وزارت خارجه پاکستان: برنامه‌ای برای بستن سفارتمان در کابل نداریم

حمله به سفارت پاکستان در کابل چند روز پس از پایان‌یافتن آتش‌بس میان طالبان پاکستانی و حکومت این کشور صورت گرفت

نخست‌وزیر پاکستان «تلاش مفتضحانه» برای ترور عبید‌الرحمان نظامانی، سفیر آن کشور در کابل، را محکوم کرد- Twitter/ @PakinAfg

پس از حمله مسلحانه به سفارت پاکستان در کابل که به زخمی‌شدن یک محافظ امنیتی منجر شد، وزارت خارجه پاکستان ضمن محکوم‌کردن این حمله، گفت دولت پاکستان برنامه‌ای برای تعطیل‌کردن سفارت یا خروج کارمندانش از افغانستان ندارد.

چند فرد مسلح بعدازظهر جمعه ۱۱ آذرماه به ساختمان سفارت پاکستان در کارته پروان شهر کابل حمله کردند. در این حمله یکی از محافظان سفارت زخمی شد و به دیگر کارمندان آسیبی نرسید.

وزارت خارجه پاکستان گفت که حمله به قصد کشتن عبیدالرحمان نظامانی، سفیر پاکستان، صورت گرفته است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در توییتی نوشت: «من تلاش مفتضحانه برای ترور رئیس ماموریت [پاکستان] در کابل را محکوم می‌کنم.»

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «پاکستان با دولت موقت افغانستان [طالبان] در تماس است و اقدام‌های امنیتی تقویت‌شده برای محافظت از کارمندان دیپلماتیک و نمایندگی‌های پاکستان در افغانستان در حال انجام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در تماس تلفنی با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، با تاکید بر تعهد طالبان در مورد حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ادعا کرد که طالبان به‌زودی عوامل حمله به سفیر پاکستان را بازداشت و مجازات می‌کند.

وزیر خارجه طالبان افزود که حمله به سفارت برای آسیب‌زدن به روابط طالبان و پاکستان صورت گرفته است و مقام‌های دو طرف نباید به تروریست‌ها چنین اجازه‌ای بدهند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «سرپرست وزارت خارجه دولت موقت افغانستان حمله تروریستی به عبید‌الرحمن نظامی، رئیس هیئت پاکستانی در کابل، را به‌شدت محکوم کرد. متقی با تاکید بر عزم راسخ افغانستان برای مبارزه با تروریسم، به وزیر خارجه [پاکستان] اطمینان داد که دولت افغانستان عاملان این حمله شنیع را به‌سرعت به دست عدالت خواهد سپرد.»

بلاول بوتو زرداری در جریان صحبت با امیرخان متقی، از «تعهد تزلزل‌ناپذیر پاکستان برای مبارزه با تروریسم» سخن گفت و افزود که پاکستان از برنامه‌هایش در افغانستان منصرف نخواهد شد.

حمله به سفیر پاکستان در کابل، چند روز پس از پایان یافتن آتش‌بس میان طالبان پاکستانی و حکومت این کشور صورت گرفت. این حمله را تاکنون هیچ گروه یا فردی برعهده نگرفته است. اوایل سپتامبر سال جاری نیز یک مهاجم انتحاری داعش خراسان به سفارت روسیه در کابل حمله کرد که در آن شش نفر، ازجمله دو دیپلمات ارشد روس کشته شدند.

در ۱۵ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت داعش خراسان، تحریک طالبان پاکستانی و برخی دیگر از سازمان‌های تروریستی افزایش یافته است. کشته‌شدن ایمن‌الظواهری، رهبر پیشین القاعده، در کابل، حضور این شبکه را نیز در افغانستان علنی کرد.

سخنگویان طالبان حضور تروریست‌های خارجی را در افغانستان تایید نمی‌کنند، اما گزارش‌های ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که القاعده، داعش خراسان، طالبان پاکستانی و گروه‌های تروریستی تشکیل‌شده از شهروندان کشورهای آسیای میانه و چین نیز در افغانستان حضور دارند.