پافشاری حکومت بر تحمیل حجاب؛ ۳۵۰۰ پیامک تهدیدآمیز ارسال شد

سعید منتظرالمهدی: پلیس مجبور شده است ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ-‌تالار را پلمپ کند

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) روز یکشنبه، ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) اعلام کرد در روند اجرای «طرح مقابله با بدحجابی» و در دومین روز اجرای این طرح، ۳۵۰۰ پیامک «در راستای رعایت قوانین و ضوابط اجتماعی و نظارت بر پوشش متصدیان، به واحدهای صنفی ارسال، و ۵۳۲ تعهد الکترونیکی اخذ شد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، همچنین گفت پلیس ۱۳۷ مغازه و فروشگاه و ۱۸ رستوران و باغ-‌تالار را به علت بی‌توجهی به تذکرات قبلی در ارتباط با حجاب مشتریان، پلمپ کرد و پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل داده است.

او همچنین در ادامه اظهاراتش افزود «تعداد قلیلی از هنجار‌گریزان» در معابر و امکان عمومی نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

طرح مقابله با بدحجابی، طرح جدیدی است که پیش‌تر احمد‌رضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی، وعده داد اجرای آن از روز شنبه، ۲۶ فروردین، آغاز خواهد شد. بر پایه ادعای مسئولان جمهوری اسلامی ایران، در این طرح با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته و دوربین‌هایی که به گفته رادان احتمال خطا ندارند، فردی که حجاب را رعایت نکند، شناسایی می‌شود، به او تذکر داده می‌شود، و سپس با مدارک، به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حالی تلاش می‌کند با تهدید و ایجاد ارعاب در میان زنان، از گسترش موج آزادی حجاب که پس از جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در ایران به‌شکل گسترده‌ای به راه افتاد، جلوگیری کند که گزارش‌های میدانی گویای بی‌توجهی زنان به تهدیدهای پلیس است.

سخنگوی فراجا در بخشی از سخنانش گفت: «رفتار پلیس حتما متناسب با جامعه و فرهنگ ایرانی و با کمترین تزاحم و تقابل خواهد بود، البته پلیس در مواجهه با معدود افرادی که گویی از کره‌ای دیگر آمده‌اند و از عرف و هنجارهای کشور مطلع نیستند و قوانین را نادیده می‌گیرند و خلاف قانون [رفتار] می‌کنند، اعمال قانون می‌کند.»

او همچنین تاکید کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، که اجرای این طرح آغاز شده، چند صد مورد کشف‌حجاب در خودروها ثبت شده و از طریق پیامک، به اطلاع صاحبان خودروها رسیده است، و «بالغ بر ۸۴ درصد تمکین کرده‌اند».

به گفته این مقام انتظامی، «پیامک دوم» صرفا برای تعداد انگشت‌شماری که رعایت نکرده‌اند، ارسال شده است. ارسال «پیامک دوم» به معنای احتمال توقیف سیستمی خودرو است؛ یعنی در صورت تکرار برای بار سوم، خودرو آنان متوقف، و به پارکینگ منتقل می‌شود.

پلیسی کردن مسئله حجاب در حالی بار دیگر در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است که در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از تجمع‌ها و تحصن‌های دانشجویی در اعتراض به سیاست کنترل پوشش و تعلیق دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها، از جمله دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، منتشر شده است.