آمریکا ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه را تجهیز می‌کند

آمریکا در قبال کمک‌های نظامی به ترکیه خواهان تضمین‌های مشخصی برای سیاست‌های منطقه‌ای خود است

جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ ارتش آمریکا در حین پرواز در  آسمان واشنگتن، مارس ۲۰۲۳  - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که وزارت دفاع ایالات متحده با فروش تجهیزات جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه موافقت کرده است. ارزش این قرارداد نظامی ۲۶۰ میلیون دلار برآورد شده است.

شبکه خبری آی‌۲۴ اسرائيل روز سه‌شنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین‌ماه) در گزارشی نوشت به‌رغم موافقت دولت بایدن با این خرید بزرگ نظامی ترکیه، هنوز سرنوشت قرارداد بسیار بزرگ‌تر میان آنکارا و واشنگتن برای خرید جنگند‌ه‌های پیشرفته اف-۱۶ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، روشن نیست.

با وجود موافقت اولیه دولت بایدن، این قرارداد نظامی، برای نهایی شدن ابتدا باید به تایید نمایندگان کنگره آمریکا برسد. در صورت تصویب کنگره، این نخستین فروش نظامی بزرگ ایالات متحده به ترکیه طی سال‌های گذشته به‌شمار می‌رود و می‌تواند به نوسازی ناوگان هوایی ارتش ترکیه، به‌عنوان عضوی مهمی از ناتو، کمک کند.

با این حال، به‌نوشته شبکه خبری آی‌۲۴ اسرائيل، قانون‌گذاران ایالات متحده با تایید احتمالی این قرارداد نظامی به‌دنبال تضمین‌های مشخص‌تری در قبال ترکیه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله این تضمین‌ها این است که دولت ترکیه از مخالفت‌های خود با گسترش ناتو در شمال اروپا دست بکشد، به تنش‌های خود با یونان، به‌عنوان یکی دیگر از اعضای قدیمی  ناتو پایان دهد و در راستای اجرای تحریم‌ها بین‌المللی علیه روسیه گام بردارد.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان ناتو است و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است. با این حال، بر خلاف بسیاری دیگر از متحدان آمریکا در ناتو تاکنون از ارسال سلاح به اوکراین، برای ایستادگی در برابر تهاجم نظامی روسیه، خودداری کرده است.

تعهد به خودداری ترکیه از تهاجم نظامی به سوریه و درگیر شدن با نیروهای کرد این کشور، از دیگر حساسیت‌های نظامی ایالات متحده در قبال سیاست‌های منطقه‌ای آنکارا است.

دولت ترکیه نیروهای کرد شمال سوریه را «تروریست» می‌داند، اما این نیروها از متحدان آمریکا در منطقه به‌شمار می‌روند و نقش مهمی در شکست داعش در سوریه داشتند.

بیشتر از جهان