حامی مالی حزب‌الله لبنان به تجارت الماس و آثار هنری در آمریکا مشغول بود 

ناظم سعید احمد در سال ۲۰۱۹ در آمریکا تحریم شده بود، اما از طریق یک شبکه مخفی کماکان مشغول واردات و صادرات در آمریکا بوده است

ناظم سعید احمد در خانه‌اش در بیروت- عکس منتشرشده در وزارت خزانه‌داری آمریکا از منبع Selections Arts  

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ آوریل، یک شبکه بین‌المللی پولشویی و ناقض تحریم‌های ایالات متحده را تحریم کرد که از ۵۲ فرد و نهاد در لبنان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، و چند کشور دیگر تشکیل شده است. 

به نوشته بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شبکه پرداخت، نقل‌وانتقال، و تحویل پول نقد، الماس، سنگ‌های قیمتی، آثار هنری و کالاهای فاخر را در راستای منافع فردی به نام ناظم سعید احمد، تسهیل می‌کرد.  

دادستان‌های آمریکا ناظم سعید احمد، یکی از تامین‌کنندگان مالی حزب‌الله لبنان، را به دور زدن تحریم‌هایی که آمریکا پیش‌تر علیه او اعمال کرده بود، متهم کردند و گفتند که او با صادرات صدها میلیون دلار الماس و آثار هنری تحریم‌ها را دور زده است. 

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی را علیه آنچه یک شبکه بین‌المللی پولشویی و فرار از تحریم‌ها خواند، اعلام کرد و در این اقدام ۵۲ فرد و نهاد را در لبنان، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، آنگولا، ساحل عاج، جمهوری دمکراتیک کنگو، بلژیک، بریتانیا و هنگ‌کنگ، به‌دلیل پرداخت و ارسال پول نقد، الماس، جواهرات گرانبها، آثار هنری و کالاهای لوکس در راستای منافع و اهداف مالی ناظم احمد، تحریم کرد. 

وزارت خزانه‌داری در سال ۲۰۱۹ احمد را به اتهام حمایت مالی از حزب‌الله تحریم کرده بود. واشنگتن حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی می‌داند. هدف از تحریم ناظم احمد قطع دسترسی او و ۱۱ کسب‌وکار مرتبط با او به سامانه مالی ایالات متحده آمریکا بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دادستان‌های فدرال آمریکا در بروکلین گفتند که ناظم احمد در همکاری با سه عضو خانواده و پنج نفر از همکارانش توانست به شکلی که ردپایی از او به جا نماند، به تجارت الماس و آثار هنری ادامه دهد. یکی از متهمان این در این نقشه به نام ساندار ناگاراجان، روز سه‌شنبه در انگلستان بازداشت شد. احمد کماکان آزاد است.

تای جانسون، سرپرست اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده آمریکا، که تیم تحقیقاتی تحت نظارتش درباره موارد نقض تحریم‌ها تحقیق و بررسی می‌کند، گفت که این تحقیقات «نشان‌دهنده تعهد قوی دولت‌های آمریکا و بریتانیا به جلوگیری از تبدیل شدن بازارهای آثار هنری و الماس به مخفیگاهی برای فعالیت‌های مالی غیرقانونی است».

دادستان‌ها گفتند که احمد در سال ۲۰۲۱ مستقیما درباره فروش آثار هنری با یک هنرمند مقیم نیویورک مذاکره کرد و از او خواست نامش را در جایی ذکر نکند. دادستان‌ها گفتند که شش نقاشی از این هنرمند به ارزش نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار به یک شرکت لبنانی مورد استفاده احمد، صادر شد. 

به گفته دادستانی، نهادهای مرتبط با احمد در مجموع بیش از ۴۴۰ میلیون دلار مبادلات مالی با نقض تحریم‌ها انجام داده‌اند؛ از جمله واردات ۲۰۷ میلیون دلار کالا به ایالات متحده و صادرات ۲۳۴ میلیون دلار کالا که عمدتا الماس و آثار هنری بوده است. 

خزانه‌داری آمریکا در اقدام جدید خود ضمن تحریم ۵۲ فرد و نهاد در کشورهای مختلف، هشدار داد که ناظم احمد یک شبکه بین‌المللی را کارگردانی و اداره می‌کند که از ماهیت سهل‌ و آسان‌گیر بازار جهانی الماس، جواهرات قیمتی و آثار هنری بهره‌برداری می‌کند. 

روز سه‌شنبه، بریتانیا نیز ناظم احمد را به ظن تامین مالی حزب‌الله، گروه مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در لبنان، تحریم کرد. 

دولت بریتانیا گفت که احمد یک مجموعه هنری بزرگ در بریتانیا دارد و با چندین هنرمند مقیم بریتانیا و همچنین گالری‌های هنری و حراجی‌های مستقر در آن کشور تجارت می‌کند. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۹، زمانی که ناظم سعید احمد را تحریم کرد، درباره او نوشت که این شهروند لبنانی از حزب‌الله لبنان حمایت مالی، مادی و فنی کرده و در راستای منافع و پشتیبانی از حزب‌الله لبنان خدمات‌رسانی کرده است. 

وزارت خزانه‌داری نوشت که این تاجر الماس، یک پولشوی عمده مستقر در لبنان و یک تامین‌کننده مالی چمشگیر حزب‌الله است و روابط نزدیکی با مقام‌های تحریم‌شده حزب‌الله از جمله حسن نصرالله و عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله در ایران، دارد. 

بیشتر از جهان