انتخابات ترکیه؛ اردوغان تاریخ انتخابات را جلو انداخت

این انتخابات می‌تواند مهم‌ترین انتخابات ترکیه در دهه‌های اخیر باشد

اردوغان از سال ۲۰۰۳ بر ترکیه حکومت می‌کند- Adem ALTAN / AFP

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکيه، روز جمعه دهم مارس (۱۹ اسفند)، گفت که انتخابات پارلمانی و رياست‌جمهوری اين کشور چهاردهم ماه مه برگزار می‌شود، یعنی يک ماه زودتر از آنچه که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود. این انتخابات در پی زلزله ويرانگر ششم فوريه که باعث کشته شدن حدود ۵۰ هزار نفر در ترکيه و سوريه شد، برگزار می‌شود.

این انتخابات می‌تواند مهم‌ترین انتخابات ترکیه در دهه‌های اخیر باشد. رجب طیب اردوغان به‌دنبال تمديد دو دهه قدرت خود است. آمار رای‌گيری مشخص خواهد کرد که آيا ترکيه با روند استبدادی که اردوغان در پیش گرفته است موافق است یا نه. 

اردوغان از سال ۲۰۰۳ بر ترکیه حکومت می‌کند. او ابتدا به‌عنوان نخست‌وزیر و از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان رئیس‌جمهوری بر ترکیه ریاست می‌کند. انتخابات آینده می‌تواند باعث شود که اردوغان با چالش‌های بزرگی در ادامه روبرو شود. 

ترکیه نه تنها در حال مبارزه با مشکلات اقتصادی و افزایش تورم است، بلکه به‌دلیل زلزله ششم فوریه، صدها هزار نفر در ۱۱ استان ترکیه در چادر یا محل اقامت موقتی زندگی می‌کنند. 

اردوغان روز جمعه اعلام کرد شمار کشته‌شدگان کشورش در زلزله اخیر به بيش از ۴۷ هزار نفر رسیده است.

بسياری از مردم ترکیه از واکنش دولت اردوغان به زلزله انتقاد کرده‌اند. مردم اردوغان را مورد اتهام قرار داده‌اند که چرا با توجه به اینکه کشورش در معرض خطر زلزله بوده، برای این فاجعه آمادگی کافی نداشته است.  

کارشناسان، اجرا نکردن استانداردهای ساختمانی را دلیل عمده تلفات بالای این زمین‌لرزه می‌دانند.  

در اوائل هفته جاری، احزاب مخالف در ترکيه از جمله ناسيوناليست‌ها، اسلامگرايان و محافظه‌کاران به ماه‌ها بلاتکلیفی پايان دادند و یک کانديدای مشترک برای نامزدی عليه اردوغان معرفی کردند. این تصمیم، رای‌دهندگان ضداردوغان را خوشحال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلاف شش حزب مخالف دولت اردوغان، وعده داده‌اند که روند کنونی استبدادی ترکیه را متوقف می‌کنند و حقوق و آزادی‌های شهروندان را پس می‌گیرند. این شش حزب، کمال قلیچ‌داراوغلو ۷۴ ساله، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، یک سکولار با گرایش میانه-چپ، را به‌عنوان نامزد احزاب مخالف دولت اعلام کردند. 

رجب طيب اردوغان، رهبر ترکيه، اعتراف کرد که پاسخ دولت ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان در مراحل اوليه زلزله کند بود. با این حال، او گفت: «تخريب زيرساخت‌ها و آب و هوای زمستانی مانع تلاش‌های کمک‌رسانی شد. او وعده داده است که ظرف يک سال آینده، ده‌ها هزار خانه را بازسازی می‌کند.»

ائتلاف شش حزبی معروف به «اتحاد ملت» عهد کرده است دمکراسی پارلمانی را به ترکيه بازگرداند، اردوغان را از قدرت برکنار کرده و نظام کنونی را لغو کند. مخالفان اردوغان می‌گویند ساختار قدرت کنونی ترکیه، بدون توازن و تعادل به «حکومت یک نفره» تبدیل شده است. این ساختار قدرت در ترکیه در همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ تصویب و در پی انتخابات در سال ۲۰۱۸، اجرا شد.

بیشتر از جهان