مسیر سخت منچسترسیتی به‌سوی قهرمانی اروپا

طبق قرعه لیگ قهرمانان، تیمِ گواردیولا در یک‌چهام نهایی باید با تیم سابقش، بایرن مونیخ روبرو شود

کالوین فیلیپس، هافبک منچسترسیتی (راست) با کنراد لایمر، هافبک اتریشی لایپزیگ در جریان بازی دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا - Oli SCARFF / AFP

پپ گواردیولا، پیش از بازی برگشت تیمش مقابل لایپزیگ گفته بود معیار قضاوت درباره عملکرد این فصل او موفقیت در اروپا خواهد بود. منچسترسیتی هفته گذشته توانست این حریف آلمانی را ۷ بر صفر شکست دهد، ولی حالا در یک‌چهارم نهایی به یک مانع سخت خورده و طبق قرعه‌کشی روز جمعه باید با تیم سابقش بایرن مونیخ روبرو شود.

گواردیولا در سال ۲۰۱۶ از بایرن مونیخ به منچسترسیتی پیوست و در این مدت توانست برای چهار دوره قهرمان لیگ برتر انگلیس شود، ولی نتوانسته است با این تیم به قهرمانی اروپا برسد. او در سال ۲۰۲۱ به یک قدمی این جام رسید، ولی بازی فینال را به چلسی باخت. گواردیولا با بایرن هم نتوانسته بود به قهرمانی لیگ قهرمانان برسد و این یکی از حسرت‌های دوران سه ساله حضورش در فوتبال آلمان بود. او با این دو تیم در مجموع ۱۸ جام برده، ولی ۱۲ سال است که نتوانسته لیگ قهرمانان را فتح کند.

بایرن مونیخ یکی از سخت‌ترین قرعه‌های ممکن برای منچسترسیتی بود. قهرمان بوندس‌لیگا در مرحله قبل موفق شد پاری‌سن‌ژرمنِ پرستاره را در هر دو بازی رفت و برگشت شکست دهد و بعد از افت مقطعی‌اش، بار دیگر به وضعیت مطلوب برسد. بایرن در سال‌های گذشته استخوان‌بندی‌اش را حفظ کرده و بیشتر بازیکنان این تیم از فکرهای گواردیولا شناخت دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارلینگ هالند که در برد پرگل هفته گذشته منچسترسیتی در مقابل لایپزیگ پنج گل زد، اسلحه مرگبار گواردیولا در لیگ قهرمانان است. او قبل از حضور در تیم انگلیسی، بازیکن بوروسیا دورتموند بود و بارها مقابل بایرن مونیخ بازی کرده است. تقابل ستاره نروژی با اوپامکانو و دلیخت، مدافعان تنومند بایرن دیدنی خواهد بود. آن‌ها در مرحله قبل موفق شدند زوج مسی و امباپه را مهار کنند و هالند مقابل آن‌ها کار آسانی نخواهد داشت. 

صالح‌حمیدزیچ، مدیر بایرن مونیخ، درباره تقابل با سیتی و هالند گفت: «هالند یکی از بهترین مهاجمان جهان است، ولی ما مقابل پاری‌سن‌ژرمن به خوبی دفاع کردیم. سیتی فُرم خیلی خوبی دارد و بازی بایرن – سیتی پرهیجان‌‌ترین بازی این مرحله خواهد بود.»

نکته جذاب دیگر این بازی می‌تواند حضور ژائو کانسلو، مدافع پرتغالی بایرن، مقابل منچسترسیتی باشد. او به‌دلیل نیمکت‌نشینی در منچسترسیتی در نیم‌فصل تصمیم گرفت به بایرن مونیخ برود. 

منچسترسیتی در صورت عبور از سد بایرن مونیخ با برنده رئال مادرید و چلسی روبرو می‌شود. رئال مادرید فصل گذشته در نیمه‌نهایی بازگشت دراماتیکی مقابل منچسترسیتی داشت و این تیم را با گل‌های لحظات پایانی حذف کرد. رئال مادرید هرچند در لالیگا وضعیت سال گذشته را ندارد، ولی همچنان در زمره تیم‌های خطرناک اروپا است.

سمت دیگر جدول لیگ قهرمانان در اختیار تیم‌های ایتالیایی است. میلان باید با ناپولی، صدرنشین «سری آ» روبرو شود و اینتر با بنفیکا بازی خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال