آلمان با درخواست لهستان مبنی بر ارسال میگ -۲۹ به اوکراین موافقت کرد

نوزده سال پیش آلمان ۲۲ فروند از جنگنده‌های میگ – ۲۹ خود را به لهستان ارسال کرد و از این‌رو رضایت این کشور برای دسترسی کی‌یف به این جنگنده‌ها لازم است

RADOSLAW JOZWIAK / AFP

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۱۳ آوریل ۲۰۲۳، نوشت وزارت دفاع آلمان با درخواست لهستان مبنی بر ارسال ۵ فروند از جنگنده‌های میگ – ۲۹، که از هواپیماهای جنگی ساخت اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد به‌حساب می‌آید، به اوکراین موافقت کرد.

به‌گزارش این خبرگزاری هدف لهستان از ارسال جنگنده‌های میگ – ۲۹ به اوکراین، تقویت موضع نیروی هوایی اوکراین در برابر حمله‌های نیروهای نظامی روسیه به این کشور است.

با این‌حال، و به‌گزارش رویترز، اگرچه وزارت دفاع آلمان تصمیم اخیر خود را با رسانه‌ها در میان گذاشت، اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبری، مقام‌های نظامی یا سیاسی دولت لهستان هیچ اظهارنظری در این مورد نداشته‌اند. 

با این‌همه وزیر دفاع آلمان در اظهارات خود تاکید کرد، درخواست لهستان مبنی بر ارسال جنگنده‌های میگ – ۲۹ به اوکراین در روز پنجشنبه به‌دست دولت این کشور رسید و موافقت فوری دولت فدرال آلمان با این درخواست نشان‌دهنده حسن نیت این کشور است و قابل اعتماد بودن آلمان را نشان می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تخریب دیوار برلین در نوامبر ۱۹۸۹، فروپاشی حکومت کمونیستی آلمان شرقی و در نهایت تشکیل آلمان واحد، این کشور قریب به ۲۴ فروند از جت‌های جنگنده میگ – ۲۹ را، که اتحاد جماهیر شوروی آنها را در دوران جنگ سرد در اختیار آلمان شرقی قرار داده بود، به ارث برد.

با این‌حال دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت تا ۲۲ فروند از این جت‌های جنگنده را در اختیار نیروی هوایی لهستان قرار دهد و از این‌رو اگر لهستان قصد داشته باشد تا این جت‌های جنگنده قدیمی را در اختیار یک کشور ثالث قرار دهد، به‌لحاظ حقوق بین‌الملل، نیازمند جلب موافقت دولت آلمان است. 

درخواست روز پنجشنبه لهستان از آلمان و موافقت این کشور با ارسال جنگنده‌های میگ – ۲۹ به کی‌یف، پس از سفرِ هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به لهستان صورت گرفت. زلنسکی در آن سفر خواستار شکل‌گیری ائتلافی از کشورهای غربی شد تا با همکاری یکدیگر نیاز نیروی هوایی اوکراین به هواپیماهای جنگی را تامین کنند. 

خبرگزاری رویترز در بخش انتهایی گزارش روز چهارشنبه خود نوشت، اوکراین قصد دارد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده، ضد حمله‌هایی به مواضع روسیه ترتیب دهد و برای مقابله با حملات هوایی مسکو به شمار بیشتری از جت‌های جنگی نیاز دارد. 

این درخواست کی‌یف تاکنون با موافقت متحدان غربی این کشور، از جمله ایالات متحده آمریکا، روبرو نشده و این گروه از کشورها با ارسال جنگنده‌های جدید، مثل جت‌های اف – ۱۶، موافق نکرده‌اند اما در عوض بر سر ارسال جنگنده‌های قدیمی‌تر، مثل میگ – ۲۹، با یکدیگر توافق نظر دارند.

بیشتر از جهان