوید، باید رئال مادرید را شکست دهید. قبلا این را در مورد بارسلونا می‌گفتند؛ اما حالا در مورد رئال مادرید صدق می‌کند.»

آرسن ونگر، مربی اسطوره‌ای و بازنشسته دنیای فوتبال که یک بار در فصل ۶ــ۲۰۰۵ آرسنال را به فینال چمپیونزلیگ  رساند و با نتیجه ۱ــ۲ مغلوب بارسلونا شد، معتقد است که میلان و سیتی برای صعود به دیدار پایانی این دوره از رقابت‌ها شانس کمتری دارند. او در گفت‌وگو با بین‌اسپورتس، در توضیح ادعای خود گفت: «به نظرم شانس حضور رئال مادرید و اینتر در فینال استانبول بیشتر است. این چیزی است که همه می‌دانند. میلان و سیتی به دلیل ثبات دفاعی کمتری که دارند، شانسشان برای فینالیست شدن کمتر است.»

دیدارهای رفت مرحله نیمه‌نهایی این فصل لیگ قهرمانان روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت و دیدارهای برگشت نیز در تاریخ‌های ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد. بازی‌هایی به‌شدت حساس و زیبا که میزبانی من‌سیتی و اینتر در مسابقات دوم از رقیبان خود، با توجه به جهنمی‌ کردن فضای ورزشگاه‌ها از سوی هواداران، شاید رسیدن به موفقیت را برای این دو تیم کمی آسان‌تر کند.

دو تیم برنده مسابقات نیمه‌نهایی روز شنبه ۲۰ خرداد در ورزشگاه استانبول ترکیه به مصاف هم خواهند رفت؛ دیداری که از حالا نمی‌توان حاضران در آن را پیش‌بینی کرد؛ زیرا به نظر می‌رسد هر چهار تیم برای رسیدن به این فینال مهیج شانسی تقریبا برابر داشته باشند.

بیشتر از فوتبال