جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان در فنلاند کار خود را آغاز می‌کند

پنج حزب فنلاندی به رهبری بانوان، دولت ائتلافی را تشکیل می‌دهند که یک زن ۳۴ ساله سکاندار آن خواهد بود

سانا مارین پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر فنلاند، ۸ دسامبر ۲۰۱۹/Vesa Moilanen / Lehtikuva / AFP

سانا مارین، که پیش از این وزیر حمل ونقل فنلاند بود، از سوی حزب سوسیال دموکرات به عنوان جانشین آنتی رینه، نخست وزیر مستعفی این کشور برگزیده شد.

وی رهبری دولت ائتلافی چپ میانه‌ای را در دست خواهد گرفت که چهار تن از رهبرانش زیر 35 سال سن دارند. مارین که خود 34 سال دارد، به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر فعلی جهان و سومین رئیس دولت زن فنلاند به این سمت انتخاب شد.

نخست وزیر اسبق فنلاند، الکساندر استاب، با ابراز خرسندی نسبت به تشکیل کابینه جدید، گفت: «این نشان می‌دهد که فنلاند یک کشور مدرن و پیشرو است.» وی در حساب توئیتری خود نوشت: «حزب من در دولت حضور ندارد اما از این خوشحالم که رهبران پنج حزب حاضر در دولت زن هستند.»

مارین که از سال 2015 نماینده پارلمان و پیش از آن معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات بود، جانشین رینه‌ای می شود که هفته گذشته پس ازناکامی در کسب حمایت موتلف کلیدی خود یعنی «حزب میانه» از سمت خود کناره گرفت.

رینه نخستین رهبر چپگرای فنلاند در طول بیست سال گذشته بود که در پی پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات ماه آوریل سال جاری میلادی به ریاست دولت فنلاند رسید. اما رهبری وی در مواجه با اعتصاب دو هفته ای اداره پست فنلاند در ماه نوامبر که به صنایع دیگر ازجمله شرکت هواپیمایی «فین ایر» نیز سرایت کرد، از سوی حزب میانه مورد انتقاد قرار گرفت.

تصمیم رینه برای کناره‌گیری از سمتش منجر به استعفای رسمی ائتلافی از احزاب سوسیال دموکرات، میانه، و سه شریک آنها یعنی حزب سبزها، ائتلاف چپ و حزب جمعیت سوئدی‌های فنلاند از دولت شد. اما سوسیال دموکرات‌ها و چهار حزب موتلف دیگر روز یکشنبه اعلام کردند که دردولت مارین به کار خود ادامه خواهند داد. دولت جدید با حفظ 117 کرسی از مجموع 200 صندلی پارلمان فنلاند، همچنان حمایت اکثریت نمایندگان را همراه خود خواهد داشت.

تیتی توپوراینن، یکی از نمایندگان پارلمان فنلاند در واکنش به انتخاب مارین، در حساب توئیتری خود نوشت که کشورش نخست وزیری زیرک و فوق العاده خوب خواهد داشت.

کاتری کولومنی، ماریا اوهیسالو، لی اندرشون و آنا-ماریا هنریکسون پنج بانویی هستند که رهبری ائتلاف حاضر در دولت را در دست دارند.

© The Independent

بیشتر از جهان