اسماعیل هنیه وارد عربستان سعودی شد

رسانه نزدیک به حماس می‌گوید به‌جا آوردن مراسم حج عمره دلیل اصلی این سفر است 

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و عرب، هیاتی از سازمان فلسطینی حماس به رهبری اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این سازمان، روز یکشنبه، ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین)، وارد عربستان سعودی شد. 

به گزارش روزنامه الرساله که به حماس نزدیک است، این هیات به‌منظور به‌جا آوردن مراسم حج عمره به عربستان سعودی رفته است، اما احتمال دارد جلساتی نیز با مقام‌های سعودی برگزار کند. به گزارش روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، خالد مشعل، موسی ابو مرزوق و ظاهر جبارین، از دیگر چهره‌های حاضر در این هیات‌اند.

روزنامه العربی الجدید (چاپ لندن و برخوردار از حمایت قطر) نیز روز یکشنبه نوشت حماس امیدوار است این سفر به بهبود روابط این سازمان با ریاض بینجامد. 

روابط بین حماس و عربستان سعودی در سال‌های گذشته بسیار پرتنش بوده است و در عین حال، شاهد حمایت مالی و نظامی گسترده جمهوری اسلامی ایران از این گروه بوده‌ایم. در این سال‌ها ریاض شماری از اعضای این سازمان را به اتهام پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی دستگیر کرد، و در مقابل حماس نیز رسما به این دستگیری‌ها اعتراض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در چند ماه گذشته، نشانه‌هایی از بهبود روابط میان ریاض و حماس به چشم می‌خورد. ریاض اکتبر گذشته و فوریه سال جاری، شماری از زندانیان وابسته به این گروه اسلامگرا را آزاد کرد. اسماعیل هنیه نیز پیش‌تر، و در سپتامبر سال گذشته میلادی، در گفت‌وگو با رسانه‌های روسیه تاکید کرد حماس خواهان آشتی با ریاض است. 

فوریه ۲۰۲۳ که سعودی‌ها دو زندانی فلسطینی را آزاد کردند، حماس با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «تاکید می‌کنیم مایلیم با برادران خود در عربستان سعودی و تمام کشورهای برادر در خدمت آرمان فلسطین و ملت عربی و اسلامی خود روابط مثبت داشته باشیم». این سازمان همچنین گفت امیدوار است آزادی زندانیان «مقدمه‌ گشودن صفحه‌ تازه‌ای بین ما و برادران در عربستان سعودی باشد». 

حماس ماه گذشته میلادی با صدور بیانیه‌ای، از اعلام توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به‌منظور احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور استقبال کرد و آن ‌را «قدمی مهم در راستای منافع آرمان فلسطین» دانست. 

آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، ژاپن، اسرائیل و اردن، این سازمان فلسطینی را تروریستی به‌شمار می‌آورند. 

بیشتر از جهان