ممانعت از ورود زنان بدون حجاب به مترو تهران؛ مدیرعامل مترو تکذیب کرد

تلویزیون جمهوری اسلامی با انتشار ویدیویی نشان می‌دهد که ماموران مترو مانع ورود زنان بدون حجاب به داخل مترو می‌شوند

در حالیکه ویدیو‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای حراست مترو از ورود زنان «بی‌حجاب» به مترو تهران جلوگیری‌ می‌کنند، مدیرعامل مترو تهران می‌گوید درباره ممانعت از ورود زنان بدون حجاب تصمیمی گرفته نشده است و تنها «تذکر لسانی» داده می‌شود.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، دوشنبه، ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)، در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، در جمع خبرنگاران گفت: «تا صبح امروز هنوز ابلاغیه‌ای از طرف نیروی انتظامی برای ممانعت از ورود بانوانی که کشف‌حجاب کرده‌اند، ندیده‌ام؛ شاید این ابلاغیه در کارتابل من باشد. اگر دستوری از طرف نیروی انتظامی برسد، پلیس مترو آن را اجرا می‌کند.»

مسعود درستی همچنین گفته است که در حال حاضر به زنانی که «کشف‌حجاب» کرده‌اند، «تذکر لسانی» داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسعود درستی همچنین افزود: «این تذکرات توسط پرسنل مترو شامل آقایان و بانوان داده می‌شود. در حال حاضر حسب وظیفه ذاتی خود خانم‌هایی که کشف‌حجاب دارند، به آن‌ها تذکر داده می‌شود و برای ممانعت از ورود و یا ارائه خدمات تصمیمی گرفته نشده است. در حقیقت، حسب وظیفه شهری و سازمانی تذکر می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مترو تهران، ۱۵ فروردین سال جاری اعلام کرد که «در راستای مطالبات عموم مردم در موضوع حجاب، «طرح تذکر لسانی، وظیفه همگانی»، از امروز در ایستگاه‌های مترو تهران و حومه اجرا می‌شود».

مسعود درستی در حالی ممنوعیت ورود زنان بدون حجاب را به مترو تکذیب می‌کند، که تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با انتشار ویدیویی، نشان می‌دهد که یکی از ماموران مترو به دختری بدون حجاب می‌گوید، «حجابتان را رعایت کنید، بعد اجازه ورود دارید». مامور دیگری نیز در این ویدیو مانع ورود دو دختر بدون حجاب به مترو می‌شود و این دختران نیز حاضر نمی‌شوند حجاب بر سر بگذارند و از ایستگاه مترو خارج می‌شوند.

روزنامه گاردین به نقل از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران نوشته است که قرار است گروه‌های نظارت بر حجاب در مترو تهران حضور یابند و ورود زنان بدون حجاب به مترو ممنوع اعلام شود. به نوشته گاردین، این اقدام بخشی از تلاش دولت برای وادار کردن نهادهای دولتی و عمومی به فشار به مردم برای رعایت حجاب است.

گاردین می‌نویسد که گسترش حضور زنان بدون حجاب در فضای عمومی شهرها، نشانه آن است که اعتراضات سراسری جنبش «زن، زندگی، آزادی» که سپتامبر گذشته آغاز شد، اینک به شکل فردی‌تری ادامه می‌یابد.

پس از خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» که در اعتراض به مرگ ژینا (مهسا) امینی آغاز شد، گروهی از زنان در سراسر ایران به نشانه اعتراض به حجاب اجباری، روسری‌های خود را در آتش سوزاندند.

با اینکه حکومت جمهوری اسلامی ایران موفق شد با سرکوب شدید، اعدام‌ها و دستگیری‌ گسترده معترضان، موقتا اعتراضات را خاموش کند، جنبش «زن، زندگی، آزادی»، اعتماد‌به‌نفس زنان را برای حضور بدون حجاب اجباری در فضای عمومی شهرها افزایش داده است. گزارش‌ها و ویدیو‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های گذشته، نشان می‌دهد که حضور بدون حجاب در شهرها، در حال تبدیل شدن به هنجاری جدید است که فرهنگ عمومی مردم به صورت عام آن را به رسمیت می‌شناسد، اما حکومت جمهوری اسلامی همچنان تلاش دارد با ممنوعیت‌های جدید، از جمله ممنوعیت ارائه خدمات دولتی و عمومی به زنان بدون حجاب، وضعیت را به قبل از جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازگرداند.

به‌رغم تلاش‌ برای فشار به زنان بدون حجاب، حکومت جمهوری اسلامی ایران آگاه است که هر گونه اعمال خشونت فیزیکی علیه زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، می‌تواند بار دیگر آتش زیر خاکستر اعتراضات را شعله‌ور کند به همین دلیل، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران، اخیرا اعلام کرد که برخورد «انضباطی و کیفری» و «بگیر و ببند» برای تحمیل خشونت‌بار حجاب اجباری، باعث بالا رفتن هزینه می‌شود و نتیجه نخواهد داد.

با اینکه جنبش «زن، زندگی، آزادی» در دستیابی به هدف سرنگون کردن رژیم جمهوری اسلامی تاکنون موفق نبوده است، موفقیت بازگشت‌ناپذیری در زمینه آزادی حجاب برای بخشی از زنان ایران به ارمغان آورده است که با مبارزه روزانه زنان برای حفظ و گسترش آن همراه است، و حکومت را نیز به پذیرش این واقعیت واداشته است که پس از جنبش «زن، زندگی، آزادی»، برخورد پلیسی در زمینه حجاب، اثربخشی‌اش را از دست داده است.