بازگشت سفیر پاکستان به کابل؛ متقی خواستار شفافیت در صدور ویزا شد

اسلام‌آباد در دوران جنگ طالبان با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن، از طالبان حمایت می‌کرد

طالبان و سفیر پاکستان در کابل بر گسترش روابط تاکید کردند- وزارت خارجه طالبان

طالبان روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل) اعلام کردند که عبدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، با امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، دیدار کرده است. نظامانی دسامبر سال گذشته از حمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) به ساختمان سفارت این کشور در کابل جان سالم به‌ در برد و افغانستان را ترک کرد.  

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: «وزیر امور خارجه ضمن خوشامدگویی به این دیپلمات پاکستانی، ابراز امیدواری کرد که برگشت او تاثیری مثبت روی روابط دیپلماتیک دو کشور داشته باشد.» 

به نقل از این بیانیه، وزیر خارجه طالبان از سفیر پاکستان در کابل خواست که در راستای ایجاد شفافیت در روند صدور ویزا به شهروندان افغانستان، اقدام کند. برای اخذ ویزای پاکستان در افغانستان محدودیت وجود دارد و برخی از متقاضیان سفر به پاکستان مجبورند  ویزا را در بازار سیاه خریداری کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که سفیر پاکستان در کابل ابراز امیدواری کرده روابط میان دو کشور بهبود پیدا کند و این سفارت در هماهنگی با وزارت خارجه طالبان سازوکاری را برای تسهیل صدور ویزا ارائه خواهد کرد. 

امیرخان متقی رهایی شهروندان افغان از زندان‌های شهر کراچی را گامی مثبت در روابط با پاکستان توصیف کرده و خواهان رهایی شمار دیگری از زندانیان شده است. 

این درحالی است که پاکستان صدها تن از شهروندان افغان، ازجمله زنان و کودکان، را به‌دلیل نداشتن مدارک اقامت قانونی بازداشت کرده است.  

پاکستان ازجمله کشورهایی محسوب می‌شود که بر طالبان نفوذ دارد و این به‌دلیل بیش از دو دهه ارتباط با این گروه است. اسلام‌آباد در دوران جنگ طالبان با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن، از طالبان حمایت می‌کرد و این گروه پناهگاه‌های امنی در پاکستان داشتند.  

با به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، مقام‌های پاکستانی در مجامع بین‌المللی به نمایندگی از افغانستان صحبت کردند و خواستار توجه جهان به وضعیت این کشور شدند. این مقام‌ها از جامعه جهانی خواستند که به کمک مردم افغانستان بشتابد. 

با وجود اینکه اسلام‌آباد بر طالبان نفوذ دارد، اما حکومت این گروه تاکنون به درخواست آن کشور مبنی‌بر مبارزه با تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) عمل نکرده است. تی‌تی‌پی و چگونگی ارتباط با هند، رقیب جدی پاکستان، از موارد تنش‌زا میان پاکستان و طالبان شمرده می‌شود.