نخستین صدراعظم زن در تاریخ آلمان بالاترین نشان افتخار کشورش را می‌گیرد

آنگلا مرکل، سیاستمدار مقتدر آلمان در دو دهه اول قرن ۲۱، سومین صدراعظم آلمان است که بالاترین نشان افتخار کشورش را دریافت می‌کند

آنگلا مرکل صدر اعظم سابق آلمان و همسرش یوآخیم زاور - AFP

آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، در ۶۸ سالگی بالاترین نشان افتخار کشورش را دریافت می‌کند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، قرار است به «قدرتمندترین زن جهان در دو دهه اول قرن ۲۱» به دلیل خدماتش، نشان «شایستگی صلیب اعظم» را اعطا کند.

اولاف شولتس، صدراعظم کنونی آلمان، نیز در مراسم حضور خواهد داشت.

اولین صدراعظم زن در تاریخ آلمان و محبوب‌ترین سیاستمدار دو دهه اخیر این کشور، سومین صدراعظم آلمان خواهد بود که بالاترین نشان افتخار را می‌گیرد. پیش از او کنراد آدناور، صدراعظم آلمان غربی (فدرال) که به پیشرفت صنعتی این کشور و صلح بین آلمان غربی و شرقی کمک زیادی کرد و هلموت کهل، صدراعظم آلمان که بنیان‌گذار اتحاد دو آلمان شد، چنین نشانی را دریافت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکل که خود زاده و بزرگ‌شده آلمان شرقی است، نخستین صدراعظم زن در تاریخ آلمان متحد است.

تحلیلگران بر نقش مهم مرکل در مبارزه با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و همه‌گیری کووید-۱۹ تاکید می‌کنند. مرکل از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ صدراعظم ابرقدرت اقتصادی اروپا بود. البته امروز برخی از میراث به جا مانده از سیاست خارجی او در ارتباط با روسیه انتقاد می‌کنند.

منتقدان می‌گویند مرکل سال‌ها سیاست «مصالحه به هر قیمت» را با روسیه در پیش گرفت و به همین دلیل، ولادیمیر پوتین جرات حمله به اوکراین را پیدا کرد.

مرکل همواره از تلاش‌های دیپلماتیکش برای صلح در اوکراین دفاع کرده است.

صدراعظم پیشین آلمان به دلیل وابستگی زیاد آلمان به گاز روسیه هم مخالفانی دارد. او در تازه‌ترین مصاحبه خود اعلام کرد که تصمیم‌های دولت در آن زمان برای خرید گاز از روسیه بسیار درست و منطقی بوده‌اند.

بیشتر از جهان