گروه هفت می‌گوید در برابر چین، روسیه و کره شمالی قاطعانه می‌ایستد

به گفته وزیر خارجه ژاپن، جهان باید تلاش‌های یک‌جانبه‌ای را که با توسل به زور برای تغییر وضع موجود صورت می‌گیرد، «قاطعانه» رد کند

آنالنا بربوک و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه آلمان و ایالات متحده، در نشست گروه هفت در کارویزاوای ژاپن، ۱۷ آوریل ۲۰۲۳‌ــ  AFP

مقام‌های سیاسی ارشد گروه هفت در ژاپن متعهد شدند در برابر تهدید‌های فزاینده چین علیه تایوان، آزمایش‌های موشکی کره شمالی و ادامه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین قاطعانه موضع‌گیری کنند.

وزیران خارجه گروه هفت (ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و اتحادیه اروپا) قرار است روز دوشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) در نشستی تخصصی درباره جنگ اوکراین که در منطقه کاریزاوا در ژاپن برگزار می‌شود، برای پایان دادن به این جنگ راهی بیابند.

نخستین دیدار رسمی وزرای خارجه گروه هفت شامگاه یکشنبه انجام شد. یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، در این شام کاری، با تاکید بر اهمیت «وحدت» گروه هفت در مورد جنگ اوکراین، گفت که جهان در «یک نقطه عطف» قرار گرفته است و تلاش‌های یک‌جانبه‌‌ای که با توسل به زور برای تغییر وضع موجود صورت می‌گیرند و همین‌طور «تجاوز» روسیه به اوکراین و تهدید استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باید «قاطعانه» رد شوند.

نشست گروه هفت برای ایالات متحده به منظور رویارویی جهانی با روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین و همین‌طور مهار چین، رقیب سرسختش، رویدادی بسیار مهم و تاریخ تلقی می‌شود. به گفته مقام‌های آمریکایی، هدف دولت بایدن از این مذاکرات تقویت حمایت از اوکراین و از جمله اتخاذ تدابیری در مورد زیرساخت‌های انرژی این کشور است که در حمله نظامی روسیه آسیب دیده‌اند.

تضمین تداوم کمک‌های نظامی به کی‌یف برای بیرون راندن مهاجمان از دیگر اهدافی است که نمایندگان ایالات متحده در این مذاکرات دنبال می‌کنند. علاوه بر این، تشدید مجازات روسیه هم از دیگر اولویت‌های واشنگتن است.

گروه هفت نخستین تحریم‌های مالی علیه روسیه را در دسامبر ۲۰۲۱ وضع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین از دیگر محورهای موردبحث گروه هفت است. وزیر خارجه ژاپن با «مهم» خواندن نقش چین در چالش‌های جهانی، خواستار ادامه گفت‌وگو‌ها با پکن شد؛ چرا که به اعتقاد او، منافع چین در زمینه‌ تجارت جهانی، امور مالی و اقدام‌های زیست‌ محیطی با منافع کشورهای عضو گروه هفت به هم گره خورده است.

وزیر خارجه ژاپن ضمن ابراز نگرانی از مناقشه چین و تایوان، از پکن خواست تا در جامعه بین‌الملل به‌عنوان عضوی مسئول ظاهر شود. اشاره او به رزمایش نظامی سه‌روزه چین در اطراف تایوان است که ۱۰ روز پیش و در واکنش به سفر تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، به ایالات متحده و دیدار با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برگزار شد.

دامنه تنش میان چین و تایوان ادامه‌دار است و در آخرین تحولات مرتبط، پکن روز یکشنبه هم‌زمان با پرتاب یک ماهواره هواشناسی به مدار زمین، شمال جزیره تایوان را منطقه «پرواز ممنوع» اعلام کرد.

در‌ حالی که گروه هفت اعلام کرد در برابر مناقشه چین و تایوان قاطعانه موضع‌گیری می‌کند، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هفته گذشته پس از بازگشت از چین، به متحدان اروپایی خود گفته بود: «اروپایی‌ها نباید در بحران‌هایی که به آن‌ها ربطی ندارد، گرفتار شوند.» موضع‌گیری مکرون در قبال تنش میان چین و تایوان با انتقادهای گسترده‌ای در ایالات متحده و برخی از متحدان فرانسه در ناتو روبرو شد.

از دیگر نگرانی‌های گروه هفت کره شمالی و آزمایش‌های موشکی و تهدید‌های هسته‌ای آن است. پیونگ‌یانگ از سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ موشک از جمله موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما را آزمایش کرده است؛ موشک‌هایی که ادعا می‌شود می‌توانند  ایالات متحده را هم هدف قرار دهند.

کره شمالی با آزمایش‌های موشک‌هایی با برد کوتاه نگرانی ژاپن را هم برانگیخته است. تا جایی که وزیر خارجه ژاپن با ابراز نگرانی از این آزمایش‌ها از جمله آزمایش هفته گذشته پیونگ‌یانک، اقدام‌های کره شمالی را به‌شدت محکوم کرد.

از سوی دیگر، هم‌زمان با نشست گروه هفت، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه رزمایش نظامی مشترکی را در آب‌های بین‌المللی بین کره و ژاپن آغاز می‌کنند. هدف از این رزمایش همکاری امنیتی بیشتر برای رویارویی با تهدیدهای فزاینده موشکی و هسته‌ای کره شمالی عنوان شده است.

این سه کشور آخرین بار در فوریه ۲۰۲۳ رزمایش دفاع موشکی مشترکی برگزار کردند.

بیشتر از جهان