اسلام‌آباد ادعای حمله داعش به سفارت پاکستان در کابل را بررسی می‌کند

مسئولیت حمله روز جمعه به سفارت پاکستان را که به زخمی شدن یک نگهبان آن انجامید، گروه داعش پذیرفت

عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل است- PAK Embassy

محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، یکشنبه، ۱۳ آذر (۴ دسامبر)، گفت که اسلام‌آباد ادعای حمله داعش به سفارت این کشور در کابل را «مستقل» و در مشورت با «مقام‌های افغانستان» بررسی می‌کند.

او در توییتر نوشت: «این حمله تروریستی، گوشزد دیگری است از تهدیدی که تروریسم برای صلح و ثبات در افغانستان و منطقه ایجاد می‌کند. ما باید با تمام توان جمعی خود برای شکست این تهدید، قاطعانه عمل کنیم.»

او تاکید کرد که اسلام‌آباد بر تعهد خود در مبارزه با تروریسم «ثابت قدم» است.

«شاخه خراسان» گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله روز جمعه به سفارت پاکستان را که به زخمی شدن یک نگهبان این سفارت منجر شد، پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ داعش آمده است که نیروهایش به سفیر پاکستان، که او را «مرتد» خطاب کرده‌اند، حمله کردند. 

حمله به عبیدالرحمن نظامانی، سفیر پاکستان در کابل، از ساختمان مجاور سفارت صورت گرفت و در نتیجه آن، یک نگهبان سفارت زخمی شد.

پاکستان و طالبان حاکم بر افغانستان روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. مقام‌های حکومت سابق افغانستان ادعا می‌کردند که اسلام‌آباد طالبان را حمایت می‌‌کند تا به جنگ در این کشور ادامه دهند.اما پاکستان این ادعاها را رد می‌کرد. 

بیش از ۱۵ ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، گروه داعش مسئولیت چندین بمبگذاری و حمله مسلحانه را در این کشور بر عهده گرفته است. 

افراد وابسته به گروه داعش چندین بار نیز به نیروهای طالبان حمله کرده و تلفاتی بر آنان وارد آورده‌اند. 

طالبان در ماه‌های نخست حاکمیت خود در افغانستان، ادعا می‌کردند که امنیت را در سراسر کشور تامین کرده‌اند، اما پس از مدتی، داعش دوباره حملات خود را از سر گرفت. 

با ادامه حمله‌های داعش در افغانستان، کشورهای منطقه از گسترش فعالیت‌های تروریستی در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، چهارشنبه، ۲۳ نوامبر (دوم آذر)، گفته بود که خطر نفوذ تروریست‌های بین‌المللی به کشورهای آسیای میانه زیاد است. او در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در ایروان، پایتخت ارمنستان، افزود که وضعیت افغانستان چالش‌برانگیز است و احتمال نفوذ شبه‌نظامیان به کشورهای عضو این سازمان، وجود دارد.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی، در افغانستان حضور دارند.

اما طالبان ادعا می‌کنند که قادرند تهدیدات تروریستی را مهار کنند و به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری حمله شود.

بیشتر از جهان